قطار چهلمین جشنواره فیلم فجر به ایستگاه پایانی رسید/ جشنواره‌ای که آرای آن لو رفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۶
صبا گزارش می‌دهد؛

قطار چهلمین جشنواره فیلم فجر به ایستگاه پایانی رسید/ جشنواره‌ای که آرای آن لو رفت

مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر جمعه ۲۲ بهمن ماه برگزار و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، چهلمین جشنواره فیلم فجر با تمام اما و اگرها و حاشیه‌هایی که در روزگار گسترش ویروس کرونا و سویه اُمیکرون به همراه داشت، عصر جمعه ۲۲ بهمن ماه در برج میلاد تهران به ایستگاه پایانی رسید و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

این مراسم اختتامیه درحالی برگزار شد که اسامی برگزیدگان ساعتی پیش از برپایی مراسم در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی اعلام شده بود. این مراسم که با حذف سیمرغ مردمی‌اش خبرساز شده بود، حال لو رفتن اسامی نامزدها تیر خلاصی بود بر پیکره این جشنواره در روز آخر.

بیرون سالن همایش‌های برج میلاد همهمه برای پیدا کردن بلیت و ورود به سالن بالا گرفته بود، تاخیر در ورود به سالن و تشکیل صف‌های طولانی موجب ازدخام جمعیت پشت در شده بود که این وضعیت اعتراض جمعی از حاضران و به خصوص خبرنگاران را به همراه داشت. درحالی که هنرمندان و عوامل فیلم‌ها در سالن اصلی برج میلاد نشسته بودند اما اجازه ورود به خبرنگاران داده نمی‌شد که بالاخره ساعت ۱۸:۳۰ مهمانان وارد سالن و در جاهای خود مستقر شدند.

عکاسان در دو ردیف سالن مستقر شده بودند اما گاهی رفت و آمدها باعص می‌شد عکاسانی که در انتهای سالن نشسته بودند برای عکاسی با مشکل مواجه شوند.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر ساعت ۱۸:۴۵ وارد سالن شدند. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعت ۱۸:۵۱ خود را به سالن اختتامیه رساند. وی پیش از آن برای بازدید به جشنواره تئاتر فجر رفته بود.

مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم طی سخنانی عنوان کرد: ایام فجر انقلاب و یاد و خاطر زنان و مردان سرزمین را گرامی می دارم و همچنین خجسته باد یاد سردار قاسم سلیمانی.

او ادامه داد: سینمای ایران در دو سال گذشته از کرونا آسیب زیادی دید و ما بزرگانی را از دست دادیم. با این‌همه علی‌رغم تمام محدودیت ها، سینماگران شریف ایران تلاش کردند تا چرخ سینما همچنان در گردش باشد.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: سینمای ایران اکنون در چهلمین جشنواره فجر به درخت تناوری تبدیل شده است که شاخه‌های جوانی دارد. در این دوره از جشنواره در حد وسع کوشیدیم رویه‌ها را استانداردسازی کنیم و از آغاز برنامه‌ریزی روشن‌تری داشته باشیم. ما برای ارتقای جشنواره نیارمند آینده‌نگری هستیم و در این دوره بسیار به قانون‌مندی پایبند بودیم.

نقاش‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: ما باید مشکلات سینما و جشنواره فیلم فجر را شناسایی کنیم. باید سرسختانه با معایب کار خود روبه‌رو شویم. ما به قدر وسع سعی کردیم این کار را انجام دهیم. سینمای ما نیاز به مراقبت و مهربانی دارد. باید برای هم و برای این سینما با هم‌ مهربان تر باشیم.

در ادامه برگزیدگان بخش تبلیغات سینمای ایران به شرح زیر اعلام‌ شد:

سیمرغ بهترین عکس: حبیب مجیدی برای عکس‌های فیلم منصور

سیمرغ بهترین پوستر فیلم: هیچ پوستری سیمرغ نگرفت.

پوستر فیلم پیرمردها نمی‌میرند اثر احسان برآبادی دیپلم افتخار گرفت.

