«کتاب امروز» زمستانی با پرونده ویژه برای نجف دریابندری | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۱

«کتاب امروز» زمستانی با پرونده ویژه برای نجف دریابندری

تازه‌ترین شماره‌ مجله‌ نقد کتابِ «کتاب امروز» در زمستان ۱۴۰۰ منتشر ‌و راهی بازار کتاب و مجله شد.
به گزارش صبا، شماره‌ چهارم مجله‌ «کتاب امروز» در زمستان ۱۴۰۰ منتشر شد. داستان جلد این شماره به آنتونیو گرامشی متفکر ایتالیایی اختصاص دارد. مناسبتِ پرداختن به او در شماره‌ چهارم انتشار کتاب «دفترهای زندان» او با ترجمه‌ حسن مرتضوی است. به جز مقاله‌ای مفصل درباره‌ زندگی فکری گرامشی به قلم سردبیر، در این شماره گفتگویی با کمال اطهاری هم درباره‌ نسبت ایران و گرامشی منتشر شده است.
«کتاب امروز» در هر شماره‌ خود پرونده‌ای درباره‌ یکی از شخصیت‌های مهم انتشارات فرانکلین یا علمی و فرهنگی منتشر می‌کند و در این شماره نیز نوبت به نجف دریابندری رسیده است. دریابندری به مدت ۱۵ سال سردبیر ارشد انتشارات فرانکلین بود. در این شماره به جز گزارشی زندگی‌نامه‌ای به قلم سیاوش طالبیان، آرزو شهباری هم گفت‌وگویی خواندنی با رضا رضایی کرده است؛ مترجمی شناخته‌شده و کسی که سال‌هاست در زمینه‌ ترجمه صاحب‌نظری متخصص و دقیق است.
همچنین بخش عمده‌ای از «کتاب امروز» شماره‌ زمستان ۱۴۰۰ به مرور کتاب‌های تازه‌ منتشرشده اختصاص دارد. مهم‌ترین کتاب‌هایی که در این شماره بررسی شده‌اند عبارتند از «خداپرستان سوسیالیست» نوشته‌ محمدحسین خسروپناه، «سفر شهرزاد» نوشته‌ فاطمه مرنیسی و «پاپشاه» نوشته دیوید ای. کرتز.
بخش ادبیات این شماره «کتاب امروز» هم پُروپیمان‌تر از شماره‌های قبل است و سه رمان مهم تازه‌ منتشرشده در آن بررسی شده است؛ «خوابگردهای» هرمان بروخ، «اصلاحات» نوشته‌ جاناتان فرنزن و «روز ملخ» اثر ناتانیل وست.
در بخش‌ کتاب‌های انگلیسی، علی قلی‌پور کتاب «سینمای عامه‌پسند ایران پیش از انقلاب: خانواده و ملت در فیلمفارسی» نگارشِ پدرام پرتوی را بررسی کرده است. همچنین کتاب تازه‌ توماس پیکتی به نام «سرمایه و ایدئولوژی» و کتاب «توماس پیکتی: نقد واهی سرمایه» نوشته‌ آلن بِر و میشل اوسن در نقد کارهای پیکتی، معرفی شده‌اند.
در بخش درگذشتگان این مجله، سیدمحمدمهدی خویی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، در سالگرد درگذشت هاله لاجوردی، پروژه‌ فکری این استاد درگذشته و پروژه مطالعات فرهنگی در ایران را بررسی کرده است. امیر آزاد هم به مناسبت درگذشت حبیب لاجوردی، مدیر پروژه تاریخ شفاهی هاروارد، کلیت این پروژه را مرور و پیشنهادهایی برای ارتقا و تمرکز فعالیت‌های موجود در زمینه‌ تاریخ شفاهی عرضه کرده است.
علاقه‌مندان مجله‌ «کتاب امروز» می‌توانند شماره جدید مجله‌ «کتاب امروز» را از کتابفروشی‌های منتخب خریداری کنند. همچنین امکان خرید و تهیه‌ نسخه‌ کاغذی این مجله از وب‌سایت انتشارات علمی و فرهنگی و نسخه‌ الکترونیک از اپلیکیشین‌های طاقچه، فیدیبو و جار فراهم است.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است