هر سال توجه شاعران و ناشران به شعر کودک کمتر می‌شود/ شعر کالای تجاری نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۶
داور شانزدهمین جشنواره شعر فجر در گفتگو با صبا:

هر سال توجه شاعران و ناشران به شعر کودک کمتر می‌شود/ شعر کالای تجاری نیست

عضو هیات داوران بخش کودک و نوجوان شانزدهمین جشنواره شعر فجر درباره کیفیت آثار این دوره و فعالیت ناشران و شاعران در حوزه شعر کودک و نوجوان توضیح داد.

بابک نیک‌طلب عضو هیات داوران بخش کودک و نوجوان شانزدهمین جشنواره شعر فجر در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا عنوان کرد: در مجموع برگزاری جشنواره شعر فجر و جشنواره‌های مشابه آن در جهت تشویق و ارتقای فعالیت ادبی شاعران و مخاطبانشان است و هرساله این جشنواره تکرار می‌شود و آثار دست اول یک سال گذشته شاعران توسط هیات داوران و هیات علمی جشنواره مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این دوره هم مانند سال‌های گذشته کارهای منتشر شده یک‌ سال گذشته شاعران یعنی سال ۹۹ در مقاطع مختلف خردسال، کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار گرفت.

این شاعر درباره آثار رسیده به این بخش از جشنواره تشریح کرد: بخشی از این کتاب‌های شعر که در بخش کودک و نوجوان برای جشنواره ارسال می‌شوند بیشتر حالت خواندنی کودکانه دارند و کتاب‌هایی هستند که حالت سرگرمی بدوی دارند و بیشترشان هم در داوری لحاظ نمی‌شوند زیرا در شان داوری نیستند درنتیجه می‌ماند کتاب‌های شعر ناب و برجسته‌ای که حرفی برای گفتن دارند و متاسفانه هر سال هم تعداد این کتاب‌ها محدودتر و استقبال ناشران از این نوع کتاب‌ها کمتر می‌شود.

او ادامه داد: در این دوره هم باتوجه به وضعیت کرونا و مسائلی مانند تعطیلی مدارس فعالیت صنعت نشر کشور کمتر شده بود و کارهای ارزشمندی که برای ما ارسال شد بیشتر برای سال‌های گذشته‌تر بودند که در سال ۹۹ منتشر شدند.

این نویسنده درباره کیفیت آثار شانزدهمین جشنواره شعر فجر اظهار کرد: در زمینه کتاب های شعر خردسال آثار خوبی دریافت کردیم‌ که هم از لحاظ تصویرگری و هم از لحاظ شعرهایی که به زبان محاوره خردسالانه سروده شده بودند، کیفیت خوبی داشتند. در زمینه شعر کودک مانند همیشه تعداد کمی از شاعران از این بخش استقبال کردند و توقعی که ما داشتیم، برآورده نشد. تعداد شعر کودک در جشنواره شعر فجر هرسال کمتر می‌شود و شاعران بیشتر به بخش خردسال و نوجوان گرایش پیدا می‌کنند.

او اضافه کرد: در بخش نوجوان هم تعداد انگشت‌شماری آثار دریافت کردیم و از نظر کیفی هم نمی‌شد گفت کارهای مطلوبی ارائه شده است اما به نظر ما در این میان آثار قابل قبولی هم وجود داشت که به مرحله نهایی جشنواره برسند.

ناشران به شعر کودک و نوجوان کم‌توجه‌اند

نویسنده کتاب «تا خیابان خوشبخت» با بیان اینکه فعالیت ناشران ما چه در بخش دولتی و چه خصوصی به حوزه شعر کودک و نوجوان بسیار ضعیف است، گفت: ناشران خصوصی بسیار کم از شعر ناب و برجسته حوزه کودک و نوجوان استقبال می‌کنند. ناشران دولتی هم برای خود ویژگی‌های خاصی قائل هستند که به تبع آن همه ناشران برای انتشار این آثار استقبال نمی‌کنند. بخشی از استقبال کم به بازار فروش کتاب‌های شعر کودک و نوجوان بازمی‌گردد. اگر مدارس تعطیل باشند و مربیان و کارشناسان ما تبلیغ نکنند و آثار را در مدارس و مراکز کانون و کتابخانه‌های عمومی نخوانند، بچه‌ها هم با این کتاب‌ها آشنا نمی‌شوند. در مجموع فضای شعر کودک و نوجوان ما تیراژ کتاب‌ها پایین است و به تبع آن کیفیت کتاب‌ها هم از لحاظ کتاب‌سازی، کاغذ و تصویرگری پایین است و همه این موضوعات روی شعر و شاعر هم تاثیر دارد.

نیک‌طلب در پایان با اشاره به اهمیت توجه به شعر و حمایت از جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم وجود چنین جشنواره‌هایی که این نکته را می‌گویند که «ادبیات می تواند تنها سرلوحه زندگی باشد و ما در هر شرایط و زمانی نیاز به ادبیات مخصوصا شعر داریم» مهم است و این نکته را یادآوری می‌کند که شعر و ادبیات در کشور ما باید جدی گرفته شود و منتظر نباشیم تا به عنوان یک کالای تجاری که بازگشت مالی داشته باشد از آن استفاده کنیم.‌ در این‌ سال‌ها همواره دولت و مردم‌ به این‌ حوزه توجه داشته‌اند اما در سیاست‌گذاری‌ها باز هم توجه به این بخش باید پررنگ‌تر باشد و چاپ و توزیع و فروش اثر با نگاه ویژه‌ای انجام شود. ما باید به فکر توسعه کتاب‌خوانی و کتابخانه‌ها و مراکز دیگر باشیم که کتاب را به دست مخاطب برسانند و زنجیره مولف، مخاطب، توزیع و انتشار قطع در کشور نشود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است