سرود یکی از محصولات انقلاب اسلامی بوده‌است/ تشکیل تیم سرود نوجوانان در ۱۴۰۱ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

سرود یکی از محصولات انقلاب اسلامی بوده‌است/ تشکیل تیم سرود نوجوانان در ۱۴۰۱

آیین اختتامیه لیگ سرود ماوا با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، آیین اختتامیه اولین دوره از لیگ سرود با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ  ارشاد اسلامی، سهیل سرافرازی مدیر برگزاری اولین لیگ سرود کشور، احسان خداپرست قائم مقام مجموعه ماوا روز جمعه ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۵ الی ۱۷ در پردیس سینمایی خاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با قرائت آیاتی از قرآن کریم و  پخش سرود ملی آغاز شد سهیل سرافرازی مدیر برگزاری اولین لیگ سرود کشور بیان کرد: در فصل آینده تغییراتی را اعمال می‌کنیم که دربرگیرنده مدل‌های مختلفی است و می‌تواند شرایط بهتر و با کیفیت تری را برای این رویداد موسیقایی فراهم کند.

او افزود: به هر حال فصل اول لیگ سرود با مشکلات و مصائب زیادی اجرا شد اما همراهی گروه‌های سرود به قدری برای ما ارزشمند بود که در کنار دوستان مرکز موسیقی مأوا و هیات داوران توانست رویداد موثری را شکل دهد. طبیعتاً در این مسیر حضور ترانه سرایان، شاعران و بسیاری از آهنگسازان بنیان‌های جدید و موثری را در عرصه موسیقی و سرود فراهم کرد که به طور حتم نتایج موثری از آن را به زودی خواهید دید.

این مدیر هنری اظهار کرد: امیدوارم شما عزیزان در زندگیتان بهترین انتخاب را داشته باشید و امیدوارم از سال آینده بتوانیم افتخار خدمت به شما گروه‌های سرود کشور را داشته باشیم و شاهد برگزاری یک لیگ بسیار موثر در عرصه سرود و آهنگ‌های انقلابی باشیم.

در ادامه مراسم که با اجرای عبدالله روا انجام شد گروه سرودی به مناسبت ولادت حضرت علی (علیه السلام) به اجرای برنامه پرداختند و سپس از محمد معتمدی به عنوان مهمان مراسم تا به اجرای قطعاتی بپردازد.

مجموعه ماوا باید سرود را در کشور زنده کند

احساس خداپرست قائم مقام مجموعه مأوا در ادامه برنامه با عرض خیر مقدم به گروه های سرود استان ها اظهار کرد: مأوا باید سرود را در کشور زنده کند، سرود کشور در سال های اخیر دوباره زنده شده است و گروه های سرود اهمیت ویژه ای دارند چرا که میتوانند در قالب های هنری بسیار مؤثر باشند و ما در سال ۱۴۰۱ تیم سرود نوجوانان ایران را تشکیل می دهیم.

خداپرست در پایان با تشکر از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اظهار کرد: سرود در کشور بسیار مردمی است و باید به احیای آن پرداخته شود و هدف مجموعه مأوا پرداختن تخصصی به سرود و انسجام سرود در کشور است

پس از پایان سخنان حداپرست قائم مقام لیگ سرود ماوا محمدمهدی اسماعیلی برای ایراد سخنانی روی سن رفت.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از دست‌اندرکاران لیگ سرود مأوا بیان کرد: امروزه بیش از صد هزار نفر در کشور عضو این مجموعه هستند و برای ما جای خوشبختی است که این علاقه‌مندان با این شور و نشاط وارد عرصه سرود شدند.

او افزود: من برای شما عزیزان عرض کنم که هنر سرود یکی از محصولات انقلاب اسلامی بوده است و در دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا حداقل پایان دوره جنگ تحمیلی یکی از مهم ترین فضاهای کاری و هنری برای بچه های انقلاب موضوع سرود بوده است.

مفاهیم عمیق انقلاب در قالب سرود روایت می شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: ما دانش آموزان دهه شصت به خاطر داریم که در مدارس این هنر بسیار مورد توجه بود. بسیاری از مفاهیم عمیق انقلاب و دفاع مقدس در این قالب روایت می شد و شور انگیز بود. بعد از جنگ تحمیلی و تغییر فضای فرهنگی در دو دهه این موضوع کم فروغ شد و در آغاز دهه نود با فراخوانی که رهبری معظم و فرزانه انقلاب اسلامی دادند ما مجدداً شاهد رونق گیری فضای سرود شدیم.

او اظهار کرد: ما این موضوع و این ابتکار دوستان عزیزمان را در مجموعه سازمان اوج ارج می نهیم و برای حسنی آرزوی سلامتی داریم که در این جلسه به دلیل کسالت حضور ندارند. از همت او و همکارانشان تشکر می کنیم که این کار مهم را پایه گذاری کردند و جلو بردند. ما هم از برنامه های اصلیمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید همین است. در دوماه اخیر دفتر سرود و آهنگ های انقلابی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری راه اندازی کردیم.

اسماعیلی ادامه داد: بنا داریم انشالله به صورت جدی در سال آینده در مجموعه جشنواره های هنری فجر به این مساله به صورت ویژه اهتمام کنیم و آن را گسترش دهیم. در حال حاضر در یازده استان و هفتاد و دو شهرستان محروم کار هنرآموزی رایگان توسط وزارت خانه در جریان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: یکی از رشته های پرمخاطب همین رشته سرود است که دوستان عزیز ما در شهرستان های محروم، مناطق کم برخوردار و روستاها دارند این موضوع را دنبال می کنند. انشالله با یک همت جمعی و همکاری همه نهاد ها و دست‌اندرکاران شاهد پر شکوه تر شدن هنر سرود در کشور عزیزمان باشیم و برای همه شما عزیزان آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

پس از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوبت به اعلام سه گروه برتر و برندگان جوایز رسید که در این بخش یک گروه به عنوان قهرمان و دو گروه به عنوان گروه‌های دوم و سوم لیگ سرود از بین نزدیک به ۷۰۰ گروه موسیقایی به عنوان گروه‌های برگزیده جوایزی اهدا شد.

گروه سرود رهروان شهدا از تهران به سرپرستی محسن بوربور به عنوان قهرمان لیگ سرود، گروه سرود طاها از اصفهان به سرپرستی سید فرشید پاکروان به عنوان گروه دوم، گروه سرود رایه الهدی به سرپرستی حجت الاسلام رمضان علی رحمتی از قم به عنوان گروه سوم مجموعه‌های برتر اولین دوره لیگ سرود معرفی شدند.

اجرای زنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در قالبی متفاوت، پخش زنده مراسم از شبکه تلویزیونی افق، پخش یک نماهنگ از روند فعالیت‌های مرکز موسیقی مأوا در حوزه سرود طی مناسبت‌های مختلف، اجرای زنده گروه سرود نسیم رحمت، اجرای گروه نسل جدید، برگزاری یک مسابقه حضوری، اجرای چند قطعه موسیقایی به هنرمندی علی اکبر قلیچ بخشهای مختلف این برنامه را تشکیل می‌دادند.

عکس ها از وحید احمدی است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است