اولین کنسرت رسمی «سیریا» برگزار شد/ مردم سنگ تمام گذاشتند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۱
صبا گزارش می‌دهد؛

اولین کنسرت رسمی «سیریا» برگزار شد/ مردم سنگ تمام گذاشتند

اولین کنسرت آنسامبل موسیقی سیریا به خوانندگی محمد لاریان در دو سانس در تالار وحدت با شور و انرژی حاضران در سالن برگزار شد.

، به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، گروه موسیقی آنسامبل سیریا پس از سه سال انتظار شب گذشته نهم اسفند۱۴۰۰ موفق شد در تالار وحدت در دو سانس اولین کنسرت خود را همراه با مخاطبان برگزار و قطعه‌های آلبوم «میز دوتایی» را همراه با آن‌ها همخوانی کند.

گروه موسیقی آنسامبل سیریا که سال ۱۳۹۷ با انتشار اولین قطعه خود «هوار» که بازخوانی ترانه‌ جنوبی و فولکلور «یلا یلا» است، فعالیت موسیقایی خود را رسما آغاز کرد و بعدتر نیز قطعه «شعر یادُم رَ…» از این گروه منتشر شد که دلیل شهرت آن‌ها همین قطعه است.

آنسامبل سیریا اولین آلبوم خود را بعد اولین سال فعالیت خود در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ به نام «میز دوتایی» همراه با ۱۱ قطعه بوشهری منتشر کرد که قبل‌تر دو قطعه «هوار» و از «شعر یادُم رَ…» این آلبوم منتشر شده بود. این آلبوم که اولین اثر آنسامبل سیریا است توانست مدال نقره جایزه موسیقی جهانی Global Music Awards را نیز دریافت کند.

قطعه‌های این آلبوم شامل «میز دوتایی»، «حجله»، «رفیق»، «لیلی»، «هوار»، «چیش عسلی»، «دلم تو می‌خوا»، «جهاز جنی»، «غراب»، «معشوق دولاچنگ» و «شعر یادُم رَ…» است که بعدتر قطعه «بمونی» هم به این آلبوم اضافه شد.

این گروه جوان بوشهری شب گذشته با کمی تاخیر روی صحنه اولین کنسرت رسمی خود حاضر شدند، البته این کنسرت اولین اجرای آن‌ها نبود بلکه سیریا در شهرهای مختلفی اجرای خیابانی و مختصر در شهرهای بوشهر، شیراز و… داشته است که فیلم‌های همان اجراهای زنده باعث شد مخاطبان این گروه روز به روز بیشتر شود.

اعضای این گروه در نهایت با تشویق حاضران در سالن تالار وحدت روی صحنه آمدند، نوازندگان این گروه شامل بهروز شریفیان پرکاشن و همخوان، مهدی ناصری گیتار، امیرحسین ماهینی گیتار باس و عود، مهدی پاکباز درامز و مهدی حیدری منفرد نی‌انبان، نی جفتی و عود است. در نهایت محمد لاریان خواننده بوشهری آنسامبل سیریا روی صحنه آمد تا اجرای دکلمه قطعه «رفیق» از آلبوم «میز دوتایی» کنسرت را آغاز کند و بعد از آن با قطعه «میز دوتایی» شروع به خواندن کرد.

محمد لاریان خواننده گروه سیریا بعد از اجرای این دو قطعه با سلام و خوش آمدگویی به حاضران در سالن گفت: چقدر خوشحال هستیم که امشب اینجاییم و خوشحالی ما بیشتر از شما است چون مردیم و زنده شدیم تا آمدیم روی این صحنه برای اجرای زنده.

لاریان بعد از آن دو قطعه «هوار»، «غراب» و «معشوق دولاچنگ» را اجرا کرد و بار دیگر مقابل تماشاگران حاضر شد و با اشاره به اینکه فکر نمی‌کرد حتی با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصد سالن، انرژی سالن تا به این حد بالا باشد و با او همراهی کنند، در آخر با لهجه شیرین بوشهری خود گفت بابا دمتان گرم.

«حجله» که قطعه بعدی بود که محمد لاریان همراه با گروه اجرا کرد مانند قطعه قبلی «معشوق دولاچنگ»، غمگین و آرام بود به همین جهت لاریان با دست زدن و اینکه غم و غصه بس است، قطعه شاد «دلم تو می‌خواد» را در میان تشویق‌ها و همراهی تماشاگران اجرا کرد.

