حمایت و اسپانسرها در خدمت موسیقی پاپ/ روند صدور مجوز برای کنسرت‌ها تسهیل شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۱
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

حمایت و اسپانسرها در خدمت موسیقی پاپ/ روند صدور مجوز برای کنسرت‌ها تسهیل شود

رضا شایسته و مجید حسین خانی اعضای ارکستر چکاوک با اشاره به شرایط برگزاری کنسرت روی صحنه بعد از دو سال و وضعیت فعالان موسیقی در شرایط کرونایی توضیح دادند.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه روز جمعه بیست و نهم بهمن ماه با معرفی برگزیدگان این رویداد ملی در بخش‌های «جایزه باربد»، «جایزه ترانه»، «جایزه موسیقی و رسانه» و نکوداشت سه هنرمند برگزیده موسیقی کشورمان در تالار وحدت تهران برگزار شد. ششمین شب از برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر مصادف با دوشنبه ۲۵ بهمن با اجرای ارکستر «چکاوک» در تالار رودکی به رهبری رضا شایسته همراه بود. گروه «چکاوک» ارکستری است که در سال هفتاد و هفت به سرپرستی و رهبری رضا شایسته تشکیل شده و هدف اعضای آن زنده نگه داشتن آثار فاخر ملی است.

در حال حاضر اعضای ارکستر «چکاوک» که در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر هم اجرا داشتند شامل، مجید حسین خانی و محمد افروز خواننده و دانیال جورابچی، آرمین قضاتی، مرضیه مزینانی، موژان میرزایی، رمیصا نفیسی، مهدی کاسبی پور، مصطفی حیات غیبی، روزبه بهاری، حسین پارسافر، مجید خردجو، فرشاد کاشانی، مرصاد صفوی نوازندگان ویلون، داریوش حجازی، حممید یاسری، کوشا صرافی، امیر حسین طایی نوازندگان ویولا، ارسلان علیزاده، کوروش کشاورز، سینا آذرآباد نوازندگان ویولنسل، علیرضا صانعی نوازنده کنترباس، غزاله میرزا زاده هراتی نوازنده فلوت، علی اصغر شمس آبادی نوازنده کلارینت، آزاده امیری نوازنده تار، مژگان حسینی نوازنده قانون، محمدحسین غریبی نوازنده پیانو و علی اخباری هم نوازنده سازهای کوبه‌ای است.

رضا شایسته رهبر ارکستر «چکاوک» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره اجرای این گروه بعد از گذشت دو سال دوری از صحنه توضیح داد: آمدن روی صحنه و اجرا بعد از دو سال حس عجیبی است، ما هنرمندان با اجرا و تشویق حاضران زنده‌ایم و برای ادامه حیات هنری خود باید دیده و البته نقد شویم. دو سال گذشته برای ما دو سال بسیار سخت بود و امیدوارم هر چه سریع‌تر این بیماری ریشه کن شود و آن شرایط تکرار نشوند، متاسفانه این بیماری خیلی از هنرمندان را از ما گرفت و ضربه‌های جبران ناپذیری به جامعه هنری ایران به ویژه موسیقی زد.

این هنرمند با اشاره به حس و حال اجرا روی صحنه‌ای با طرفیت محدود بعد از دو سال گفت: زمانی که وارد سالن شدیم و دیدیم با یک سوم جمعیت رو به رو هستیم، شرایط برای ما سخت‌تر شد، هنرمند دوست دارد که تشویق هنردوستان و حاضران در سالن بیشتر از صدای اجرا باشد اما نکته قابل توجه این است که جشنواره بالاخره برگزار شد؛ حتی با این وجود که برگزارکنندگان خیلی اذیت شدند و استرس این بلاتکلیفی در شرایط برگزاری در روزهای منتهی به جشنواره بیش از هر گروهی به هنرمندان وارد شد که خوشبختانه هر چه بود تمام شد.

شایسته با تاکید بر هدف گروه ارکستر «چکاوک» با اشاره با قطعه‌هایی که در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند، بیان کرد: فلسفه کاری گروه ارکستر چکاوک اجرای قطعه‌های قدیمی و ماندگار موسیقی سنتی و کلاسیک است و ما در تالار رودکی قطعه‌های «شب پرستاره»، «طاقتم ده»، «غزل»، «سوزله»، «پشیمانم»، «گلزار»، «سیمین بری»، «شانه»، «زندگی»، «جلوه بستان»، «هرگز هرگز» را از اساتید موسیقی گل‌ها مانند همایون خرم و اسدالله ملک را با تنطیم جدید توسط علیرضا دریایی اجرا کردیم.

