اعضای خانه موسیقی هم عضو صندوق اعتباری هنر شدند/ قول می‌دهیم منفعل نباشیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۴
در گفتگو با یک عضو هیات مدیره جدید خانه موسیقی مطرح شد؛

اعضای خانه موسیقی هم عضو صندوق اعتباری هنر شدند/ قول می‌دهیم منفعل نباشیم

محسن رجب‌پور عضو هیات مدیره جدید خانه موسیقی گفت که موسیقی هرگز از سوی هیچ نهاد دولتی حمایت نشده است و بضاعت و سرمایه شخصی افراد باعث شده است که این شغل سرپا بماند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش شامگاه جمعه ۲۹ بهمن ماه با محسن رجب‌پور عضو هیات مدیره جدید خانه موسیقی گفتگو کرد.

وی در پاسخ به پرسش نغمه دانش آشتیانی یکی از کارشناسان برنامه مبنی بر اینکه چرا با وجود آنکه دو سال است سالن‌های کنسرت تعطیل و برگزارکنندگان کنسرت ورشکست شده‌اند، بانوان خواننده و نوازنده وضعیت بدتری دارند چراکه مشمول برگزاری کنسرت‌های آنلاین هم نمی‌شدند و بچه‌های موسیقی سازهایشان را فروخته‌اند در حالی که ساز بخشی از بدن نوازنده محسوب می‌شود، هیچ‌کاری برای موسیقی نمی‌شود و هیچ صدایی از اداره کل موسیقی به گوش نمی‌رسد، گفت: با احترام به همه هیات مدیره‌ها که به هر ترتیب در خانه موسیقی بودند اگر توجه کرده باشید، هیات مدیره جدید بسیار پویاتر و به شکل منسجم کار می‌کند. آقای حمیدرضا نوربخش که مدیرعامل قبلی و فعلی هستند، کمک کردند تا همه هنرمندانی که عضو خانه موسیقی و صندوق هنر بودند از حمایت کرونایی برخوردار شوند.

رجب‌پور ادامه داد: من فکر می‌کنم بخشی از هنرمندان از این موضوع بی‌اطلاع هستند و یا اینکه پرونده‌شان را تکمیل نکرده‌اند. هنرمندانی داریم که دانسته یا ندانسته با اینکه عضو خانه موسیقی بودند، پیگیری نکردند یعنی نه حق عضویت ناچیز را پرداخت کردند و نه حتی به دنبال بیمه خود رفته‌اند. اینجا تریبون بسیار خوبی است و خواهش می‌کنم این مساله را ادامه بدهیم تا همه شاغلان در هنر موسیقی که زیرمجموعه کانون موسیقی می‌شوند، همه هنرمندان عالی قدر موسیقی نواحی و همه کسانی که عضو خانه موسیقی هستند برخلاف سال‌های گذشته در این چند سال اخیر عضو صندوق حمایت هنرمندان هستند، بیمه ‌شوند و اتفاقات بسیار خوبی برایشان رخ بدهد.

هیات مدیره جدید نسبت به تمام رویدادهای موسیقی واکنش نشان می‌دهد

عضو هیات مدیره جدید خانه موسیقی تاکید کرد: برخی در دوران کرونا از یک حمایت حداقلی برخوردار بودند و من فکر می‌کنم بخش ناراضی آن بخشی هستند که در جریان نبودند. اگر توجه کرده باشید هیات مدیره جدید نسبت به تمام رویدادهای موسیقی واکنش نشان می‌دهد و مطمئن هستم در چند ماه آینده شما خبرهای خوبی از اقداماتی که انجام می‌شود، خواهید شنید. جدا از بنده، بقیه دوستانی که در هیات مدیره جدید هستند همگی تلاش می‌کنند تا ضعف‌ها زودتر رفع شود.

رجب‌پور ادامه داد: هر هنرمندی با هر گرایشی و هر نوع ژانر موسیقایی که عضو خانه موسیقی شود، می‌تواند به عضویت صندوق حمایت از هنرمندان درآید و بیمه شود. هر ساله دولت رقم هنگفتی را برای بیمه هنرمندان پرداخت می‌کند تا اینکه بتوانند از این حداقل امتیاز دولتی استفاده کنند خواهش ما انگیزه داشتن هنرمندان است و این مساله جنسیت پذیر نیست پس همه راحت می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه بیمه مساله مهمی ‌است، درباره مبلغ کمی که به هنرمندان موسیقی پرداخت می‌شود، مطرح کرد: ممکن است برای هنرمند اتفاقی رخ بدهد و از پرداخت هزینه‌ها مستاصل شوند پس در قدم اول دغدغه صندوق حمایت از هنرمندان این است که بیمه تکمیلی داشته باشند و آن‌ها را از یک ‌مشکل ذهنی نجات دهد اما باید بگویم رقمی که به عنوان کمک به هنرمندان موسیقی پرداخت، بسیار ناچیز است.