یکی از موفقیت‌های گروه سیریا که در اجرای قطعه «دلم تو می‌خواد» نیز کاملا مشهود بود، علاوه بر تسلط کامل نوازنده‌های این گروه و توانایی بالای محمد لاریان خواننده این گروه در ادای لحن و انتقال احساس، می‌توان به پرفورمنس خوب آن‌ها یا همان اجرای نمایش‌گونه محمد لاریان که بیشتر از نوع حرکات مردم بوشهر و به خصوص جاشوها بود، اشاره کرد. 

سرانجام نوبت به اجرای معروف‌ترین قطعه این گروه رسید، از همان ابتدا که ملودی قطعه توسط نوازنده آغاز شد حاضران در سالن شروع کردند به همخوانی این قطعه قبل از اینکه لاریان شروع به خواندن کند که این اتفاق با خنده او همراه شد و خطاب به تماشاگران گفت عجله نکنید تا صبح وقت هست که با هم آواز بخوانیم.

سپس با تکنوازی مهدی ناصری نوازنده گیتار، لاریان اجرای این قطعه را آغاز کرد که تماشاگران از ابتدا تا آن با این خواننده همراه بودند. ترجیع بند این قطعه چندین بار فقط با صدای تماشاگران خوانده شد.

متن ترانه بوشهری ترجیع بند این قطعه:

دِس چِشات دِلِی دِلِی شِعر یادُم رَ
تو موهات دَست دِلِی دِلِی شِعر یادُم رَ
میام تا نَزدیکِ لِبات دِلی شِعر یادُم رَ
ای به قُربونِ صِدات هی

در پایان محمد لاریان وعده داد که آخر کنسرت یک بار دیگر این قطعه را اجرا می‌کنم، چون این بار فقط تماشاگران خواندند و گروه نتوانست بخواند و از این حجم از لطف تماشاگران قدردانی کرد.

قطعه «لیلی» با تکنوازی نوازنده تمبک بهروز شریفیان اجرا شد؛ قطعه‌ای که در آن از ترانه فولکلور جنوبی به زبان عربی استفاده شده بود. قطعه «بیچاره» قطعه‌ای بود که جدای از آلبوم «میز دوتایی» در این کنسرت اجرا شد.

از حاشیه‌های جذاب این کنسرت می‌توان به حضور یکی از تماشاگران با پای شکسته در اجرای زنده این گروه اشاره کرد که تماشاگر بعد از اتمام قطعه «بیچاره» فریاد زد و گفت: «با اینکه پام دو روز پیش شکست، اومدم کنسرتتون، دوستتون دارم آد‌مای گرون» که با تشکر و خوش آمدگویی لاریان و شوخی با آن طرفدار همراه شد.

قطعه متفاوت «جهاز جنی» قطعه بعدی این اجرا بود، که همانطور که اشاره شد پرفورمنس این گروه به جذابیت اجرای آن‌ها روی صحنه افزود.

محمد لاریان درباره ماجرای تولید قطعه متفاوت «جهاز جنی» توضیح داد: «جهاز جنی» قطعه‌‌ای است که به دوران نوجوانی من برمی‌گردد. آن زمان به تماشای یک تئاتر به نام «بوسلمه» رفته بودم که بازیگران این تئاتر بارها در طول اجرا پای خودشان را به زمین می‌کوبیدند و با هم می‌خواندند، «این جهاز پر جنه، این جهاز پر جنه». این تکه از آن اجرا و ترانه در ذهن من مانده بود و یک روز در تمرین‌های گروهی این ترانه را زیر لب ناخودآگاه زمزمه کردم که با استقبال گروه همراه شد و به دنبال تولید ملودی و ترانه رفتیم.

وی در پایان درباره داستان این ترانه اشاره کرد: این ترانه داستان یک جن یا پری دریایی به نام «بوسلمه» است که تعدادی جاشو در یک کشتی درگیر این جن در وسط دریا شده اند.

قطعه «بمونی» دوازدهمین قطعه‌ آلبوم «میز دوتایی» و قطعه «چش عسلی» از آخرین اجراهای این گروه بود که لاریان قبل از اجرا اشاره کرد که خودش قطعه «چش عسلی» را خیلی دوست دارد.

اجرای دوباره قطعه «رفیق» و «میزدوتایی» آخرین اجرای این گروه بود که بعد از آن گروه آنسامبل سیریا با تشویق حاضران جمع رو به رو شدند و سجاد افشاریان بازیگر تئاتر و سینما که از دوستان نزدیک این گروه موسیقایی است با اشاره به وعده‌ای که این گروه داده بود، اجرای دوباره «شعر یادُم رَ…» را یادآوری کرد.

این قطعه با چراغ‌های روشن سالن و همراه با تماشاگرانی که تا لحظه آخر در سالن حضور داشتند اجرا شد.

عکس ها از سمیرا اسدیان است.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است