فشار چین باعث استعفای رییس هیات داوران فستیوال اسب طلایی شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۴

فشار چین باعث استعفای رییس هیات داوران فستیوال اسب طلایی شد

جانی تو در حرکتی که به گفته ناظران به بایکوت فستیوال اسب طلایی تایوان از سوی پکن ارتباط دارد از سمت خود به عنوان ریاست هیات داوران کنار رفت.

به گزارش صبا به نقل از هالیوودریپورتر، جانی تو کارگردان افسانه‌ای هنگ‌کنگی با فشار دولت چین برای بایکوت فستیوال فیلم اسب طلایی تایوان، از ریاست هیات داوران این جشنواره استعفا داد.

ریاست تو بر هیات داوران فستیوال بین‌المللی فیلم تایوان در ماه جون اعلام و خبر این استعفا روز پنجشنبه ۱۹ سپتامبر در صفحه فیسبوک رسمی این رویداد سینمایی منتشر شد. در بیانیه کوتاهی که همراه این خبر امده بود، دلیل این استعفا تعهدات ناشی از قرارداد قبلی این فیلمساز برای تولید فیلم ذکر شده است. در این بیانیه به عذرخواهی و تاسف جانی تو از رویداد پیش آمده و همچنین درک شرایط او توسط آنگ لی کارگردان بزرگ سینما و رئیس هیات مدیره این فستیوال اشاره شده است.

گفته می‌شود تلاش دولت چین برای تحریم فستیوال اسب طلایی تایوان پاسخی از سوی پکن به اتفاقات سال گذشته این مراسم است؛ جایی که یک فیلمساز محلی جوان، در سخنرانی خود یک نطق سیاسی ایراد و از از استقلال‌طلبی تایوان حمایت کرد.

این سخنان تند تبعات زیادی در شبکه‌های اجتماعی تایوان داشت و آتش نقد دولت چین را در این کشور برافروخته کرد. از سویی دیگر بسیاری از افراد از همان زمان نگران حواشی این ماجرا و به خطر افتادن آینده این جشنواره تایوانی شدند؛ رویدادی از سال ۱۹۶۲ میلادی بخش بزرگی از جامعه چینی فیلمسازی را گرد هم جمع می‌کند.

استعفای تو از ریاست هیات داوران بار دیگر توجهات را به آینده این «اسکار چینی» جلب کرده است. تا کنون به دستور مقامات دولتی چین بسیاری از استودیوها، بازیگران و دیگر دست اندرکاران صنعت سینمای چین از حضور در این فستیوال کنار کشیده‌اند.

جانی تو از ابراز هرگونه اظهار نظری در این باره خودداری کرده است. هم‌اکنون ریاست هیات داوران فستویال اسب طلایی بر عهده وانگ تون کارگردان تایوانی و برنده اسب طلایی ۷ دوره گذشته این جشنواره گذاشته شده است.

نامزدهای جایزه جشنواره اسب طلایی تایوان روز یکم اکتبر معرفی شده و مراسم اهدای جوایز به برندگان در ۲۳ نوامبر برگزار خواهد شد.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است