رهبر ارکستر «چکاوک» با اشاره به اینکه دلیل برگزار نشدن کنسرت‌های موسیقی سنتی و ارکسترال مانند کنسرت‌های موسیقی پاپ در طول سال، مسائل مالی است، عنوان کرد: قطعا اینکه ما نمی‌توانیم کنسرت برگزار کنیم به نبود حامی مالی و اسپانسر برمی‌گردد. در حال حاضر عمده اسپانسرها به سمت موسیقی پاپ می‌روند و ارکستر سمفونیک ها با وجود اجراهای موفق سهم قابل توجهی از سالن‌ها و اجراهای زنده را در طول سال ندارند و مانند همیشه با کم لطفی مواجه می‌شوند و اگر حمایت‎های دولتی و اجراهایی مانند جشنواره موسیقی فجر نبود شرایط آن‌ها بدتر از این هم می‌شد.

این نوازنده اظهار کرد: متاسفانه سال‌هاست که صدا و سیما و نهادهای فرهنگی، موسیقی سنتی را به ورطه فراموشی سپرده است و عملکرد موسیقایی و سیاست‌های مربوط به این حوزه هنری در چند سال گذشته اصلا قابل قبول نبوده است و این اتفاقات باعث شده که مردم از موسیقی سنتی زده شوند و هیچ رغبتی به نسبت این موسیقی نداشته باشند.

وی در پایان گفت: زمانی آوازهای سنتی و مناجات خوانی‌ها از صدا و سیما پخش می‌شد اما در حال حاضر مردم آواز سنتی را نمی‌شنوند و با ردیف‌های موسیقی که گنجینه و شناسنامه موسیقی ایران است هیچ ارتباطی برقرار نمی‌کنند و مجموع این اتفاقات وضعیت موسیقی را بحرانی کرده است.

پیشکسوت‌ها باعث دلگرمی هنرمندان و اعتبار جشنواره هستند

در ادامه مجید حسین خانی خواننده ارکستر چکاوک در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: اجرا روی صحنه بعد از دو سال برای عموم هنرمندان سخت است، با وجود شرایط نامشخص کرونایی که سیوه جدید این ویروس ایجاد کرده است و بی‌برنامگی‌های ستاد اجرایی جشنواره موسیقی فجر شرایط برای هنرمندان به مراتب سخت‌تر هم شد.

وی افزود: سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر با ایرادهای متعددی برگزار شد، ساعت‌های اجرا ساعت‌های مناسبی نبود و در مجموع برنامه ریزی دقیقی برای جشنواره انجام نشده بود و مطمئن هستم اگر توجهی که به جشنواره فیلم فجر می‌شود به مهم‌ترین جشنواه حوزه موسیقی شده بود با اجراهای با کیفیت‌تر و استانداردتری مواجه بودیم.

حسین خانی گفت: در جشنواره امسال از حضور اساتید این حوزه بهره مند نبودیم، حضور پیشکسوت‌ها روی صحنه و اجرای آن‌ها باعث دلگرمی فعالان موسیقی است و این مساله اعتبار جشنواره را هم بالا می‌برد.

این خواننده با اشاره به شرایط موسیقی ایران توضیح داد: موسیقی ایرانی و ارکسترال وضعیت مناسبی ندارد، نبود حمایت از هنرمندان در دو سال گذشته باعث شد که هنرمند باسابقه چندین ساله خود در موسیقی و نوازندگی به یک حرفه و شغل دیگری رو بیاورد تا بتواند شرایط مالی خود و خانواده را در یک مسیر هدایت کند.

وی ادامه داد: عده‌ای هم مجبور شدند ساز خود را بفروشند و یا به دلیل این شرایط تهران را ترک کنند و دوری از تهران متاسفانه یعنی دور ماندن از امکانات و موقعیت‌های فرهنگی و هنری.

حسین خانی در پایان گفت: کمترین کاری که برای هنرمندان می‌شود در شرایط فعلی انجام داد، آسان کردن شرایط اخذ مجوز برگزاری کنسرت و ایجاد شرایط راحت‌تر برای گرفتن سالن، از جمله کمک‌هایی است که می‌توان برای حمایت از هنرمند در نظر گرفت؛ مجوز گرفتن برای یک اجرا پروسه‌ بسیار سختی دارد و بالا بودن هزینه سالن‌ها در مقایسه با دیگر هزینه‌ها و درآمد از راه کنسرت سبب می‌شود هنرمندان خانه نشین شوند و موسیقی ایرانی با گذشت زمان باز به مظلومیت خود ادامه ‌دهد.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000