بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک در آستانه روز جهانگردی رایگان شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۴

بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک در آستانه روز جهانگردی رایگان شد

روز پنج شنبه 4 مهرماه در آستانه روز جهانی جهانگردی، بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک رایگان شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت روز جهانی جهانگردی، از علاقه‌مندان آثار تاریخی و دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی دعوت کرد تا روز پنج‌شنبه ۴ مهر از تالارها و آثار موزه‌ای این موقوفه آستان قدس رضوی به صورت رایگان بازدید کنند.

نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران، در کنار کتابخانه‌ای از نسخه‌های نفیس خطی، چاپ سنگی، سربی و کتاب‌های چاپی، گنجینه‌ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی را در تالارهای گوناگون خود جای داده است. مجموعه سکه‌های تاریخی، از دوران پیش از هخامنشی (از سده ششم پیش از میلاد) تاکنون را دربرگرفته است. در کنار تالار سکه، تالار کمال‌الملک و خاندان غفاری قرار دارد که در آنجا مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی محمد غفاری مشهورترین نقاش تاریخ معاصر ایران و دیگر اعضای هنرمند خاندان غفاری گردآمده است.

تالار کتابت و نگارگری، دیگر بخش موزه ملی ملک است که مجموعه‌ای از آثار برجسته خوش‌نویسی و نگارگری، لاکی، اسناد و نسخه‌های نفیس خطی را شامل می شود.

مجموعه هنر لاکی، شامل قلمدان‌ها، قاب‌آیینه‌ها و جلدهای لاکی، دیگر بخش موزه است که در کنار تالار کتابت و نگارگری جای گرفته است. یکی از بخش‌های جذاب موزه ملی ملک، مجموعه اهدایی بانو عزت‌ملک ملک، دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک واقف این گنجینه است که گنجینه‌ای از تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه‌های خطی، قلمدان، سرقلیان و آثار لاکی را در خود دارد.

سالن تک اثر، بخشی دیگر در موزه ملی ملک است که در هر فصل سال، یک اثر از مجموعه آثار نادیده موجود در مخازن آثار موزه، همراه با تابلوها، توضیحات و نماهنگ‌های جذاب، در آن عرضه می‌شود. نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، از بخش‌های متفاوت و جذاب موزه ملی ملک است که در قالب موزه‌ای، به معرفی بیش‌تر واقف می‌پردازد. در این سالن، آثار، دست‌نوشته‌ها، تصویرها و دیگر وسایل شخصی حاج حسین آقا ملک به نمایش درآمده است.

سه تالار نوبنیاد «تمبر»، «هزارداستان» و «هنر و زندگی» نیز که در تابستان ۱۳۹۶ خورشیدی و تالار «علوم در ایران اسلامی» که در پاییز ۱۳۹۷ خورشیدی گشایش یافته‌اند، تصویری نو از آثاری تازه در زمینه تمبر، نسخه‌های خطی، اشیای تزیینی و دستاوردهای دانشمندان ایرانی مسلمان به همراه فناوری‌های روزآمد پیش روی گردشگران می‌گذارند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» جای گرفته است.

گردشگران برای بازدید از تالارهای موزه‌ای و نیز مخاطبان بخش کتابخانه برای بهره‌گیری از خدمات فرهنگی این موقوفه در نیمه دوم سال، می‌توانند هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۱۵(پنج‌شنبه‌ها تا ساعت ۱۵:۱۵) به این گنجینه مراجعه کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است