کتاب‌هایم با بی‌مهری ناشران روبروست/ ۲۷ مجموعه شعر آماده انتشار | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۶
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

کتاب‌هایم با بی‌مهری ناشران روبروست/ ۲۷ مجموعه شعر آماده انتشار

غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان با انتقاد از بی مهری ناشران از آماده انتشار بودن 27 مجموعه شعر خود خبر داد.

غلامرضا بکتاش در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره آثار تازه خود گفت: کتاب تازه ای به نام « تا کی اسیر قلاب» شامل مجموعه شعر نیمایی نوجوان نوشته ام که قرار است در انتشارات «شهرستان ادب» چاپ شود و کارهای مربوط به انتشار آن انجام شده است.این مجموعه شعر با موضوعات مختلف و با نگاهی تازه و نو در قالب شعر نیمایی سروده شده است.

بکتاش از تجدید چاپ کتاب دیگر خود خبر داد و بیان کرد: کتاب «حال غنچه خوب است» نیز  در انتشارات «سوره مهر» تجدید چاپ شده است که البته به صورت اینترنتی و اپلیکیشن است.

۲۷ مجموعه شعر در انتظار انتشار/ انتظاری بی حاصل

این شاعر کودک و نوجوان در ادامه با اشاره به مجموعه اشعار بسیاری که آماده انتشار دارد، گفت: ۲۷ مجموعه شعر کودک و نوجوان آماده انتشار دارم اما به دلیل مشکلاتی که ناشران دارند، به چاپ نرسیده است. مشکلاتی از جمله کاغذ که البته برخی ناشران آن را بهانه ای برای چاپ نکردن این آثار قرار داده اند.

بکتاش با انتقاد از رد شدن اشعارش برای انتشار در ادامه اظهار کرد: انتشارات دولتی مثل رشد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم این اشعار آماده من را چاپ نمی کنند و من به ناچار برخی از این مجموعه ها را در فضای مجازی منتشر می کنم که البته بی حاصل است. چون مخاطب اصلی خود را که کودک و نوجوان است پیدا نمی کند چرا که این دسته از مخاطبان اهل اینترنت نیستند و خانواده ها اجازه استفاده از اینترنت را به کودکان و نوجوان نمی دهند که البته تصمیم درستی هم هست اما به هر حال من نمی دانم با این ۲۷ مجموعه شعر چه باید کنم؟

این مربی کانون در ادامه با انتقاد از شورای بررسی اشعار در انتشاراتی ها بیان کرد: متاسفانه چند مجموعه شعر تاکنون به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده ام که رد شده است. نمی دانم اعضای شورای این کانون چه کسانی هستند ولی به نظر من آنها شعر را نمی شناسند چرا که دقیقا همان نقاط قوت شعر را ضعف آن برمی شمرند.

وی افزود: من تاکنون سه کتاب شعر به چاپ رسانده ام و سعی کرده ام تازگی را در آثارم داشته باشم و مضامین تکراری و کهنه را در آثارم نداشته باشم اما هر چه بیشتر نو باشی گویی بیشتر دست رد  به آن زده می شود.

بکتاش با بیان این که تاکنون دو کتاب در انتشارات کانون به چاپ رسانده است، یادآور شد: من مربی کانون هستم اما با این حال به نظر می رسد که  سهمی در انتشارات کانون ندارم. چرا که تاکنون هر کتابی را به کانون سپرده ام با ایرادهای بی مورد آنها را رد کرده اند و من از این کار هم پرهیز می کنم یعنی دیگر کتابی برای بررسی به کانون نخواهم داد این در حالی است که کتاب قبلی من که در کانون منتشر شده است، با عنوان «رونویسی از بهار» به چاپ سوم هم رسیده است.

این شاعر کودک و  نوجوان تصریح کرد: در دو سال گذشته ۱۲ مجموعه به کانون دادم و از این تعداد سه مجموعه پذیرفته شده است.  هر مجموعه ای را دادم که این تعداد به ده تا برسد، گفتند که تکراری است و رد کردند. مثلا کتاب «درخت مثل دختر» را هر بار با اشعار تازه به کانون سپردم چون دوست داشتم اسم کتابم همین باشد اما اشعارش را هر بار تغییر می دادم اما متاسفانه هر بار رد کردند.

امیدی به انتشار کتابهایم ندارم

وی با بیان این که کانون مرا از نفس انداخته است، یادآور شد: اگر چه قبول دارم که وضعیت تحریم باعث شده است که مشکلات کمبود و گرانی کاغذ دامنگیر بسیاری از ناشران باشد، اما واقعا چرا اشعار دیگران به شکل ضعیف هنوز چاپ می شود؟ با این وضعیتی که به وجود آمده است انگیزه ای برای نویسنده و شاعر باقی نمی ماند. من حدود ۲۷ سال است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ملایر،همدان و خرم آباد کار می کنم و هم اکنون مسئول صفحه کیهان بچه ها هم هستم، کار من و زبان من شعر است اما متاسفانه با رد کردن این اشعار ما را از نفس انداخته اند.

غلامرضا بکتاش ادام داد: وقتی کتاب چاپ نشود که بزرگترین تشویق یک نویسنده است، چه امیدی باقی می ماند! نویسنده و شاعر می خواهد که آثارش بی التماس چاپ شود نه این که برای این منظور درگیر روابط شود. کسانی که در راس این امور قرار دارند، به نظر من افرادی هستند که شعر را نمی شناسند. کو روزگاری که قیصرها بودند، ملکی ها بودند ، رحماندوست ها بودند! کسانی که عمیقاً شعر را می فهمیدند و با قلب شان حس می کردند ولی امروز هر کسی با دو شعر به زبان محاوره ای تهرانی احساس می کنند شاعر است در حالی که ما در ادبیات خودمان شعر محاوره ای نداریم مگر برای خردسال و  ادبیات محاوره نباید به صورت نوشتار  باشد بلکه باید زبانی باشد.

این نویسنده و شاعر ادامه داد: من این روزها به شدت کار می کنم اما امیدی به انتشار کتابهایم نیست.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: غم انگیزترین قسمت داستان این است که اگر نویسنده بمیرد، آیا همه ناشران ساکت می مانند؟ مرگ نویسنده باعث می شود که بسیاری از همین ناشران به درآمد میلیونی برسند ، پس چرا امروز که هستیم باید برای چاپ کتاب التماس کنیم! آیا نویسندگان خوب وزارت ارشاد که به آنها مدرک و درجه هنری اعطا کرده است، باید چنین وضعیتی داشته باشند؟

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است