شخصیت‌های «ضد» خیالی اما منطبق بر واقعیت‌ست/ تاکید رهبر انقلاب به پرداختن به واقعه هفتم تیر | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۴
در نشست خبری «ضد» مطرح شد:

شخصیت‌های «ضد» خیالی اما منطبق بر واقعیت‌ست/ تاکید رهبر انقلاب به پرداختن به واقعه هفتم تیر

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی در چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی امروز ۲۰ بهمن ماه در چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده، امیرعباس ربیعی کارگردان، مهدی نصرتی بازیگر، هاشم مرادی مدیر فیلمبرداری، لیلا زارع بازیگر، مهدی سعدی تدوینگر، نادر سلیمانی بازیگر، محمدرضا شجاعی طراح صحنه و لباس، علی عدالت‌دوست صدابردار، لیندا کیانی بازیگر، مرتضی کهزادی طراح گریم، جواد موگویی مشاور تاریخی پروژه و مهشید جوادی بازیگر در این نشست حضور داشتند.

محمدرضا شفیعی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه تولید این فیلم از سال ۹۵ شروع شده است، عنوان کرد: سال ۹۵ رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما به واقعه ۷ تیر کم توجه کرده‌ایم. واقعه ۷ تیر از وقابع اوایل انقلاب بود که افراد زیادی از سران نظام در آن کشته شدند و به نوعی شروع رسمی فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق بود که تاکنون هم به صورت رسمی مسئولیت آن را برعهده نگرفته‌اند.

به گفته وی، حقیقت‌های بسیاری برای ساخت این فیلم لازم بود مشخص شود و برای آن نیاز بود که به بررسی پرونده‌های مفتوح در دستگاه‌های امنیتی پرداخته شود تا قصه این فیلم شکل گیرد.

تهیه‌کننده «ضد» درباره پروسه تحقیق و پژوهش این فیلم توضیح داد: من از سال ۹۵ دغدغه داشتم که پروژه‌ای را با موضوع ماجرای ۷ تیر آغاز کنم. پروسه تحقیق این فیلم نزدیک به دو سال طول کشید و از میان پرونده‌های موجود، داستان‌هایی استخراج که در نهایت در سال ۹۸ فیلمنامه‌ آن آماده شد. ساخت این فیلم قرار بود در سال ۹۸ شروع شود که به دلایلی با یک سال تاخیر، پیش تولید آن در سال ۹۹ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ جلوی دوربین رفت.

لیلا زارع: تاکنون نقشی بازی نکرده‌ام که بسیار به شخصیتم نزدیک باشد

لیلا زارع بازیگر این فیلم درباره نزدیکی نقش به شخصیت خودش عنوان کرد: تاکنون نقشی بازی نکرده‌ام که خیلی به شخصیت خودم نزدیک باشد اما اساسا آدم با کمک فیلمنامه و کارگردان باید به نقش نزدیک شود. فیلم «ضد» برای من دو ویژگی مهم داشت؛ یکی وجه انسانی و دیگری وجه عاشقانه که بسیار مورد توجه من قرار گرفت. از بازی در این فیلم بسیار لذت بردم و امیدوارم نتیجه آن برای تماشاگران هم لذتبخش باشد.

او در ادامه درباره گریم و طراحی لباس خود تصریح کرد: من شخصیت و استایل خودم را دارم که با نقش‌هایم در فیلم‌ها متفاوت است. قرار بود در فیلم «ضد» شاداب‌تر و جوان‌تر باشم که فکر می‌کنم این اتفاق با گریم رخ داد.

مرتضی کهزادی طراح گریم و لباس با تایید صحبت‌های لیلا زارع در ادامه عنوان کرد: گریم خانم زارع و کل کار بسیار سخت بود و خوشحالم که بازیگران بسیار در روند کار کمک حال من بودند.

لیندا کیانی بازیگر «ضد» در واکنش به اینکه احتمال دارد برای اولین‌بار در جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ شود، گفت: با توجه به سختی کار امیدوارم بتوانم برای اولین بار نامزد نقش مکمل در جشنواره فیلم فجر شوم.

او افزود: طبق صحبت‌هایی که با امیرعباس ربیعی داشتم، تمام تلاشم را کردم تا اجرای من از این نقش با نقش زن‌های منافق و مجاهدین خلق در تلویزیون و سینما تفاوت داشته باشد. ربیعی نگاه متفاوتی داشت و حتی تصویری که رقم خورد از تصور من دور و تمام تلاش من نزدیک شدن به ذهنیت کارگردان و تهیه کننده فیلم بود.

امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم نیز در این نشست و در پاسخ به این پرسش که آیا قصد دارد همواره درباره نفوذ فیلم بسازد، عنوان کرد: پروژه‌ای درباره فیلمسازی مستمر درباره سوژه ندارم، زیرا هر فیلمی مضمون خود را می‌طلبد. وقتی فیلم «لباس شخصی» را که فیلم اولم بود، کار کردم با ژانر درام همخوانی داشت اما این کار درباره انفجار در حزب در سرچشمه بود و به همین دلیل چنین پایان بندی انتخاب شد. درباره سکانس ورود شهید بهشتی هم باید بگویم، این سکانس شاید بازخورد نماهنگ برای مخاطب داشته باشد اما باید روی شخصیت شهید بهشتی بیشتر متمرکز می‌شدیم، برای همین اسلوموشن این بخش برایم منطق سینمایی داشت.

ربیعی یادآور شد: همه می‌دانند شهید بهشتی ترور می‌شود پس این بخش داستان تعلیق نداشت و ما تعلیق را برای شخصیت‌های داستان از جمله سعید لحاظ کردیم وگرنه اصل قصه تعلیقی نداشت.