سیمرغ بهترین آنونس: امید میرزایی برای ساخت آنونس فیلم‌‌های صحنه‌زنی و تک تیرانداز

برگزیدگان بخش فیلم‌های کوتاه و مستند نیز به شرح زیر است:

سیمرغ بهترین فیلم کوتاه داستانی: ارفاق (کارگردان: رضا نجاتی، تهیه‌کننده: سولماز وزیرزاده)

سیمرغ بهترین فیلم‌ مستند: احتضار (کارگردان: حجت طاهری، تهیه‌کننده: حجت و عبدالخالق طاهری)

در ادامه مراسم با حضور استاد علی نصیریان، محمد خزاعی و محمدمهدی اسماعیلی و مسعود نقاش زاده روی صحنه، از احمدرضا معتمدی تجلیل شد.

استاد نصیریان در ادامه این مراسم تجلیل درباره وضعیت اکنون سینما و تئاتر ایران بیان کرد: امروز بسیار خوشحالم زیرا از اواخر دهه بیست که وارد کار نمایش شدم و به الان نگاه می کنم و می بینم هنر ما مخصوصا در زمینه تئاتر و سینما بسیار بسیار پیشرفت کرده است، هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب زیرا سینمای جدید ما از قبل انقلاب و اواخر دهه ۴۰ با سینماگران و فیلم‌های خوب شروع شده است و پس از انقلاب نیز ادامه یافت.

او ادامه داد: سرافرازم که اینجا هستم و از آن زمان که ما در خرابه ها تمرین تئاتر می کردیم اکنون به اینجا رسیده ایم و این جای شکر دارد که من زنده ماندم و این روزها را دیدم.

این بازیگر باسابقه درباره معتمدی گفت: من با آقای معتمدی یک فیلم کار کرده ام. او یک انسان اندیشمند است و درک درستی از سینما دارد و من از کار با او بسیار لذت بردم. پشتوانه یک هنرمند در هر زمینه ای، فرهنگ است. به یاد داشته باشید که فرهنگ پشتوانه است و فقط تخصص نیست و هر کسی که می خواهد وارد مقوله هنر شود باید ابتدا با مقوله فرهنگ آشنا شود.

استاد معتمدی در ادامه سخنانی ارائه کرد: من همه گونه در محضر استاد نصیریان شاگردی کردم. اگر کسی با او کار کند درمی یابد که سلول سلول‌هایش می تواند با اخلاق آمیخته شود. او آنچه از هنر دارد با فروتنی در اختیار شما می گذارد. گاهی وقت ها جوان ها با برخی میزانسن ها و … مخالفت می‌کردند ولی استاد می‌گفت دیسیپلین تئاتری اقتضا می کند که حرف کارگردان را گوش کنیم.

او ادامه داد: دهه ۸۰ میلادی بود و اولین کتابی که یافتم فلسفه فیلم بود و آن کتاب را دیدم که سوراخی بود باز شد و بعدش سیلی از کتاب آمد. من ۳۰ سال مشغول نگارش این کتاب هستم. غربی ها که سردمدار این حوزه هستند بیشتر کار می کنند ولی ما که صاحب نظریه نیستیم ولی کمتر کار می کنیم.

معتمدی در پایان خاطرنشان کرد: همسرم در این ۳۰ سال با حقوق معلمی دانشگاه که مختصر است زندگی کرده و من حتی یک انگشتر هم برایش نگرفته ام. همسر عزیزم خیلی دوستت دارم که اگر شما نبودی، نمی توانستم.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی طی سخنان کوتاهی بیان کرد: سینماگران ما تلاش کردند تا در این دو سال کرونایی چراغ سینمای ما خاموش نشود. شکرگزارم که خداوند فرصتی به من داد تا خدمتگزار سینما باشم. من هم در این مراسم‌های اختتامیه حضور داشتم و می دانم که سخنرانی زیاد برای حاضران خوشایند نیست. سخنانم را در بخش تجلی اراده ملی می‌گویم.

در ادامه جایزه شهید قاسم سلیمانی (سرباز وطن) به شرح زیر اهدا شد:

سیمرغ از نگاه ملی: بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی محمود بابایی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: جای بسی خوشبختی‌ست که بهار سینمای ایران با بهار ملت ایران در دهه فجر همراه شده است. چهلمین جشنواره فیلم فجر امشب به پایان می رسد درحالی‌که عدد چهل عددی مقدس در فرهنگ دینی ما است. ما از فردا آغاز کار جشنواره چهل و یکم را خواهیم داشت.

