انسان گمشده و بی‌هدف در آثار داریوش قره‌زاد روایت می‌شود/ بازی با دیوارهای شهری | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۶
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

انسان گمشده و بی‌هدف در آثار داریوش قره‌زاد روایت می‌شود/ بازی با دیوارهای شهری

داریوش قره زاد در آثار نقاشی و طراحی تازه اش، روایتی از انسان گمشده و بی هدف را پیش روی مخاطب گذاشته است.

داریوش قره زاد هنرمند نقاش درگفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، درباره نمایشگاه آثارش که با عنوان «زمانی دیگر» در گالری «طراحان آزاد» برپاست، گفت: در این نمایشگاه مجموعه ای از آثارم را به نمایش گذاشته ام که در ادامه همان کارهای قبلی من درباره بازی با دیوارهای شهری و جمعیت دختران است که این بار مردان هم به این نقاشی ها اضافه شده اند.

وی افزود: در این نمایشگاه ۹ تابلو بزرگ نقاشی در ابعاد میانگین ۱۵۰ در ۱۴۰  و ۹ تابلو طراحی کوچکتر به نمایش درآمده است. موضوع نقاشی های من در این نمایشگاه درباره آدمهایی است که بلاتکلیف هستند و هیچ جایگاهی ندارند.

قره زاد درباره تکنیک آثار تازه اش بیان کرد: این آثار به لحاظ تکنیکی و فرمی و همچنین تصویری نسبت به آثار قبلی من تغییر کرده است و این بار انتزاع را با فیگوراتیو ترکیب کرده ام که وقتی مخاطب در برابر آثار قرار می گیرد آثار انتزاعی را شاهد است که درون آن فیگورهایی به صورت دقیق و ماهرانه کار شده است و مخاطب را درگیر داستان درونی نقاشی ها می کند.

وی درباره موضوع آثارش توضیح داد: همه این آثار درباره بهم ریختگی و شرایط امروز جامعه و مردمی است که هدفی ندارند و بی خبر از آینده نزدیک خود هستند.  نوعی بلاتکلیفی را در آدم های این آثار می بینید و مشخص نیست که به لحاظ مکانی و زمانی در کجا قرار دارند.

این هنرمند نقاش با بیان این که آثار این مجموعه در طول دو سال و نیم گذشته شکل گرفته است، یادآور شد: در این مجموعه که کار کردن روی آن ها حدود دو سال و نیم به طول انجامید، خودم نیز همان شرایط آدم های درون این نقاشی ها را تجربه کردم و حالت بلاتکلیفی داشتم و بعد احساس کردم که این شرایط پیرامون من تنها مختص من نیست و بسیاری از آدمهای اطراف من نیز درگیر چنین شرایطی هستند. بنابراین در طول دو سال گذشته و شرایطی که وجود داشت، اندک اندک روی این مجموعه کار کردم تا زمانی که احساس کردم آماده نمایش است.

داریوش قره زاد با بیان این که به لحاظ تکنیکی زمان زیادی را صرف خلق آثار تازه اش کرده است، اظهار کرد: حالا بعد از دو سال و نیم کار کردن روی این آثار، از ماحصل کارم راضی ام. همان طور که بسیاری از کسانی که روند آثار من را دنبال می کردند نیز به این نکته اشاره دارند که آثارم از نخستین دوره ها تا امروز بسیار محکم تر و استوارتر شده است.

وی درباره قیمت گذاری آثارش بیان کرد: تابلوهای بزرگ به طور میانگین بین ۲۵ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده و آثار کوچکتر نیز بین سه میلیون تا چهارمیلیون است.

قره زاد درباره استقبال کلکسیونرها از آثار تازه اش بیان کرد: آثار من در این نمایشگاه بسیار متفاوت از دوره های قبلی است و بسیاری از کلکسیونرها نیز تصور می کردند همان روند نقاشی های فیگوراتیو دوره های قبل را خواهند دید اما با آثار متفاوتی روبرو شدند. این آثار در ادامه همان نقاشی های قبلی است اما با تجربه های تازه و المان های جدیدتر آنها را ترکیب کرده ام که حاصل کار را برای خودم رضایت بخش کرده است.

این هنرمند نقاش در استیتمنت نمایشگاه تازه اش نوشته است: «حدودا سیزده سالی است که روی آثاری از فرهنگ شهری و نمادهای مردم نقاشی و عکاسی می کنم. این آثار در مواقعی به شکل رئالیسم، و در زمانی دیگربه صورت انتزاعی و یا تلفیقی از هر دو، به نمایش درآمده اند.
دیوار، همانند رسانه و بستری است که خرده فرهنگ ها و حتی جریان های اصلی فرهنگی یک شهر را به رخ بیینده می کشد. آثار متاخرم، بازی با دیوارهای شهری است. فرم، انسان و هیاهوی انتزاع، بیننده را درگیر خود می کند. بازی شاید زیرکانه از به رخ کشیدن چیره دستی هنرمندانه؛ خطوط آزادانه به هر سویی که می خواهند حرکت می کنند. آگاهانه و اتفاقی. موضوع، نقاشی است؛ اثر است، همین و بس.!
البته موضوع در تمامی آثار روندی از پیش تعیین شده دارد و درست مثل آثار گذشته؛ انسان گم شده، بی برنامه و بدون هدف را هدف گرفته است.
با این تفاوت که در این کارها فاصله ها از بین رفته و آدمها در هم پیچیده و به هم تنیده اند. بی نظمی و درآمیختگی در آثار به گونه‌ای آگاهانه و اتفاقی شکل گرفته اند.»

نمایشگاه «زمانی دیگر» تا ۹ مهر ماه در گالری طراحان آزاد به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک ۵ ادامه دارد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است