چهلمین جشنواره تئاتر فجر به خط پایان رسید/ اسامی همه برندگان/ اهواز درخشید

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، اختتامیه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر عصر روز سه شنبه 26 بهمن ماه 1400 ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با سرود ملی و قرائت قرآن کار خود را آغاز کرد. قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان کاندید شده این دوره در این مراسم حضور دارند.

در ابتدای مراسم به مناسبت ولادت حضرت علی کلیپی مرتبط پخش شد.

حمید ترابیان مجری برنامه با ذکر نام حضرت علی(ع) و ضمن عرض سلام و احترام به حاضران بیان کرد: چه عزیزان و نورچشمانی در صندلی ها می بینم که هر کدام افتخاری هستند برای تئاتر این کشور.

او افزود: شما خیلی عشقید و خوش به حال تان که این صحنه را با عشق تان جادو می کنید.

ترابیان با بیان اینکه قرار است با ریتم تندی برناه را اجرا کند از حضار دعوت کرد تا گزازش تصویری جشنواره و پیام دبیر این رویداد را تماشا کنند.

حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره در این ویدیو گفت: از ۱۰۹ اثر حاضر در جشنواره سهم قابل توجهی در این دوره برای اثار شهرستانی در نظر گرفته شده است.

سالاری نیز بیان کرد: وظیفه خودم میدانم از کسانی که در این مسیر چه به شکل مادی و چه معنوی حمایت کردند تشکر کنم.

ترابیان مجری برنامه با یادی از زنده یادعلی سلیمانی از حاضران خواست او را تشویق کنند و سپس از قادر آشنا درخواست کرد تا برای سخنرانی روی سن بیاید.

قادر آشنا ضمن عرض ادب و احترام به هنرمندان گفت: درود می فرستم به مردانی که پیکر از گلوله سوراخ داشتند ولی عقب ننشستند و حالا اثری از دشمنان نیست و ما هستیم و ایران عزیزمان.

او ادامه داد: از وزیر ارشاد محمدمهدی اسماعیلی که یار و مددکار بود و برای اولین بار قبل از اختتامیه با گروه ها تسویه حساب کردیم، تشکر کردیم.

آشنا بیان کرد: جا دارد از وزارت امور خارجه و آقایان ادیب و دلخوش و سفیر تاجیکستان در ایران سپاسگزاری کنم. همگرایی این دو نهاد باعث حضور مهمانان خارجی ما شد. از وزارت بهداشت تشکر می کنم که سال پیش بدون هیچ چشمداشتی تست پی سی آر از هنرمندان گرفتند و امسال نیز با یک تلفن هم تست گرفتند و هرجا لازم بود واکسن زدند. از بنیاد رودکی و البته استاندار یزد که با همراهی آنها افتتاحیه خوب و شریفی برگزار شد، ممنونم.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان گفت: از آقایان حسین مسافرآستانه، بهداروند، لک، نادری و تمامی مدیران سالن هایی که ما را همراهی کردند و همکاران هنرهای نمایشی سپاسگزارم. شرایط سختی را سپری می کنیم و امیدوارم برنامه خوبی را برای هنرمندان برگزار کرده باشیم.

ترابیان مجری برنامه از آشنا خواست تا برای ادامه برنامه و به پاس تشکر از مسئولان وزارت بهداشت روی سن بماند و از محمود سالاری و حسین مسافرآستانه نیز خواست تا روی سن بیایند. سپس از دکتر هاشمی درخواست شد تا به نمایندگی از دکتر ظفر مدیر عامل پشتیبانی و دفاعی وزیر بهداشت که به دلیل کرونا در مراسم حضور نداشت برای دریافت لوح تقدیر از سوی وزارت بهداشت روی سن بیاید.

در ادامه از افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی تجلیل شد. سپس کلیپی از بزرگان و پیشکسوتان تئاتر که در سال گذشته و سال جاری از دست دادیم، پخش شد. پس از این کلیپی به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پخش شد.

سپس مجری برنامه برای اهدای جوایز بخش سرباز وطن از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد و محمود سالاری معاون فرهنگی و هنری وزارت ارشاد درخواست کرد تا روی سن بیایند.

دیپلم افتخار، جایزه نقدی و لوح تقدیر این بخش به سمیرا سلطانی از سقز برای نمایش «روزگار سرد» رسید.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در این بخش عنوان کرد: گرامی می داریم یاد شهدا و امام و شهید حاج قاسم سلیمانی را و ان شاالله که او مهمان خان امیرالمومنین باشد.

او بیان کرد: از اهالی هنر تشکر می کنم که در این دو سال اخیر چراغ این هنر را روشن نگه داشتند، مشکلات را تحمل کردند و نگذاشتند تئاتر تعطیل شود. از پیشکسوتان و دست اندرکاران و دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی که ما را یاری کردند ممنونم. ویژگی مهم جشنواره حضور اولیه در یزد بود که افتتاحیه با همکاری استانداری به زیبایی برگزار شد و نشان داد شهرستان ها استعداد زیادی دارند و باید توجه ویزه به آنها شود.

