آثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر همدان دارای جذابیت و نوآوری‌ است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۷
عضو هیات انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر همدان؛

آثار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر همدان دارای جذابیت و نوآوری‌ است

ناصر آویژه از کیفیت خوب آثار شرکت کننده در این دوره از جشنواره تئاتر همدان خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، ناصر آویژه عضو هیات انتخاب بخش‌های خیابانی، کودک و نوجوان بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان درباره معیارهای انتخاب آثار این دوره گفت: خلاقیت، نوآوری، جذابیت و استاندارد بودن آثار از مهم‌ترین مباحثی بود که در این دوره بر آن تأکید داشتیم.

او افزود: در بخش نوجوانان آثاری که قابلیت طرح موضوع های مربوط به گروه سنی نوجوان را داشتند و به درستی توانسته‌اند مباحث ویژه آنها را مطرح کنند انتخاب شدند و در بخش خیابانی نیز آثاری که چارچوب‌های مورد نظر در بخش خیابانی را داشتند انتخاب شدند و آثاری که صرفاً از شکل صحنه‌ای به خیابانی تغییر پیدا کرده بودند و اساساً ساختار جابه‌جایی و کار در فضاهای خیابانی را نداشتند از اولویت انتخاب کنار گذاشته شدند.

عضو هیات انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اظهار کرد: خوشبختانه امسال در بخش کودک و نوجوان آثار خوبی را شاهد بودیم البته از آنجایی که جشنواره سال گذشته برگزار نشد تعداد نمایش‌ها به لحاظ کمی بسیار بالا بود.

آویژه بخش نوجوان را نیز دارای کیفیتی خوب خواند و مطرح کرد: به نظرم در بخش نوجوانان کیفیت بسیار خوبی را شاهد بودیم و آثار زیادی در این بخش با معیارهای هیات انتخاب تطبیق داشت از جمله مباحث مهم در این بخش جدی گرفتن مخاطب بود بنابراین آثاری که نگاه سهل‌الوصول به گروه کودک و نوجوان داشتند و اساساً مخاطب را ساده دیده بودند انتخاب نشدند.

او ادامه داد: در بخش خیابانی نیز برخی از نمایش‌های این دوره دارای جذابیت و نوآوری‌های قابل توجهی هستند بنابراین به طور کلی می‌توان آثار جشنواره را نسبتاً خوب برآورد کرد.

این کارگردان و بازیگر باسابقه نمایش کودک و نوجوان برگزاری جشنواره را عامل مهمی در رشد هنری گروه‌های نمایشی خواند و گفت: جشنواره قطعاً کمک می‌کند تا همه گروه‌های هنری در یک مکان و زمان مشخص دور هم جمع شوند و از آثار یکدیگر دیدن کنند تا قبل از همه‌گیری کرونا این روند با حضور گروه‌های خارجی و بخش‌های بین‌المللی همراه بود که باعث آشنایی هنرمندان با فضای تئاتر روز جهان و شناخت تکنیک‌ها و نگاه‌های این بخش می‌شد البته امیدواریم که با پایان یافتن این همه‌گیری مجدداً شاهد این روند باشیم.

عضو هیات انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد: معمولاً برخی از جشنواره‌های تئاتری ما بدون داشتن افق روشن برگزار می‌شوند برای همین در یک سال آثار با کیفیت دیده می‌شوند اما در سالی دیگر این‌گونه نیست به نظرم برای رشد کیفیت متعادل در برنامه‌های جشنواره‌ای ما باید یک سری برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت داشته باشیم.

ناصر آویژه در پایان گفت: در راستای برنامه‌ریزی‌های بلندمدت اگر دبیر جشنواره در دوره زمانی بیشتری چنین مسئولیتی را بر عهده داشته باشد بسیار خوب است زیرا در این صورت افراد می‌توانند با ثبات بیشتر به برنامه‌ریزی‌های سال آینده توجه کنند و استانداردهای خاصی را مورد توجه قرار دهد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است