او ادامه داد: جشنواره امسال محاسن زیادی داشت و ما در پی این هستیم سینمایی اخلاق گرا و امیدبخش برای این مرز و بوم رقم بزنیم. عدالت فرهنگی شعار اصلی دولت مردمی است و ما به تبع آن تلاش کردیم این امر در سینما هم تحقق یابد و در ۳۱ استان کشور و با سینمای سیار مردم را پای این جشن نشاندیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در این دوره از گونه های مختلف سینما در جشنواره حضور داشت و جشنواره با حضور خانواده بزرگ سینما و پیشکسوتان رونق گرفت. همجنین از چهار نسل سینمای بعد از انقلاب در جشنواره حضور داشتند. ما برای آینده بهتر سینمای ایران با بررسی همه تجارب به دست آمده در این چهل سال و با همه نقاط قوت و ضعف ها به برنامه ریزی برای آینده می اندیشیم.

وزیر ارشاد در ادامه تصریح کرد: امیدواریم که سینمایی در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم. سینمای ایران موفقیت های زیادی به دست آورده است ولی هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله دارد. سینمای امروز سقف توقعات ما نیست و باید این راه طی نشده را در سال های بعد طی کنیم.

او اضافه کرد: در این دوره از جشنواره نام و یاد پهلوان ملت ایران، سردار سلیمانی بر تارک جشنواره درخشید. ما باید در جهت تبیین هنر ایران اسلامی پیشتاز باشیم و با سینما می توانیم روایت اصیل از ایران به جهانیان نشان دهیم. در دیپلماسی فرهنگ و هنر که شعار رییس جمهوری است، سینما جای مهمی دارد پس همت ما بر این مهم شکل گرفته است.

اسماعیلی در پایان تشریح کرد: کرونا لطمه های زیادی به بدنه فرهنگ و هنر زده است ولی ما برنامه های ویژه ای داریم و آن‌ها را اجرا خواهیم کرد. هر فیلمی حداقل صد نیرو دارد که دیده هم نمی شوند و من از آنها تشکر می کنم؛ از آنهایی که تلاش کردند جشنواره در شهرستان ها برگزار شود، تشکر می کنم. تمام تلاش خود را برای بهتر برگزار شدن جشنواره چهل و یکم می کنیم.

در ادامه مراسم‌ محمد معتمدی خواننده کشور برای حاضران در سالن اجرا کرد.

در این بخش از مراسم جوایز بخش سودای سیمرغ به شرح زیر اعلام شد:

سیمرغ جلوه‌های بصری: حسن نجفی و امیر ولی خانی برای فیلم دسته دختران

سیمرغ جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمی برای فیلم موقعیت مهدی

کرمیان بعد از دریافت جایزه عنوان کرد: من به نمایندگی از گروه ۹ نفره اینجا هستم و از محمدرضا اسماعیل نژاد یاد می کنم که خیلی زحمت کشید.

سیمرغ بهترین چهره‌پردازی: امید گلزاده برای فیلم برف آخر و شادروان

گلزاده اظهار کرد: جای حسین نمازی امشب اینجا خالی است. از تیم ۱۵ نفره ام که با چهار فیلم در خدمت شان بودم و از خانواده ام ممنون هستم. سیمرغ را تقدیم می کنم به حورا دخترم.

سیمرغ بهترین طراحی لباس: مارال جیرانی برای فیلم خائن‌کشی

سیمرغ بهترین طراحی صحنه: محمدرضا شجاعی برای فیلم ضد

سیمرغ بهترین صدابرداری: مسیح حدپور برای فیلم موقعیت مهدی

مسیح حدپور پس از دریافت جایزه عنوان کرد: من تعداد زیادی تشکر بدهکارم. ما می آییم جلوی میکروفن و فکر می کنیم صحبت کردن ساده است ولی واقعا سخت است. خوشحالم در چهلمین دوره جشنواره و شب تولدم این جایزه را دریافت می کنم. و در آستانه ورود به دهه چهلم زندگی ام. از خانواده ام تشکر می کنم از آقای حجازی فر که به من اعتماد کرد تا با موقعیت مهدی به موقعیت مسیح برسم. برادرم جمال در این پروژه سلامتی خود را از دست داد و دیگر نمی تواند کار سنگین انجام دهد.

سیمرغ بهترین صداگذاری: علیرضا علویان برای فیلم علفزار و بدون قرار قبلی

سیمرغ بهترین موسیقی متن: مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم موفعیت مهدی

سیمرغ بهترین تدوین: حمید نجفی‌راد برای فیلم علفزار

او تصریح کرد: خیلی خوشحالم و از هیات داوران ممنونم که کار مرا دیدند. این دو کاری که من امسال کار کردم در شرایط عجیبی بود زیرا درگیر بیماری ۶ ماهه شده بودم. از همکارانم در این کارها بسیار ممنونم. این جایزه هم برای خانواده و همسرم است که مرا حمایت کردند که کار کنم.