شفیعی تهیه کننده فیلم نیز در ادامه بیان کرد: شخصیت‌های داستان غیر از شهید بهشتی و کلاهی، شخصیت‌های واقعی نیستند و ما‌به ازای تاریخی ندارند. البته به این معنا نیست که این شخصیت‌ها قابل دفاع نیستند، بلکه آن‌ها را بر اساس مستنداتی که از دل پرونده‌ها استخراج کرده‌ایم، بازسازی شده در فیلمنامه قرار دادیم.

ربیعی در بخش دیگری از این نشست گفت: ما درباره ایدئولوژی سازمان مجاهدین فیلم نمی‌سازیم. در فیلم «لباس شخصی» هم درباره حزب توده و چیستی این حزب از ما سوال می‌کردند. در حالی که برای ما بیشتر درام قصه مهم است، قصه و داستان باید به قدری جذاب باشد تا مخاطب را به خود جلب کند و ایدئولوژی، جذابیت کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نادر سلیمانی: بازیگر طنز هم می تواند اثر جدی کار کند

نادر سلیمانی بازیگر این فیلم درباره حضور در «ضد» گفت: وقتی وارد این کار شدم اولین سوالی که برایم مطرح شد این بود که چرا من را انتخاب کردند. محمدرضا شفیعی و امیرعباس ربیعی ذهنیت مخاطب از من را به عنوان بازیگر طنز شکستند. آنها نشان دادند که بازیگر طنز هم می تواند اثر جدی کار کند و نباید اثر طنز مانند مهر روی پیشانی ما داغ شود. آقای شفیعی به من گفت پتانسیل حضور در این کار را دارم و امیدوارم لطف او را جبران کنم و مخاطبان هم این کار را دوست داشته باشند. حضور در فیلم «ضد» برای من سخت بود اما همکاری با بازیگران خوب ما را به اینجا کشاند.

ربیعی کارگردان فیلم درباره علت انتخاب شغل بیتا به عنوان پزشک که در جنگ شرکت نکرده ولی به جنگ ارجاع داده می شود آنهم پزشکی که به نظر می رسد متخصص زنان است، بیان کرد: پزشکان سال های گذشته و بیشتر در دهه شصت، اکثریت پزشک عمومی بوده اند بنابراین شغل شخصیت بیتا پزشک عمومی بود که در بخش زنان ورود کرد. با یکی از مشاوران نزدیکمان که پزشک عمومی است در این باره صحبت کردیم و به دلیل تعداد کم پزشک زنان، او را پزشک عمومی معرفی کردیم.

درادامه نشست شفیعی درباره به تصویر کشیدن ترور شهید بهشتی گفت: در دوران پژوهش، من فایل صوتی‌ای از مسعود رجوی شنیدم که پس از تخلیه پادگان اشرف در شورای مرکزی خودشان درباره واقعه هفتم تیر صحبت می‌کرد. در آن صوت گفته بود ما با بهشتی نمی‌توانستیم‌ کنار بیاییم‌. با آخوندی که کیف‌ سامسونت دست می‌گیرد، ایرانی و فرانسوی می‌داند و رمان می‌خواند نمی‌توانیم‌ کنار بیایم.

وی درباره پرداختن به شخصیت شهید بهشتی در همه وجوه نیز توضیح داد: در فیلمی نود دقیقه‌ای یا صد دقیقه ای نمی‌توان به همه وجوه زندگی یک شهید پرداخت و تنها باید بخشی از آن را روایت کرد.

مرتضی کهزادی طراح گریم در ادامه این بحث بیان کرد: ما در تحقیقاتمان به موضوع هفتم تیر به تفصیل پرداختیم و تاریخچه تمام وقایع را جمع‌آوری کردیم. ناصر در فیلم شخصیت مهدی افتخاری از نفوذی‌های سازمان مجاهدین خلق و مسئول عملیات فرار برخی چهره‌ها است. او در پادگان اشرف فوت می‌کند و تاکید می‌کنم چیزی که در فیلم می‌بینید براساس واقعیت است.

او ادامه داد: ما به پشت پرده‌های انفجار طبیعتا از هر حیثی‌ نمی‌توانستیم بپردازیم اما تا جایی که امکانش وجود داشت برای بررسی آن تلاش کردیم. این حرکت تروریستی در دنیا به شدت محکوم شده و‌ به همین دلیل در آن وقت سازمان مجاهدین خلق هیچ‌ بیانیه‌ای نداد.

شفیعی درباره ریتم فیلم سینمایی «ضد» اظهار کرد: بعد از آماده شدن راف کات اولیه فیلم در پرداخت صحنه اتفاقاتی افتاد که زمان فیلم را زیاد کرده بود و ما برای رسیدن به ریتم قابل قبول مجبور به حذف برخی پلان‌ها شدیم و این ماجرا از نقش برخی بازیگران مانند مهشید جوادی کم کرد که باید از ایشان بابت این اتفاق عذرخواهی کنم.

مهدی نصرتی نیز در این نشست درباره نقش خود گفت: تک‌تک عوامل و بازیگران فیلم در به ثمر رساندن این اثر نقش بی‌بدیلی داشتند. من در ابتدا سعی کردم با کمک تهیه‌کننده و کارگردان به شمایلی از نقش برسم تا بعد چیزی را که در ذهنم است ترسیم کنم.

جواد موگویی مشاور تاریخی فیلم «ضد» در پایان گفت: تقریبا ۶۰-۷۰ مصاحبه با شاهدان و اعضای سازمان داشتیم. سعید شاهسوندی روز انفجار می گوید ما خبر داشتیم قرار است اتفاق بیفتد اما نمی دانستیم چه اتفاقی. آنچه می بینید براساس خاطرات و گفته های تک تک این افراد جمع آوری شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است