وزیر اشاد تاکید کرد: تئاتر باید در جایگاه رفیع خود بایستد که این اهتمام زیادی می طلبد. هم در حوزه ادبیات نمایشی هم زیرساخت ها باید اهتمام ویژه شود که ان شاالله دوستان همت خواهند کرد.

این مقام هنری اعلام کرد: در سفرهای استانی با رییس جمهور به مجموعه های هنری رفتیم که داشت به موزه تبدیل می شد که خدا را شکر رییس جمهور و دولت با نگاه به بخش های اصیل هنر کار را جلو می برند. به موزه معاصر رفتیم و گفتگو کردیم و در بخش های دیگر نیز به زودی چنین مراسم و دیدارهایی خواهیم داشت.

به گفته وی، وزارت فرهنگ قرار است مرجعیت هنر را بالا ببرد و کارهای مهمی شکل بگیرد که با همراهی هنرمندان صورت بگیرد.

اسماعیلی همچنین اشاره کرد: قدم مهم دیگر افتتاحیه و برنامه تئاتر در استان هاست. شاید باب نبوده وزیر ارشاد به استان ها برود ولی من رفتم تا شاهد رشد کیفی تئاتر در استان ها باشیم.

وی افزود: جشنواره های ما در حوزه های هنری عنوان زیبای فجر را دارند و در ایام دهه فجر برگزار می شوند پس باید تئاتر و سینما متناسب با این عنوان پیش برود و ما به این هویت پایبندیم. نکته دیگر ارتباط تئاتر حرفه ای با دانشگاه هاست. شورای انقلاب فرهنگی را محل رفع مشکلات حقوقی در حوزه هنر قرار دادیم و خوشبختانه پیشکسوتان هنر در آن عضو هستند. این شورا به این شکل نیست که فقط وزیر و افراد مرتبط باشند بلکه ما معتقدیم کار هنر با حضور خود هنرمندان انجام شود.

وزیر ارشاد توضیح داد: ما پیش بینی کردیم تئاتر حرفه ای با تئاتر دانشگاهی به همراهی پیشکسوتان همراه شود تا تئاتر بهتر از قبل کارش را انجام دهد. برای پیشکستوان آرزوی سلامتی دارم و امید دارم با حضور آنها گام های بلندی برای ارتقای هنر برداریم.

رضا رویگری: من تا به حال یک ده آفرین هم نگرفته بودم

پس از این کلیپ، قطعه «ایران ایران» رضا رویگری پخش شد و با حضور وزیر ارشاد و محمود سالاری معاونان وی و هوشنگ توکلی و ایرج راد از رضا رویگری تجلیل شد. رویگری گفت: من تا به حال یک ده آفرین هم نگرفته بودم. ممنونم بابت تقدیر ولی الان که جایزه برای دستم سنگین است به یاد من افتادند. بچه های تئاتر بسیار با مرام هستند.

ترابیان پس از این با یادی از محمد کاسبی برای سلامتی او دعا کرد.

سپس بنیاد شهید و ایثارگران با سپاس از همه خالقان آثار از گروه نمایشی «سگک» به کارگردانی رضا بهرامی و نمایش «مصریه» به کارگردانی اکبر آیین با تندیس، دیپلم و هدیه نقدی تجلیل شد.

رضا بهرامی گفت: جایزه را تقدیم می کنم به همه عزیزان و شهیدانی که اگر نبودند ما و مسئولان نبودیم.

بهرامی با اشاره به اینکه تئاتر مادر سینماست اما یتیم باقی مانده است، توضیح داد: بودجه تئاتر ۹ میلیارد است و بودجه یک فیلم سینمایی ۳۰ میلیارد. امیدوارم مسئولان این مساله مهم را در نظر بگیرند و بدانند ما فرزند این سرزمین هستیم و ضد انقلاب نیستیم.

سپس تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به فردوس حاجیان اهدا شد و از فرزند شهید سیدجواد حسینی نیز تجلیل شد.

حاجیان پس از خواندن شعری گفت: من باید به شمال می رفتم ولی به یک دلیل مهم پذیرفتم ۹۰ ثانیه صحبت کنم. اقتصاد فرهنگ و هنر ویلچرنشین شده و بودجه فرهنگی جشنواره یک سوم فیلم سرباز رایان بوده است. جای اقتصاد خلاق در ارشاد نیست در شورای انقلاب فرهنگی است و باید بعضی ها جایشان را به جوان ترها بدهند. اگر قرار است تئاتر شغل شود نیاز به اقتصاد خلاق داریم.

