معرفی برگزیدگان شانزدهمین جشنواره شعر فجر/ محمدعلی مجاهدی دبیر دائمی دبیرخانه شعر و ادبیات آیینی شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۵

معرفی برگزیدگان شانزدهمین جشنواره شعر فجر/ محمدعلی مجاهدی دبیر دائمی دبیرخانه شعر و ادبیات آیینی شد

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر عصر چهارشنبه ۴ اسفند ماه در تالار وحدت برگزار و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر عصر چهارشنبه ۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر، محمد اله‌یاری مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ آغاز شد.

قربان ولیئی دبیر علمی جشنواره طی سخنانی بیانیه هیات داوران را خواند که بخشی از آن بدین شرح است: جشنواره شعر فجر در جهت فروزش شعر فارسی گام برمی‌دارد. امروزه علی رغم اینکه مشکلات معیشتی و رسانه‌های تصویری متعدد فرصت خواندن را از افراد گرفته است اما شعر همچنان نفس می‌کشد.

او در ادامه درباره آثار دریافتی در این دوره توضیح داد: در این دوره حدود ۴ هزار کتاب در بخش بزرگسال ۲۱۱۰ اثر در سه گروه بزرگسالِ شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره و در کودک و نوجوان و درباره شعر داوری شدند.

این شاعر در پایان نظر هیات داوران درباره آثار این دوره را بیان کرد: در یک بررسی کلی نظر هیات داوران بدین شرح است که در سه گروه بزرگسال با گونه‌ای همسانی در فرم و محتوا مواجه‌ایم که با ذات و خلاقیت شعر در تضاد است. در حوزه شعر کودک و نوجوان علاوه بر نکات فوق ذکر با کاهش تولیدات در این حوزه مواجه هستیم و در حوزه درباره شعر با وجود چند اثر باارزش اما همچنان در نقد ادبی غنی نیستیم.

برنامه‌های ویژه معاونت فرهنگی در حوزه شعر و ادبیات

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد اظهار کرد: ما امیدواریم مسیری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تداوم اهداف انقلاب اسلامی درپیش گرفته است، سرعت بیشتری بگیرد و امیدواریم به قله‌های رفیع این اهداف دست پیدا کنیم.

او ادامه داد: مقام معظم رهبری در پیام درگذشت قیصر امین‌پور این واقعه را برای خودشان خسارت بار دانستند و ابراز امیدواری کردند که مسیر او توسط همراهان و شاگردانش ادامه داشته باشد. شعر و ادبیات ما بزرگان کم‌نظیری را از دست داده است و این جشنواره و تلاس‌هایی از این دست باید برای پیمودن راه این بزرگان و مسیر فرهنگی کشور موثر واقع شوند.

معاون فرهنگی ارشاد درباره شعر مکتبی و ایدئولوژیک ایران توضیح داد: در زمان انقلاب اسلامی سه گفتمان در جامعه ما وجود داست؛ لیبرال دموکرات، سوسیالیسم و مارکسیسم، ایدئولوژیک و مکتبی که تلاقی این گفتمان ها در ادبیات ما هم متجلی شده بود اما به تدریج جریال مکتبی و ایدئولوژیک غلبه پیدا کرد به دو دلیل که هم مردمی بود و هم در امتداد سنت ادبی کشور ما قرار داشت.

احمدوند در پایان خاطرنشان کرد: با تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شتاب بیشتری به ادبیات داستانی و شعر خواهیم داشت و برنامه‌هایی هم در این زمینه تدارک دیده‌ایم

برگزیدگان بخش شعر کودک و نوجوان

کتاب «سکوت به‌زبان مادری» نوشته مهدی مردانی در انتشارات سوره مهر شایسته تقدیر اعلام شد.

برگزیدگان بخش درباره شعر

کتاب‌ «آذربایجان و شاهنامه» اثر سجاد آیدنلو در انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری سخن

کتاب «تلفظ در شعر کهن فارسی» اثر وحید عیدگاه طرقبه‌ای در انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری سخن

برگزیدگان مشترک بخش همزبانان دیگر کشورها

عسگر حکیم با نگارش کتاب «آهنگ باد و باران»

محمدشریف سعیدی با نگارش کتاب «سماع محشر»

مهدی باقرخان با نگارش کتاب «شیراز هند»

در ادامه این مراسم علیرضا قزوه برای حاضران در سالن به شعرخوانی پرداخت.

در ادامه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی نشان درجه یک هنری به استاد حاج علی انسانی اعطا شد و برای نگارش کتاب «رخصت» از او تجلیل شد.

همچنین حکم دبیری دبیرخانه دائمی شعر آیینی به استاد محمدعلی مجاهدی در آیین پایانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اعطا شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اختتامیه طی سخنانی عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا محافل ادبی ما را به لحاظ عددی کم‌روتق کرده است اما این محافل همچنان با کیفیت بالا در حال برگزاری هستند.

او ادامه داد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقوله شعر و ادب به گونه دیگری توجه می‌کنیم. شعر و ادبیات فارسی از مهم‌ترین مقومات هویت ملی ما است. اگر به تاریخ ایران نگاه کنیم بعد از گذشت سه قرن از ورود اسلام به ایران، مردم در عین اینکه اسلام را پذیرفتند زبان ایرانی هم در کنار آموزه های دینی مجدد احیا کردند و زبان فارسی در اشعار ماندگار فردوسی بازیابی شد و ایرانیان درعین تدین و پایبندی به اسلام، زبان فارسی را برای بیان شعر و ادبیات برگزیدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما در کشورمان گویش‌های مختلفی داریم که به آن‌ها افتخار می‌کنیم اما زبان فارسی، زبان مشترک ما است و آنچه آن را قوام داده، بیان آن به زبان شعر بوده است. ما وقتی از زبان و شعر فارسی سخن می‌گوییم به معنی کم توجی و بی توجهی به گویش‌های دیگر نیست.

اسماعیلی در پایان درباره بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی خاطرنشان کرد: ۲۱ اسفند ماه گرامیداشت حکیم‌ نظامی گنجوی را خواهیم داشت تا از این طریق این شاعر بلندآوازه ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم.

برگزیدگان بخش شعر بزرگسال

کتاب «سفر بخیر ناخدا» نوشته رحمت حقی‌پور از نشر سپیدرود  در گروه «شعر نو» به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

اثر شایسته تقدیر بخش محاوره نیز کتاب «رد زنجیرهای بازشده» اثر مهدی نقبایی در انتشارات ریما معرفی شد.

کتاب‌های «آنیماه» اثر عالیه مهرابی از انتشارات سوره مهر و «عید در تبعید» اثر علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی از انتشارات سوره مهر به صورت مشترک برگزیده بخش بزرگسال_کلاسیک شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شدند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000