سیمرغ بهترین تصویربرداری: آرمان فیاض برای فیلم برف آخر

دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل زن: فرشته حسینی برای فیلم دسته دختران

فرشته حسینی بیان کرد: حسینی: از هیات داوران ممنونم و آقای حسینی شما خیلی عزیزید. جای منیر قیدی خالی است. جای خواهر بزرگم خالی است. نوید برایم لحظه بزرگی است که تو مرا نگاه می کنی. این برای هر دوی ما اول همه چیز است.

سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد: صدف اسپهبدی برای فیلم علفزار

اسپهبدی اظهار کرد: شب خوبی داشته باشید؛ پر از جایزه. از هیات داوران ممنونم که جوان ها را دیدید. از مادر و پدرم ممنونم که در همه این سال ها مرا تحمل کردند تا برسم به اینجا. از کاظم دانشی و بهرام رادان ممنونم.

دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد: علی‌اکبر اصانلو برای فیلم نگهبان شب

اکثر حاضران در سالن نام اصانلو را فریاد زدند که این موضوع واکنش مجری را بدین شرح به همراه داشت:  همه لیست را می‌دانند!

اصانلو پس از دریافت جایزه گفت: اصانلو: پیر شده ام و ترسیدم فراموشم شود، مطلب کوتاهی را نوشته ام و سریع از خدمت شما مرخص شوم. درود به آفرینده، نیمی از قرن را پشت سر گذاشته ام. گویی همین دیروز بود صدای صحنه ای خاک خورده و پر از اقاقیا، خیس و باران خورده مرا به سمت هستندگی و زیبایی فرا خواند.

سیمرغ بهترین مکمل مرد: نادر سلیمانی برای فیلم ضد

نادر سلیمانی خاطرنشان کرد: خیلی کارم سخت شده است. آن موقع طنز کار می کردم حالا مانده ام چه کار کنم. من از هیات داوران خیلی تشکر می کنم. سی سال است کار می کنم ولی اولین بار است که ضربان قلبم بالا رفته است. من فقط یک آرزو دارم زنان سرزمین من همیشه آزاد باشند. این جایزه را به مادران این سرزمین و مادر ۱۷ هزار آدم بی گناه که در این راه کشته شدند، تقدیم می کنم. از همکارانم و آقای شفیعی تشکر می کنم که بد خلاقی های مرا تحمل کردند. ممنونم آقای شفیعی و ربیعی که به من اعتماد کردند. از مردم عزیز هم ممنونم.

سیمرغ بهترین بازیگر زن: طناز طباطبایی برای فیلم بی رویا

طناز طباطبایی پس از دریافت جایزه گفت: خدایا شکرت. اول از همه می توانم بگویم اگر خدایم نبود هیچ اتفاقی نمی افتاد. جای آقای نصیریان خیلی خالی شد و ایشان رفتند. ما مدیون ایشان و نسل طلایی آنها هستیم. من همیشه منش ایشان را سرلوحه خودم قرار داده ام. آرین وزیردفتری ممنونم که چنین نقش سختی را به من سپردی. شادی عزیزم از همراهی ات ممنونم. سخت بود ولی شد. از تک تک عوامل ممنونم که اگر زحمات آنها نبود من اینجا نایستاده بودم.

سیمرغ بهترین بازیگر مرد: امین حیایی برای فیلم برف آخر

امین حیایی طی سخنانی تصریح کرد: این دومین سیمرغ من است. می‌خواهم از عشق بگویم؛ فیلم صدرعاملی اولین سیمرغم بود که با هم با عشق کار کردیم و دومین سیمرغم هم در گروهی بود که همه با عشق کار کردند.

سیمرغ بهترین فیلم اول: هادی حجازی‌فر برای فیلم موقعیت مهدی

حجازی فر عنوان کرد: از هیات داوران خیلی ممنونم. سینما در این ۶ سال خیلی با من مهربان بوده و من قدردان همه شما هستم. حالا که همه از نتایج آرا خبر دارند یک شوخی می کنم؛ آرای مردمی که آنطوری شد ولی آرای هیات داوران را دیگه موقعیت مهدی لو نداده است! من از اعضای گروهم تشکر می کنم که مومنانه کنار هم بودند و هر کاری که می توانستند انجام دادند. وقفه ها را بدون دستمزد پذیرفتند. این جایزه مال شما و خانواده های شما است. این جایزه را به خانواده هایمان تقدیم می کنیم. ما آمده ایم که بمانیم و این تازه اول راه است.