سپس جایزه ویژه و لوح تقدیر و جایزه نقدی از سوی جشنواره کمدی خندستان و شهرداری اصفهان به وحید نفر برای نمایش «تصویر مصور مظفری» رسید.

لوح تقدیر و جایزه نقدی ۲۰۰ میلیون ریال از سوی هیات داوران به نمایش «بعضی ها را باید دورادور دوست داشت» به علی بابایی از کرج اهدا شد.

هیات داوران معاونت اجتماعی شهرداری تهران  به دو نویسنده که به هویت شهری و معضلات اجتماعی پرداخته بودند جایزه دادند. عقد قرارداد با کهبد تاراج به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال برای نگارش معضلات اجتماعی با رویکرد اجتماعی و امیدبخش و عقد قرارداد با لیلی عاج به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال برای نگارش نمایشنامه با محوریت مادر و نقش او در تحکیم بنیاد خانواده جایزه این بخش بود. امتیاز چاپ این آثار به مدت یکسال در دست شهرداری است.

پس از این با پخش کلیپی از آثار بخش رادیوتئاتر، برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

جواد پیشه گر، فریدون محرابی و ایوب آقاخانی داوران بخش رادیو تئاتر برای اهدای جوایز روی سن آمدند.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نرگس موسی پور برای افکت نمایش های کمدی کافه و ضیافت مرغان مهاجر رسید.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی صدابرداری رادیوتئاتر به مجید آدینه برای نمایش کمدی کافه اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی بازیگری مرد رادیوتئاتر به بهرام سروری نژاد برای بازی در نمایش کمدی کافه اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی بازیگر زن رادیوتئاتر به الهه علیزاده برای بازی در نمایش مافگه از چهارمحال و بختیاری رسید.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره تئاتر فجر در بخش رادیوتئاتر به مریم مشهور برای نمایش کمدی کافه رسید.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی نمایشنامه نویسی رادیو تئاتر به زهرا اسماعیلی برای نمایش مافگه رسید.

دیپلم افتخارو جایزه نقدی کارگردانی این بخش به زهرا اسماعیلی برای نمایش مافگه رسید.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین اثر به مافگه به تهیه کنندگی و کارگردانی زهرا اسماعیلی رسید.

سپس مریم معترف، اردشیر صالح پور و جوادیان زاده برای اهدای جوایز بخش دیگرگونه های اجرایی روی سن آمدند.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مریم خلیلی برای نمایش هفت تا نه و نیم اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهیار جوادی ها برای نمایش رها اهدا شد. جوادی بیان کرد: بخش دیگرگونه های اجرایی کار همه گروه است ولی متاسفانه بازیگران امسال دیده نشدند.

تقدیر و لوح ویژه به عیسی صادقی برای نمایش دگردیسی اهدا شد.

پس از این برنامه با حضور گروه موسیقی به خوانندگی پرواز همای ادامه یافت. این بخش از مراسم همچون آوازخوانی محمد معتمدی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر طولانی بود.

اعلام اسامی برندگان بخش خیابانی با پخش گزارش تصویری این بخش آغاز شد.

داوران بخش خیابانی چهلمین جشنواره تئاتر فجر برای اهدای جوایز روی سن آمدند و تندیس، دیپلم افتخار و جابزه نقدی به هادی کیانی برای طراحی لباس نمایش روده درازی های یک مرده بی صاحب اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی مشترک برای طراحی فضا به محمدرضا پورعلی و میلاد حسن زاده برای نمایش ارزش نداره داده شد. تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به فضاسازی هادی کیانی نمایش روده درازی های مرده بی صاحب اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش موسیقی به امیرحسین انصافی، امیرمحمد انصافی، محمدحسین رحیمی و نیما مهدوی برای نمایش آخرین اولی اهدا شد.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آریان خسروی برای موسیقی نمایش باجه تلفن رسید.

لوح تقدیر و جایزه نقدی بازیگری مرد مشترکا رسید به امیرحسین انصافی و امید حبیبی برای نمایش آخرین اولی.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بازیگر مرد برای هادی کیانی برای نمایش روده درازی های یک مرده بی صاحب درنظر گرفته شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر بازیگری زن به آرزو جعفری برای نمایش قصه کفش ها و دل آرام ترکی برای نمایش پی اووی و مارال ایزدبخش برای نمایش ۲۵ متر آرزو داده شد.

در بخش بازیگری زن برگزیده ای معرفی نشد.

لوح تقدیر و حایزه نقدی بخش طراحی ایده به افشین خدری برای نمایش باجه تلفن رسید.

لوح تقدیر و جایزه نقدی در بخش طراحی ایده به سمیه مهری برای نمایش آخرین اولی رسید.

