وداع اهالی هنر با مسعود عربشاهی/ صدای عربشاهی تا قرن‌ها ماندگار است | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۶

وداع اهالی هنر با مسعود عربشاهی/ صدای عربشاهی تا قرن‌ها ماندگار است

مراسم تشییع پیکر مسعود عربشاهی هنرمند نقاش و مجسمه ساز ایرانی صبح امروز 31 شهریورماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، مراسم وداع و تشییع پیکر مسعود عربشاهی هنرمند پیشرو در هنر نقاشی و مجسمه سازی ایران که روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه در بیمارستان عرفان تهران بر اثر نارسایی قلبی و ریوی درگذشت، امروز یکشنبه ۳۱ شهریورماه از مقابل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

این مراسم با حضور هادی مطفری مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمود دعایی و جمعی از هنرمندان جامعه هنرهای تجسمی از جمله غلامحسین نامی، آیدین آغداشلو، حسین محجوبی، کوروش شیشه گران،عباس مشهدی زاده، لیلی گلستان ، سهراب هادی، مهدی حسینی، ایرج اسکندری و … همراه بود.

این مراسم با یک ساعت و نیم تأخیر، ساعت ۱۰:۴۵ آغاز شد.

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران آغازگر این مراسم بود که در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به هنرمندان حاضر در این مراسم گفت: عربشاهی از هنرمندان تاثیرگذار در جریان مدرنیسم ایران بوده است. وقتی واژه تاثیرگذار را به کار می بریم فکر می کنیم تاثیرگذاری در چیست؟ اگر ما تاثیر هر فرد و هنرمندی را در زمینه اجتماعی بررسی کنیم و ببینیم اگر استاد عربشاهی نبود هنر ما چیزی کم داشت یا نه. من می گویم حتما کم داشت. به جرأت می توان گفت ایشان در جریان مدرنیسم در ایران بسیار تاثیرگذار بودند به ویژه مطالعه گسترده ای که در میراث بصری ما در ایران باستان و کهن داشتند. امیدوارم سال های سال هنرجویان ما آثار استاد عربشاهی را ببینند و از آن بهره برداری کنند.

در ادامه مراسم غلامحسین نامی هنرمند نقاش پشت تریبون ایستاد و در سخنانی بیان کرد: مسعود عربشاهی یکی از اثرگذارترین نقاشان جنبش نوگرایی در هنر معاصر ما بود. سابقه زندگی و تحصیل عربشاهی از دانشکده هنرهای تزیینی شروع می شود و پایه تفکر و خلاقیتش از همان دانشکده است که با فرم های سنتی آشنا می شود و تا روز مرگش آثاری را به وجود آورده است که در تاریخ نقاشی نوگرای ایران جایگاه بسیار والایی دارد. اینجا قرار نیست که ما درباره آثارش صحبت کنیم چرا که جای بحث و تحلیل و صحبت بسیار دارد و متاسفانه در این مملکت به علت نبود نقد و تحلیل درست در طول تاریخ نقاشی ما، خلاقیت هنرمندان ما ناشناخته مانده است.

وی افزود: امیدوارم که آثارش به درستی توسط کسانی که صلاحیت دارند، نقد و تحلیل شود تا درباره اثرگذاری آثارش روشنگری بیشتری صورت گیرد و همچنین امیدوارم جایگاه ایشان در هنر معاصر ایران در مرتبه لازم خودش باقی بماند و باقی خواهد ماند.

امیر راد رییس انجمن نقاشان ایران در ادامه مراسم  عنوان کرد: از سوی انجمن هنرمندان نقاشی ایران تسلیت عرض می کنم. آسمان هنر ایران ستاره های پر فروغی داشته و بی شک مسعود عربشاهی حتما یکی از آن ستاره های بی شمار است. برای بسیاری، مرگ فقدان، عدم و نیستی است اما برای هنرمند این چنین نیست و نفی مفاهیم این چنینی است. هنرمند خالق است و جایگاه والایی دارد و سال ها با آثارش تأثیرگذار است. تاریخ گواه خواهد داد حضور موثر ایشان را در تاریخ هنر ایران و حتما ستاره ایشان در آسمان هنر ایران پر فروغ تر خواهد بود.

آیدین آغداشلو نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانش درباره زنده یاد مسعود عربشاهی بیان کرد: زندگی مثل صحنه ای همیشه در ذهن من است و بازی کردن آن اینجا در حضور مسعود عزیز بی مناسبت نیست. من فکر می کنم زندگی یک شکلی دارد و زمانی که نوبت رفتن برسد یک ضربه ای به طبلی می زند و می رود. صدا برمی خیزد و می پیچد. صدا و طنین صدای هرکس متفاوت است. صدای یکی گذرا و صدای یکی دیگر تا سالها و قرن ها ماندگار است. من نسبت و جایگاه ماندگار افراد را در شدت طنین صدایی که از طبل برمی خیزد محاسبه می کنم. صدای مسعود عربشاعی تا سال ها ماندگار است.

عباس مشهدی زاده هنرمند دیگری بود که در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: مسعود، فرزند خانواده ای بوده است که به هنر اهمیت می دادند و حرمت می گذاشتند. معلم سرخانه او محمود اولیا بوده است که به او نگارگری و خطاطی و … یاد می داد. بعدا خانواده اش مسعود را راهی هنرستان هنرهای زیبا کردند. ایشان از یک سو توانسته بود رئالیست و طبیعت سازی در نقاشی را از محمود اولیا بیاموزد و بعد شاگرد شکوه الملوک ریاضی شد که چند تن از بزرگان هنر قرن ۲۰ را به وجود آورد. اگر شکوه ریاضی استاد مسعود نبود او مسعود عربشاهی نمی شد چرا که معلمش بسیار سختگیر و کوشا بود. این خانم توانست کسانی را تربیت کند که یکی از آنها مسعود عربشاهی بود که ایشان همچنان که قد بلندی داشت یک سر و گردن بلندتر در نقاشی و مجسمه سازی و معماری ایران داشت. ایشان ماندگار خواهد بود و موزه های جهان را اشغال خواهد کرد همان گونه که تا کنون چنین کرده است.

پسر مسعود عربشاهی نیز در پایان مراسم با تقدیر از حاضران در این مراسم اظهار کرد: از دوستانی که در این روز گرم به اینجا آمدند، تشکر می کنم. پدر برای ما بسیار عزیز بود و هنر ایشان یکی از جاودان هنرهایی است که در تاریخ ماندگار خواهد بود و امیدوارم روح ایشان شاد باشد.

در پایان مراسم، حجت الاسلام محمود دعایی بر پیکر مسعود عربشاهی نماز میت خواند و پیکر این هنرمند نوگرا به سمت روستای کهک واقع در شهر قم زادگاه پدری این هنرمند بدرقه شد.

افرادی از موسسه توسعه هنرهای تجسمی و فرهنگستان هنر، موسسه صبا، خبرنگاران و عکاسان در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    116/456/613/000
  • بی‌بدن
    29/124/595/500
  • سال گربه
    23/082/318/000
  • مست عشق
    4/495/025/000
  • آپاراتچی
    4/490/425/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/740/683/000
  • پرویزخان
    3/334/649/500
  • نوروز
    3/241/621/000
  • آسمان غرب
    3/219/361/000