سیمرغ بهترین فیلنامه: کاظم دانشی برای فیلم علفزار

کاظم دانشی اظهار کرد: آقای رادان دمت گرم، خیلی ممنونم. همه بچه های علف زار خیلی ممنونم. نمی دانم چرا به من اعتماد کردند ولی ممنونم. از جگر هیات انتخاب و محبت هیات داوران خیلی ممنونم. از شورای پروانه نمایش و مدیران سینمایی ممنونم زیرا بدون تعامل نمی شد این فیلم را به جشنواره آورد. من اگر اینجا هستم مدیون دعای خیر مادرم هستم ولی جایزه را به پدرم تقدیم می کنم.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: هادی محقق برای فیلم دِرب

هادی محقق با خواندن شعری از حسین پناهی، یادی از او کرد و به سینمای جعفری جوزانی اشاره و بیان کرد: بالاخره حسین پناهی هم یک دیپلم افتخار گرفت، نکند ما خواب کسی باشیم که سال ها پیش زیر درخت بلوط به خواب رفته باشد.

جایزه ویژه بهترین کارگردانی: امیرحسین عسگری برای فیلم برف آخر

امیرحسین عسگری در بین تشویق حضار گفت: خیلی از شما داوران ممنونم که برف آخر را دیدید. باعث افتخارم است که جایزه ویژه هیات داوران گرفتم. سال ۹۳ این جایزه را از خانم طائرپور گرفتم روحشان شاد باشد. جایزه ویژه داوران نشان می دهد که کار گروهی را درست انجام داده ایم. درنهایت این جایزه متعلق به خانواده من است.

سیمرغ بهترین فیلم: نگهبان شب به تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی

رضا میرکریمی در سالن حضور نداشت و تورج الوند به جای او جایزه را دریافت کرد.

سیمرغ بهترین فیلم: موقعیت مهدی به تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد

حبیب الله والی نژاد تشریح کرد: واقعیت این است که جایزه بهترین فیلم متعلق به همه عوامل فیلم است و به درستی هم آقای حجازی فر صحبت کردند که عوامل یک سال در شرایط سخت تلاش کردند تا ساخته و دیده شود. ما خیلی خوشحال بودیم که فیلم کار خودش را می کرد و ما طبق توصیه آقا مهدی عمل کردیم. امیدوارم مورد رضای خدا و شهدا باشد. همه زحمات این کار روی دوش آقای حجازی فر بوده است. او را تشویق کنید. من افتخار می کنم به او و لیاقت پیدا کردم که در این کار حضور یابم. خیلی برایم عزیز است. از همه کسانی که پشتیبانی کردند تشکر می کنم. از تلویزیون تشکر می کنم و امیدوارم این راه را ادامه دهد. بنیاد روایت فتح و دیگر دوستان. من از خانواده شهید باکری تشکر می کنم و اگر حمایت اینها نبود، این فیلم ساخته نمی شد. این هدیه متعلق به همه عوامل است و من این جایزه را به همسر عزیزم هدیه می کنم که همیشه مهربان بوده و با صبر کنار من بوده و اگر صبر او نبود من هم نبودم. امروز در بستر بیماری است. با اجازه آقای حجازی فر و خانواده شهدا این جایزه را به همسرم تقدیم کردم.

در خلال برنامه بارها هنگامی که مجری قصد داشت نام برگزیده را اعلام کند، حاضران در سالن یکصدا یک نام را صدا می‌زدند. یا این حال هیچکدام از مسئولان برگزاری جشنواره در طی سخنرانی‌های خود یا پس از پایان مراسم دربارهحذف سیمرغ مردمی از جشنواره، انصراف فیلم ملاقات خصوصی و حتی لو رفتن نتیجه داوری‌ها صحبت نکردند. اکنون باید منتظر ماند و دید مسئولان برگزاری جشنواره که بارها از اهمیت نظم و مقررات صحبت کرده بودن، چه واکنشی به اتفاقات اخیر خواهند داشت.

این گزارش از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۲ در طول مراسم به‌روز شده است.

نغمه دانش آشتیانی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است