وودی الن درباره زندگی «بیخود و بی‌جهت» خود نوشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۶

وودی الن درباره زندگی «بیخود و بی‌جهت» خود نوشت

کتاب زندگینامه «بیخود و بی‌جهت» نوشته آلن دوباتن با ترجمه لیدا صدرالعلمایی به همت نشر برج منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، کتاب «بیخود و بی‌جهت» نوشته آلن دوباتن با ترجمه لیدا صدرالعلمایی به همت نشر برج به چاپ رسید.

در توضیح این کتاب آمده است: «وودی اَلن می‌گوید زندگی‌اش قصه‌ زیادی برای گفتن ندارد، اما بیخود و بی‌جهت پر از قصه‌ و خاطره‌ و تصاویر زنده‌ یک زندگی جنجالی است؛ زندگی‌ای که از خیابان‌های بروکلین آغاز می‌شود، کودکی‌اش در آرزوی سفر با قطار به منهتن و پناه‌گرفتن در سالن سینمای محله‌ و نواختن کلارینت در اتاق کوچک خانه‌ پدری سپری می‌شود و به طنزنویسی برای روزنامه‌ها و اجرای استندآپ کمدی در سالن‌ها و بالاخره ایستادن پشت دوربین به‌عنوان کارگردان می‌رسد.

اَلن در این کتاب از مسیر زندگی‌ حرفه‌ای‌اش که به قول خودش همیشه با خوش‌شانسی قرین بوده می‌گوید؛ از زندگی خانوادگی‌اش و تمامی رسوایی‌ها و اتهاماتی که در سال‌های اخیر دوباره جایگاهش را در هالیوود خدشه‌دار کرده‌است. زندگینامه‌ اَلن درست مثل فیلم‌هایش است؛ شلوغ، پر از جزئیات، سرزنده و مملو از طعنه و کنایه‌های طنزآمیز.»

در قسمتی از متن کتاب «بیخود و بی‌جهت» می‌خوانیم: «من هم مثل هولدن حوصله ندارم با چرندیات دیوید کاپرفیلدی شروع کنم، ولی استثنائا فکر می‌کنم اگر به‌جای خودم کمی از زندگی پدر و مادرم بنویسم، برایتان جالب‌تر‌ باشد. مثلا اینکه پدرم در بروکلین به دنیا آمد؛ آن زمان که کل بروکلین مزرعه بود. مردی ریزه‌میزه، توپ‌جمع‌کن تیم بروکلین داجرز قدیم، بیلیاردباز متقلب و دلال شرط‌بندی. یک یهودی پوست‌کلفت، با پیراهن‌های شیک و موهای مرتب روغن‌زده‌ای که مثل جرج رافت یک‌دست به عقب شانه می‌کردشان. در شانزده‌سالگی، دبیرستان‌نرفته به نیروی دریایی ملحق شد. عضو جوخه‌ آتشی بود که در فرانسه، ملوانی آمریکایی را به‌خاطر تجاوز به دختری بومی کشتند. تیراندازی که مدال برده بود و عشقِ ماشه‌کشیدن داشت و تا روزی که با موهای پرپشت نقره‌ای و قوه‌ دید بی‌نقصش از دنیا رفت، اسلحه همراهش بود. شبی در جنگ جهانی اول، جایی دور از ساحل، در آب‌های یخ‌زده‌ اروپا خمپاره‌ای به قایقش شلیک شد. قایق غرق شد و همه‌ سرنشینانش غرق شدند، جز سه نفر که فاصله‌ چند مایلی تا ساحل را شنا کردند. او یکی از آن سه نفری بود که از اقیانوس اطلس زنده بیرون آمد. می‌بینید، به همین راحتی ممکن بود به دنیا نیایم.»

کارگردان، نویسنده و بازیگر آمریکایی است و او در طول ۶ دهه دوران حرفه‌ای خود چندین فیلم دریافت‌کننده‌ جایزه‌ اسکار ساخته‌ است و چندین کتاب شامل داستان‌های کوتاه و نمایش‌های طنز برای نیویورکر نوشته است.

کتاب «بیخود و بی‌جهت» او در ۳۷۶ صفحه با قیمت ۹۷ هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است