«بوته آزمایش» نشانِ تبعیضی که در تاریخ به زنان روا شده‌است/ نمایشی با طراحی مینیمال | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۸
علی مولایی در گفتگو با صبا:

«بوته آزمایش» نشانِ تبعیضی که در تاریخ به زنان روا شده‌است/ نمایشی با طراحی مینیمال

علی مولایی کارگردان نمایش «بوته آزمایش» درباره روند تولید و اجرای این اثر سخن گفت.

علی مولایی کارگردان نمایش «بوته آزمایش» نوشته آرتور میلر که از یکم الی بیست و سوم اسفندماه در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه است درباره این داستان این نمایش در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا عنوان کرد: در سال ۱۶۹۲ در دهکده سیلم‌ در ایالت ماساچوست آشوبی در ارتباط با محاکمه جادوگران بر پا می‌شود و در این ماجرا ۷۲ زن به دلایلی واهی به دار آویخته می شوند.

او افزود: مخاطب در نمایش بوته آزمایش در پنج صحنه مختلف و با حس و حال متفاوتی روبروست که بیشتر به موضوع تبعیض جنسیتی می پردازد.

کارگردان «بوی گوشت آدمیزاد» بیان کرد: طراحی صحنه این کار ساده و مینیمال است که در هر صحنه با استفاده از تمام وسایلی که در صحنه اول وجود دارد حال و هوای دیگر صحنه ها را به مخاطب القا می کنیم. ما لوکیشن خانه، دادگاه، جنگل و … داریم و همه تغییر صحنه ها را با همان وسایل اولیه و مینیمال روی صحنه شکل می دهیم.

بازیگر نمایش «باغ وحش شیشه ای» اظهار کرد: طراحی لباس کار هم به صورت رئال و برطبق سال ۱۶۹۲ میلادی انجام شده است. طراحی نور و موسیقی هم به شکل خیلی ساده است چراکه اگر می خواستیم از تغییرات زیاد استفاده کنیم از رئال بودن کار کم می شد.

این کارگردان اظهار کرد: نمایش «بوته آزمایش» پر کاراکتر و دیالوگ محور است و کاراکترهای اصلی در هر صحنه به علت فاصله زمانی شش ماهه ای که در روند داستان وجود دارد حس و حال متفاوتی القا می کند.

مولایی درباره چالش های اجرا در دوران کرونا توضیح داد: از اوایل شهریور تمرین را شروع کردیم ولی به علت تشدید همه گیری ویروس کرونا در اواخر شهریور یکماه کار کنسل شد و از اواخر مهر تمرین های مجدد را تا هفته آخر بهمن ماه شروع کردیم و اکنون روی صحنه هستیم.

علی مولایی در پایان مطرح کرد: این اثر ۲۱ شخصیت نمایشی دارد که به دلایلی همچون ابتلای بازیگر کار به ویروس کرونا، کم کردن تایم اجرا و تاثیرگذار نبودن بعضی از کاراکترها در روند اجرا به علت ابتلای یکی از بازیگران به کرونا یکماه پیش از اجرا بازیگر جدید روی صحنه آمد ولی با این وجود خود را به اجرا رساندیم.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است