گروه‌های شهرستان طعمی از این جشن نمی‌چشند/ در قزوین سالن تئاتر نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۱
با نمایش‌های چهلمین جشنواره تئاتر فجر-6

گروه‌های شهرستان طعمی از این جشن نمی‌چشند/ در قزوین سالن تئاتر نداریم

مرتضی نجفی کارگردان نمایش «زندگی سگ مرده» که در بخش رقابتی چهلمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد درباره این اثر توضیح داد.

مرتضی نجفی کارگردان نمایش «زندگی سگ مرده» به نویسندگی حامد مکملی که در بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره این اثر گفت: «زندگی سگ مرده» داستان آقا بزرگی که بین مرگ و زندگی و در کش و قوس درگیری با بچه هایش است و همزمان داستان زندگی سگ بی اصل و نسب همسایه دیوار به دیوار خانه پدری اش را هم تعریف می کند.

او درباره زمان تمرین کار بیان کرد: ما در اوج کرونا کار را شروع کردیم و به همین دلیل با توجه به ابتلای اعضای گروه تمرین در مقاطع مختلف تعطیل می شد ولی حدود ۵ الی ۶ ماه تمرین کردیم.

نجفی درباره اجرای «زندگی سگ مرده» در قزوین اظهار کرد: از آخرین کاری که کارگردانی می کردم حدود چهارسال گذشت تا این نمایش را روی صحنه بردیم و با وجود شرایط کرونا استقبال از کار خیلی خوب بود.

این هنرمند توضیح داد: در قزوین همزمان با اجراهای صحنه ای تئاتر، کمدی های آزاد هم روی صحنه می رود و خوشبختانه تماشاگر با شناختی که از گروه «نگاه نو» دارد کار را برای تماشا انتخاب می کند.

بازیگر نمایش «کمین ژاله» عنوان کرد: در قزوین سالن تئاتر نداریم تنها یک سالن کوچک برای کتابخانه هاست که تقریبا چند سالی است دست بچه های انجمن نمایش است که حدود ۹۴ صندلی دارد و استاندارد نیست.

او درباره نگاه جشنواره به گروه های شهرستان اظهار کرد: در هر حال سهم بچه های شهرستان در جشنواره تئاتر فجر پایین بوده است ولی باید کیفیت را در این قضیه در نظر بگیرند.

کارگردان نمایش «زندگی سگ مرده» عنوان کرد: برای جشنواره تئاتر به این عظمت ظرفیت ۱۲ اثر خیلی کم است. شهرستان ها پتانسیل بیشتری دارند ولی متاسفانه در طول سال هایی که گذشته هیچ تغییری نکرده است.

کارگردان نمایش «شب بازی ملک دارا» ادامه داد: مشکل بزرگی که وجود دارد این است که گروه های شهرستانی شرکت کننده در جشنواره حضورشان تنها برای اجرای خودشان است یعنی گروه تنها برای اجرا در تهران زمان دارد نه کار دیگری را می بیند و نه اصلا می تواند ببیند.

کارگردان نمایش «از پشت روزنه ها» بیان کرد: گروه های شهرستان طعمی از این جشن نمی چشند حتی در پایان کار نمی توانند اعتراض کنند چون کاری را ندیده اند که بخواهند بدانند داوری بر چه اساسی بوده است و شاید تمهیدی در نظر گرفته شود که تعداد اعضای بیشتری از گروه برای تماشای آثار بماند یا حداقل تعداد روزی که  امکان حضور در جشنواره را بیشتر کنند.

کارگردان نمایش «خاک شیرین» در بخش دیگر صحبت هایش مطرح کرد: خیلی به رقابت به عنوان اولویت اول فکر نمی کنم. من امسال با نمایش «زندگی سگ مرده» هفتمین دوره ای است که در جشنواره فجر حضور دارم و در ۶ دوره گذشته با حرفه ای ها بوده ام.

کارگردان نمایش «قاقُمان» اعلام کرد: برای من اولویت این است که ترکیب هنرمندان حرفه ای با هنرجوبان هنری برای تجربه فضای جشنواره همراه من باشند و طعم این فضا را بچشند و اولویت دوم این است که اجرای خوب و آبرومندانه داشته باشیم.

مرتضی نجفی در پایان گفت: بچه های شهرستان دلخوشی ای به نام جشنواره منطقه ای داشتند که این بخش چندسال است برچیده شده در حالیکه حضور آثار در این جشنواره به نوعی محک برای نمایش ها و بهتر شدنشان بود و ای کاش مسئولان اقدامی انجام دهند تا جشنواره منطقه ای برگردد.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000