بودجه دولتی نداریم و حمایت نمی‌شویم/ جایگاه ترانه درحال رشد است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۰
قائم‌مقام دبیر جایزه افشین یداللهی در گفتگو با صبا:

بودجه دولتی نداریم و حمایت نمی‌شویم/ جایگاه ترانه درحال رشد است

حسن علیشیری با اشاره به رویکردهای جایزه ادبی افشین یداللهی به بررسی جایگاه ترانه پرداخت.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، چهارمین جایزه ادبی افشین یداللهی شنبه ۳۰ بهمن ماه با حضور برگزیدگان و اهالی ترانه و موسیقی به همت «خانه ترانه» برگزار شد. رییس هیات داوران و دبیر چهارمین جایزه ادبی افشین یداللهی روزبه بمانی بود که در کنار حسن علیشیری قائم مقام دبیر جایزه، مهدی ایوبی دبیر اجرایی جایزه و علی ایلیا مدیر روابط عمومی، وظیفه برگزاری بزرگداشت و یک جشنواره مستقل و تخصصی در حوزه ترانه با هدف کشف استعدادهای جوان در حوزه ترانه سرایی را بر عهده داشتند.

حسن علیشیری قائم مقام دبیر جایزه چهارم و داور دوره‌های دوم و سوم جایزه ادبی افشین یداللهی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره نوع برگزاری، اولویت‌ها و چالش‌های پیش‌روی جایزه توضیح داد: جایزه از روز اول در سه بخش «یک خاطره از فردا»، «یک خاطره از دیروز» و «یک خاطره از امروز» برگزار شد. «یک خاطره از دیروز» از دوره اول به صورت غیررقابتی برای تجلیل از پیشکسوتان حوزه ترانه سرایی برنامه ریزی شده بود و معیار انتخاب آن‌ها تاثیرگذاری است که در چندین دهه گذشته در حوزه ترانه به جا گذاشته اند، که در اولین دوره از سه پیشکسوت شامل محمدعلی شیرازی، اکبر آزاد و سعید دبیری تجلیل شد و دور دوم، سوم و چهارم هم به ترتیب از محمد صالح علا و فرهنگ قاسمی و شهیار قنبری قدردانی به عمل آمد.

این ترانه سرا عنوان کرد: بخش «یک خاطره از امروز» در دو دوره اول به صورت رقابتی برگزار شد که با حضور داوران، قطعه‌های منتشر شده‌ یک سال گذشته را از نظر کیفیت ترانه بررسی می‌کردند. در دوره سوم این بخش حذف شد آن هم به این دلیل که به هر حال در اوایل شروع کرونا عمده خواننده‌ها کم کار شده بودند و تعداد آثار به قدری نبود که بتوان ارزیابی کرد و اینکه ما مجبور هستیم آثار افرادی که در برگزاری این جایزه دخیل هستند کنار بگذاریم و همین مساله بخش بزرگی از آثار منتشرشده موسیقی را با خود حذف می‌کند و ما با تعداد محدودی قطعه منتشر شده رو به رو می‌شدیم.

وی ادامه داد: بررسی همه آثار منتشر شده در یک سال به ساز و کاری نیاز دارد که متاسفانه هنوز به این شرایط دسترسی نداریم و ما حتی آمار دقیق آثار منتشر شده در یک سال گذشته را هم در دست نداشتیم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم این بخش را تا زمانی که امکان رقابت بین آثار ایجاد شود و به اطلاعات دقیق دسترسی داشته باشیم، به صورت غیررقابتی به افرادی که با نظر هیات داوران انتخاب می‌شود، منحصر کنیم.

علیشیری درباره همکاری‌های نهادهای موسیقی با این جایزه گفت: ما از دوره اول تاکنون برای رسیدن به لیست آثار منتشر شده و یا دیگر همکاری‌های لازم با نهادهای مرتبط با حوزه موسیقی با اختلاف رو به رو می‌شدیم و ما حداقل در حال حاضر عضو خانه موسیقی ایران نیستیم و همه این محدودیت‌ها باعث شد که این بخش به صورت غیررقابتی برگزار شود.

این ترانه سرا درباره سومین و آخرین بخش جایزه توضیح داد: بخش «یک خاطره از فردا» با توجه به فراخوانی که برای برگزاری آثار منتشر می‌شود در دو بخش ترانه‌های ارسالی مکتوب و ترانه‌های اجرا شده است. ترانه‌های مکتوب در دو شاخه اجتماعی و عاشقانه است که ترانه سراهای جوان می‌توانند برای رقابت آثار خود را ارسال کنند.

وی افزود: ما سعی کردیم مانند هر جشنواره دیگری به همراه جایزه و لوح تقدیری که به افراد می‌دهیم ارزش معنوی برای برگزیدگان به همراه بیاوریم ولی متاسفانه ما مانند جشنواره‌های دولتی بودجه‌ای برای برگزاری جایزه نداریم و نمی‌توانیم جایزه مادی و مالی ارزشمندی اهدا کنیم ولی سعی کردیم جنبه هنری و اعتباری جایزه را بین هنرمندان فعال کشور بالا ببریم.

علیشیری در پایان عنوان کرد: مهم‌ترین هدف برگزاری جایزه‌ در مرحله اول معرفی هنرمندان جوان است و به نحوی تقدیر از کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و چه آن‌هایی که در گذشته فعالیت می‌کردند، البته این ادعای بزرگی است و شاید از توان ما کمتر باشد، زیرا پرداختن به ترانه در کشور ما خیلی تازگی دارد ولی معتقدم که ما در جا انداختن اهمیت ترانه بین اهالی ادبیات، شعر و موسیقی و حتی عموم مردم موفق بوده‌ایم.

در گذشته جشنواره شعر فجر که سالانه با حضور صاحب نظران و اهالی شعر برگزار می‌شود، دارای بخشی با عنوان ترانه نبود که خوشبختانه در چند دوره اخیر جشنواره شعر فجر این بخش اضافه شده است و من فکر می‌کنم که این یکی از نتایج و تاثیراتی است که خانه ترانه در دهه‌های گذشته داشته است و یکی از آن‌ها برگزاری جایزه ادبی افشین یداللهی است و امیدواریم این تاثیرگذاری ادامه دار و بیشتر شود.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000