همکاری با کارگردان کاربلد شانس فیلمنامه‌نویس است/ «دسته دختران» شبیه هیچ فیلمی نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۵
ابراهیم امینی در گفتگو با صبا:

همکاری با کارگردان کاربلد شانس فیلمنامه‌نویس است/ «دسته دختران» شبیه هیچ فیلمی نیست

ابراهیم امینی پرکارترین فیلمنامه‌نویس چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره چالش‌های نویسندگی و راه‌های رسیدن به داستان توضیح داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، ابراهیم امینی فیلمنامه‌نویس سینما، تلویزیون و سریال‌های شبکه نمایش خانگی در چهلمین جشنواره فیلم فجر با نگارش فیلمنامه سه فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی، «موقعیت مهدی» اثر هادی حجازی‌فر و «مرد بازنده» آخرین ساخته محمدحسین مهدویان از آثار بخش رقابتی جشنواره، در این زمینه رکورددار است. ابراهیم امینی و هادی حجازی‌فر برای فیلم «موقعیت مهدی» نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه است.

ابراهیم امینی درباره فیلمنامه‌های ۲۲ فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر که در نشست‌های خبری نسبت به پی‌رنگ و تعلیق‌های آن‌ها نقدها و تعریف‌هایی شده است و تاثیری که فیلمنامه در موفقیت یک اثر سینمایی می‌گذارد، توضیح داد: در تمام دنیا همه چیز در یک اثر سینمایی و سریال بر اساس فیلمنامه شکل می‌گیرد و این صحبت ناظر به فعالیت هم‌صنفان خود من است و صرفا درباره فیلمنامه‌های من نیست. فیلمنامه و ساخت چنان با هم آمیخته هستند که تفکیک آن‌ها کار بسیار سختی است؛ اگر نگویم غیرممکن است.

وی افزود: اگر بگوییم یک فیلم اجرای خوبی دارد ولی فیلمنامه آن ضعیف است، مساله‌ای غیر کارشناسی است؛ چراکه دسترسی بیننده به فیلمنامه براساس آنچه در فیلم تصویر شده است، است و مخاطب متوجه نمی‌شود آن چیزی که روی پرده سینما به نمایش درمی‌آید چقدر محصول فیلمنامه است و چه مقدار محصول ذهنیت کارگردان از داستان فیلم است.

امینی با اشاره به اینکه امسال خوشبختانه با کارگردان‌های کاربلدی مانند، مهدویان، قیدی و حجازی‌فر کار کرده است، عنوان کرد: فیلمنامه نویس‌ها شانسی که همیشه باید داشته باشند، این است که نوشته آن‌ها توسط کارگردان‌های بزرگ ساخته شود، در غیر این صورت بهترین فیلمنامه‌ها اگر خوب ساخته نشوند نه تنها فیلم بد به نظر می‌رسد بلکه خود فیلمنامه هم مورد پسند نخواهد بود.

این فیلمنامه نویس در واکنش به این که برخی از منتقدان در نشست خبری فیلم «دسته دختران» این فیلم را مشابه فیلم‌هایی مانند «تنگه ابوقریب» و «نجات سرباز رایان» دانسته‌اند، گفت: از نظر من و کارگردان فیلم، «دسته دختران» شباهتی با دیگر فیلم‌های سینمای ایران و جهان ندارد. اینکه یک فیلم را به یک اثر سینمایی دیگر نزدیک می‌دانیم، باید توجه کرد که چه چیزی از فیلم «دسته دختران» مانند طراحی صحنه، داستان، شخصیت پردازی، دکوپاژ و… آن ما را به یاد «تنگه ابوقریب» می‌اندازد و برای رسیدن به یک نقطه مشترک باید به جزییات آن‌ها توجه کرد.

وی در پایان اظهار کرد: سلیقه و نوع نگاه فیلمنامه‌ نویس‌ها متفاوت است و شیوه ایده یابی متنوعی دارند. هر فیلمنامه نویس راهی دارد که یک سوژه را تبدیل به فیلمنامه کند، برای همین است که اگر چند فیلمنامه نویس بر یک سوژه واحد کار کنند، هر کدام یک متن جداگانه با ایده و نوع ورود متفاوت به داستان می‌نویسند.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است