معیارهای حیاتی وب چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۷

معیارهای حیاتی وب چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

معیارهای حیاتی وب یا همان وب وایتال‌ها، ابتکاری از سوی گوگل است. گوگل این معیارها را به‌عنوان سیگنال‌های کیفی ارائه کرد تا کاربر تجربه عالی در وب داشته باشد.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، در این مقاله قصد داریم تا به‌صورت مختصر و مفید درباره معیارهای حیاتی وب یا همان Core Web Vitals صحبت کنیم و در ادامه به شما نشان دهیم که این معیارهای حیاتی وب چه تاثیری بر سئو می‌گذارند. همان طور که می‌دانید، سئوی مناسب سایت باعث جذب ترافیک ارگانیک می‌شود. پس وقتی که این معیارها باعث بهبود یا تخریب سئو می‌شوند، باید درباره آن‌ها اطلاعات دقیق داشته باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در گام اول بهتر است این سؤال شما پاسخ دهیم. شاید هر کدام از ما بارها و بارها عبارت «دیجیتال مارکتینگ» را شنیده باشیم؛ اما واقعا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ جالب است بدانید که مطابق با منابع مختلف، دیجیتال مارکتینگ تعاریف متفاوتی دارد. برای مثال یکی از وبسایت‌های معتبر در زمینه بازاریابی دیجیتال چنین بیان می‌کند که «دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعه تمام ابزارها و فعالیت‌هایی می‌شود که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال که شامل اینترنت، وب، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرند».

پس در حقیقت وقتی که به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مراجعه می‌کنید، از افرادی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ تخصص دارند درخواست می‌کنید تا به شما ابزار و روش مناسب برای ارائه محصول یا خدمات در بستر دیجیتال را ارائه دهند. یک آژانس دیجیتال مارکتینگ از افرادی تشکیل می‌شود که در زمینه ابزارهای مختلف و روش‌های متفاوت ارائه محصول و خدمات در بستر دیجیتال تخصص دارند.

از چه ابزارهایی در دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند؟

همان طور که اشاره کردیم، دیجیتال مارکتینگ شامل ابزارها و روش‌هایی می‌شود که از آن‌ها برای ارائه محصول یا خدمات در بستر دیجیتال استفاده می‌کنیم. حال شاید این پرسش برایتان به وجود بیاید که چه ابزارهایی شامل دیجیتال مارکتینگ می‌شوند؟ در اصل می‌توان از ابزارهای مختلفی از جمله بازاریابی موتورهای جستجو SEM، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا همان سئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی درونگرا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، استراتژی محتوا، تبلیغات بر اساس کلیک، اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات همسان، تبلیغات بنری و … به‌عنوان مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نام برد.

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا همان سئو، از جمله معروف‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در سطح جهانی به حساب می‌آید. بسیاری از افراد برای بهبود وضعیت سئو وبسایت خود به انواع آژانس دیجیتال مارکتینگ مراجعه می‌کنند. حال باید بدانید که معیارهای حیاتی وب جزو جدیدترین عوامل موثر بر سئو هستند.

معیارهای حیاتی وب چیست؟

جالب است بدانید که معیارهای حیاتی وب یا همان وب وایتال‌ها، ابتکاری از سوی گوگل است. گوگل این معیارها را به‌عنوان سیگنال‌های کیفی ارائه کرد تا کاربر تجربه عالی در وب داشته باشد. همان طور که می‌دانید، بهینه‌سازی وبسایت در جهت افزایش کیفیت تجربه کاربری، کلید اصلی موفقیت طولانی‌مدت و همیشگی یک وبسایت به حساب می‌آید. با کمک وب وایتال‌ها شما می‌توانید کیفیت تجربه کاربر روی وبسایت خود را اندازه‌گیری کنید. تا زمانی که قادر به اندازه‌گیری تجربه کاربر روی وبسایت خود نباشید، نمی‌توانید آن را ارزیابی کنید. به این ترتیب بدون ارزیابی، قادر به ارتقاء تجربه کاربر و رفع مشکلات آن نخواهید بود.

اگر مدت طولانی است که در زمینه دیجیتال مارکتینگ تجربه دارید، قطعاً می‌دانید که طی سال‌های اخیر، گوگل از انواع و اقسام روش‌ها و ابزارهای مختلف برای سنجش و تهیه گزارش از عملکرد وبسایت استفاده کرده است. پس از سال‌ها تجربه، گوگل توانست با ابتکاری عالی، معیارهای حیاتی وب را به‌عنوان سنجشی عالی از تجربه واقعی کاربر روی وبسایت ارائه دهد. به این ترتیب می‌توان گفت که می‌پرسید core web vtals چیست؟ باید بگوییم که ساده‌ترین ابزار برای سنجش میزان رضایت از تجربه کاربر روی وبسایت شما را معیارهای حیاتی وب می‌گویند.

core web vtals چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

به‌صورت کلی، معیارهای حیاتی وب به سه دسته مختلف تقسیم می‌شود:

CLS یا همان ثبات بصری در زمان

آیا تا کنون برایتان پیش آمده که وارد یک وبسایت شوید و پس از آنکه بخواهید روی یک لینک کلیک کنید، به‌دلیل بارگزاری عکس‌های دیگر به‌صورت ناگهانی صفحه جا به جا شود؟ خب این جابه‌جایی واقعاً ناخوشایند است و باعث می‌شود تا کاربر احساس بدی داشته باشد. وقتی که ثبات بصری در زمان به ۰ برسد، بهترین تجربه کاربر رخ می‌دهد که البته عملاً محال است به این عدد برسیم. کاهش این معیار جزو وظایفی است که می‌توانید از متخصص سئو انتظار داشته باشید.

LCP یا همان بزرگ‌ترین عنصر محتوای صفحه

زمانی که طول می‌کشد تا کاربر یک وبسایت را باز کند تا زمانی که تمامی محتواهای حجیم آن بارگزاری شود را LCP می‌گویند. این معیار را بر اساس زمان می‌سنجند. در صورتی که LCP یک وبسایت کمتر از ۲٫۵ ثانیه باشد، یعنی وبسایت عملکرد مناسبی دارد. در غیر این صورت باید بدانید که سرعت عملکرد وبسایت نیاز به ارتقاء خواهد داشت.

FID یا همان تاخیر اولین ورودی

این معیار را به منظور تعامل و ارتباط ایجاد کرده‌اند. در صورتی که تأخیر اولین ورودی کاربر کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه باشد، یعنی وبسایت عملکرد مناسبی دارد. در غیر این صورت عملکرد وبسایت به بهبود نیاز خواهد داشت. به زبان ساده می‌توان گفت که تأخیر اولین ورودی، سرعت تعامل کاربر با وبسایت است. وقتی که کاربر روی یک لینک جدید در وبسایت کلیک می‌کند، انتظار دارد که در کمترین زمان ممکن به صفحه جدید منتقل شود.

سخن آخر

پس همان طور که متوجه شدید، معیارهای حیاتی وب، معیارهایی هستند که کیفیت تجربه کاربر از وبسایت شما را نشان می‌دهند. در صورتی که قصد بهبود سئو وبسایت خودتان را داشته باشید، باید با دقت کامل روی ارتقاء معیارهای حیاتی وب تمرکز داشته باشید. آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، از اولین آژانس‌هایی است که در این زمینه اطلاع رسانی کرده و یک کتابچه‌ی جامع برای بهبود کور وب وایتال تدارک دیده است. به منظور دیدن مقالات آموزشی بیشتر و دانلود کتاب آموزشی، توصیه می‌کنیم به وبسایت منتوریکس مراجعه کنید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000