معضل اصلی سینمای ما سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ایست/ فیلمنامه «مورچه خوار» طنز نبود | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۴
کیان بابائیان در گفتگو با صبا:

معضل اصلی سینمای ما سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ایست/ فیلمنامه «مورچه خوار» طنز نبود

کیان بابائیان تهیه کننده فیلم سینمایی «مورچه خوار» درباره روند تولید و تهیه این فیلم سینمایی که هم اکنون در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است، سخن گفت.

کیان بابائیان تهیه کننده فیلم سینمایی «مورچه خوار» به کارگردانی شاهد احمدلو که اکنون در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا عنوان کرد: فیلم سینمایی «مورچه خوار» اولین پروژه ای است که به صورت مستقل تهیه کنندگی آن را برعهده دارم.

او افزود: فیلمنامه «مورچه خوار» نتیجه یک سال جلسات و تلاش یک تیم است که من، شاهد احمدلو کارگردان فیلم، مریم شجاعی مجری طرح پروژه از اعضای آن بودیم و پس از رسیدن به نقطه نظرات مشترک درباره طرح و ایده فیلم، نگارش آن توسط مهیار شاهرخی انجام شد و جلوی دوربین رفت.

این تهیه کننده بیان کرد: حدود دو سال و نیم پیش تولید این فیلم آغاز شد و در آن به معضلات اینستاگرام و حقایق پشت پرده این شبکه اجتماعی که متاسفانه در کشور ما روی آن فرهنگسازی نشده است، پرداختیم و با وجود این فاصله زمانی که از تولید تا اکران کار سپری شده سوژه فیلم بسیار تازه و دست نخورده است.

بابائیان اظهار کرد: «مورچه خوار» توانسته است استانداردهای لازم برای یک فیلم سینمایی حرفه ای را داشته باشد و خوشبختانه طبق آمار فروش کار و بازخورد مردم در روز اول مشخص است که نظر مخاطب را جلب کرده است.

کرونا دیگر جزوی از زندگی ما شده است

تهیه کننده «مورچه خوار» با اشاره به مشکلات تهیه آثار سینمایی مطرح کرد: کرونا دیگر جزو زندگی ما شده است. ما حدود دو سال پیش فیلم را ساخته بودیم و قرارداد داشتیم که فیلم را بعد از فیلم سینمایی «مطرب» اکران کنیم ولی با تعطیلی سینماها به دلیل همه گیری ویروس کرونا اکران ان به تعویق افتاد. من در ابتدا این نظر را داشتم که کرونا یک معضل است اما اکنون پس از دو سال این موضوع دیگر معضل نیست و قسمتی از زیست ماست به همین دلیل فیلم را اکران کردیم.

او در بخش دیگر صحبت هایش درباره وضعیت سینما اعلام کرد: حمایت نکردن از سینماگران حرفه ای، کاربلد و سابقه‌دار و ورود سینماگران و سرمایه گذاران غیر حرفه ای معضل اصلی سینمای ایران است.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: پول های بادآورده ای توسط افرادی که هیچ پیشینه سینمایی ندارند وارد سینما و بدون هیچ حساب و کتابی هم هزینه می شود و در نهایت هم شاید فیلم های پرفروشی ساخته شود اما خروجی این پول دوباره از سینما بیرون می رود.

اقتصاد سینما علیرغم وجود آثاری با فروش میلیاردی شکست خورده است

او اظهار کرد: ما در سال های اخیر شاهد آثار پرفروشی هستیم که خروجی این پول از سینما بیرون می رود یعنی این افراد تهیه کننده سینما نیستند که پول شان را صرف کمک به اقتصاد سینما کنند و این یکی از دلایلی است که اقتصاد سینمای ما با وجود آثاری با آمار فروش میلیاردی همچنان شکست خورده است.

تهیه کننده «مورچه خوار» مطرح کرد: متاسفانه در سینمای ما آنقدر فیلم های کمدی بی کیفیت ساخته شده است که کسی حتی اگر اثر کمدی خوب هم بسازد جرات نمی کند این موضوع را بیان کند. زمانی که «مورچه خوار» را برای تولید آماده می کردیم اصلا دوست نداشتم به سمت کمدی برود و فیلمنامه کاملا جدی بود ولی به واسطه ورود به دنیای مجازی فیلمنامه کم کم به سمت کمدی پیش رفت و این اقتضای فضای فانتزی و کمدی اینستاگرام است.

فیلم کمدی جزو لازمه‌های سینماست

او اظهار کرد: با وجود اینکه فیلم کمدی جزو لازمه های سینما محسوب می شود اما کمدی های با کیفیت پایین باعث زیر سوال رفتن این ژانر شده است البته فیلم سینمایی «مورچه خوار» جز آثار کمدی تلخ است که تاکنون نمونه شبیه به آن ساخته نشده است و اگر نگاه ها به آن مثبت باشد می تواند ماندگار باشد.

کیان بابائیان در پایان گفت: در شروع تولید فیلم سینمایی «مورچه خوار» اصلا به اینکه فقط فیلم بسازم فکر نمی کردم و دوست داشتم یک فیلم خوب بسازم و از تمام داشته هایم در این راستا بهره بردم و سعی شد این فیلم تکراری نباشد و خوشحالم که با همراهی گروه توانستیم به استانداردهای قابل قبول خودمان و آنچه انتظار داشتیم تا حدی نزدیک شویم و نظر مردم در مورد این فیلم خیلی برای من مهم است و امیدوارم از تماشای آن لذت ببرند.

فیلم سینمایی «مورچه خوار» نوشته مهیار شاهرخی به تهیه کنندگی کیان بابائیان و کارگردانی شاهد احمدلو است که داریوش بابائیان و مؤسسه فرهنگی هنری شکوفا فیلم پخش آن را برعهده دارند و هم اکنون در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است