عضو هیات مدیره جدید خانه موسیقی درباره مساله‌ای که عباس غفاری یکی از دیگر از کارشناسان برنامه مبنی بر بسته بودن ورودی صندوق، مشکلات گرفتن وام، مبلغ اندک آن و بازپرداخت بیان کرد، گفت: بله من گفتم رقم ناچیزی هست که اصلا قابل گفتن نیست. صندوق در تابستان هر سال باید با یکی از شرکت‌های بیمه کنار بیاید و یک عددی را به بیمه دهد به عنوان مثال من می‌خوام پنجاه هزار نفر را بیمه تکمیلی کنید یعنی وقتی شما بیمه تکمیلی می‌شوید خودتان و اعضای خانواده از بیمه بهره‌مند هستید و اصلا به وام مرتبط نیست.

رجب‌پور افزود: رقمی که صندوق در طول مدت کرونا به هنرمندان پرداخت کرده است، اصلا قابل گفتن نیست آنچه در موسیقی اتفاق خرسندی هست این است که ما تا چند سال پیش پدیده‌ای به اسم صندوق حمایت از هنرمندان نداشتیم و برای انجام کوچیک‌ترین خدمات درمانی، هنرمندان باید صددرصد پول خدمات بیمارستان را پرداخت می‌کردند. آنچه که فکر می‌کنید الان بیمه است به این دلیل که صندوق در شهریور ماه عددی را با یک بیمه به توافق می‌رسد و خدماتی می‌گیرد. بعد از آن هرکسی که اضافه می‌شود تا دور بعد ‌توافق دیگر نمی‌تواند از بیمه استفاده کند اما وارد صندوق می‌شود چون سقف قرار صندوق با بیمه تمام شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما این معضل را در موسیقی بین هنرمندانی که به تازگی عضو شده‌اند، داریم و شرکت بیمه افراد اضافه را نمی‌پذیرد مگر اینکه صندوق متمم دوباره برای این کار در نظر بگیرد و به اصطلاح عقد قرار داد داشته باشد که من حتما این موضوع را پیگیری میکنم تا ببینم چنین چیزی امکان پذیر هست یا نه که اگر باشد برای همه هنرمندان در تمام شاخه‌ها خواهد بود.

موسیقی صنف مظلومی است

عضو هیات مدیره جدید خانه موسیقی درباره موضوع مطرح شده از سوی نغمه دانش کارشناس «پرانتز باز» مبنی بر اینکه زمانی که بحث تعطیلی سالن سینما و تئاتر و کاهش ظرفیت ورودی مطرح می‌شود، از روابط عمومی سازمان سینمایی، اداره کل هنرهای نمایشی و هرکدام از این مسئولان به نوعی توضیح دادند و پیگیری کردند تا موضوع حل ‌شود و بخشی از آن هم با فشار رسانه‌ای اتفاق می‌افتد اما در حوزه موسیقی صدایی شنیده‌ نمی‌شود در حالی که مسئولیت اداره موسیقی بسیار بیشتر است، می‌تواند وضعیت کرونایی را به نفع بچه‌های موسیقی مدیریت کنند و این حداقل‌هایی را که پیش بینی شده است، محقق کند در حالیکه چون از نظر جامعه موسیقی کسی مطالبه‌ای ندارد ستاد کرونا و بقیه دوستان از خدایشان است که جایی تعطیل شود و چالش کمتری متحمل شوند، گفت: در همین دوران کرونا سینما در دسته مشاغل درجه دو و موسیقی در مشاغل درجه سه قرار گرفت و این باعث می‌شود در هر شهری که به لحاظ رنگ‌بندی کرونایی نارنجی می‌شود، موسیقی تعطیل شود اما آقای اسماعیلی وزیر ارشاد چون عضو ستاد ملی کرونا هستند، در برابر خبرنگاران قول دادند از تعطیلی کنسرت‌ها و فعالیت‌های موسیقی جلوگیری و تلاش کنند این صنف مظلوم را با حفظ احترام برای همه همکاران در حوزه سینما و بقیه دوستان که خودشان می‌دانند موسیقی هرگز از طرف هیچ نهاد دولتی حمایت نشده است و افراد با همین بضاعت سرمایه شخصی خودشان را در این شغل نگه داشتند، مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: بقیه صنوف مانند تئاتر و سینما که موسسه‌ای مثل بنیاد فارابی را دارند و اگر طرح فیلمسازی قبول شود، ضریب بالایی از سرمایه‌گذاری‌اش را بنیاد می‌پذیرد، حمایت دولتی دارند اما در موسیقی هرگز این اتفاق رخ نداده است.

رجب پور در پایان خاطرنشان کرد: من قول می‌دهم از هیچ کاری در هیچ‌ حوزه‌ای به ویژه موسیقی و حتی همکاران در حوزه‌های دیگر دریغ نکنم و اینکه خبرهای خوشی از خانه موسیقی خواهیم شنید چراکه آخرین جلسه هیات مدیره که یکشنبه هفته گذشته برگزار شد، تصویب شد که نسبت به تمامی رویداد‌های موسیقی از هر ژانری، خانه موسیقی بی تفاوت و منفعل نباشد و پیگیری‌های لازم را انجام دهد. قول می‌دهم هیات مدیره جدید به جد دنبال این است که در تمامی امور نقش خودش را درست ایفا کند.

«پرانتز باز» به تهیه‌کنندگی و سردبیری مارال دوستی اجرای مجید واشقانی و نیما رییسی، کارشناسی عباس غفاری، نغمه دانش، فرانک آرتا و الهام حسامی هر جمعه از ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰ بر روی رادیو نمایش می‌رود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است