تندیس، لوح تقدیر و جایزه در بخش طراحی ایده به هادی کیانی برای نمایش روده درازی های یک مرده بی صاحب رسید.

هادی کیانی از سامان خلیلیان تشکر کرد و گفت: کاری که شکل گرفته حاصل تمرین ۱۲۰ جلسه ۴ ساعته گروه نمایش است تا چراع تئاتر روشن بماند.

لوح تقدیر و جایزه نقدی کارگردانی بخش خیابانی به افشین خدری برای باجه تلفن رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی کارگردانی به هادی کیانی برای نمایش روده درازی های یک مرده بی صاحب اهدا شد.

پس از پایان جوایز بخش خیابانی نوبت به بخش صحنه ای رسید.

هوشنگ توکلی، محمدعلی طبری، ایرج راد، اسماعیل خلج، حمید نیلی، قطب الدین صادقی و رضا مهدیزاده برای اهدای جوایز روی سن آمدند.

لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر طراحی گریم به آژمان بیژنی نسب و فرزانه رادفر برای نمایش هملرم بیژنی از فسا رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ویژه طراحی گریم به محمد مسیبی برای نمایش احتمالات رسید.

لوح تقدیر و جایزه نقدی طراحی حرکت به مهرداد آبیار نمایش بانوی محبوب من رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی حرکت برای مجتبی رستمی فر نمایش ژولیوس سزار درنظر گرفته شد. رستمی از تمام همکاران خود در بخش همسرایان این اثر دعوت کرد تا روی سن بیایند.

لوح تقدیر و جایزه نقدی طراحی نور به محمود کریمی برای نمایش سوینی تاد رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی نور به ایمان نخلستاتی برای نمایش ژولیوس سزار رسید.

لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر طراحی لباس به سارا حسین پور برای نمایش ژولیوس سزار رسید.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی لباس به آژمان بیژنی نسب و نسیبه برای هملرم بیژنی رسید.

لوح تقدیر و جایزه طراحی صحنه به سیدمهدی موسوی‌تبار و علی شمس و نمایش احتمالات رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی صحنه به مجتبی رستمی فر برای نمایش ژولیوس سزار رسید.

لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش موسیقی به آرمین سپیدار برای نمایش سویینی تاد رسید.

تندیس، دیپلم و جایزه نقدی بخش موسیقی به ویلیام نیری برای نمایش بانوی محبوب من رسید.

سپس کیومرث مرادی، داریوش ارجمند، سیاوش طهمورث، قادر آشنا، حسین مسافرآستانه، اتابک نادری و میلاد نیک آبادی برای اهدای بقیه جوایز روی سن آمدند.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بخش بازیگر مرد بخش صحنه ای به تینو صالحی برای نمایش سگک رسید.

لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش بازیگری زن مشترک به الهام شعبانی برای نمایش باباآدم و نسرین درخشان زاده برای نمایش احتمالات رسید.

شعبانی گفت: از لیلی عاج ممنونم که در تمام این سال ها تمام نقش های زن کارهایش را به من سپرده و ممنونم از بچه های بابا آدم که اگر نبودند من نمی توانستم این جایزه را بگیرم.

تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش بازیگری زن به نورا هاشمی برای بانوی محبوب من رسید.

هاشمی گفت: ای کاش در این دوران مرگ و میر فقر و بیماری نبودیم تا من می توانستم با خوشحالی این جایزه را به خانه ببرم.

گلاب آدینه که با تشویق حضار روی سن رفت، گفت: خیلی از ما تمام این یکسال و نیم را رایگان بازی کردیم و تهیه کننده ما پشت ما را خالی نکردند.

وی افزود: ۹ میلیارد بودجه تئاتر فقط پول یک آپارتمان معمولی است کاش مسئولان به این موضوع توجه کنند.

لوح تقدیر و جایزه نقدی نمایشنامه نویسی به کهبد تاراج برای نمایش سگک رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نمایشنامه نویسی به باقر سروش نگارش نمایشنامه سالخوردگی از بیجار رسید.

لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش کارگردانی به علی شمس برای نمایش احتمالات رسید.

تندیس، دیپلم و جایزه نقدی بخش کارگردانی به مجتبی رستمی فر برای نمایش ژولیوس سزار رسید.

رستمی فر گفت: وقتی خوشحالی من کامل می شود که یکبار اجرای عموم در تهران به کار من بدهند. من از واژه تئاتر شهرستان بیزارم پس می گویم من هربار از تئاتر اهواز جایزه می گیرم تقاضای اجرای عموم می دهم ولی می گویند جا نیست. این تندیس ها تا یک زمانی ارزشمند است و اجرای عموم حق ماست.

ترابیان با تشکر از تمامی اهالی تئاتر و استادان و پیشکسوتان به این برنامه پایان داد.

نگار امیری

انتهای پیام/