جشنواره تجسمی فجر باید بداند در حوزه عکاسی دنبال چیست/ همه شاخه‌های عکاسی را با هم داوری می‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۹
مجید ناگهی در گفتگو با صبا:

جشنواره تجسمی فجر باید بداند در حوزه عکاسی دنبال چیست/ همه شاخه‌های عکاسی را با هم داوری می‌کنیم

عضو هیات داوران بخش عکس چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره کیفیت آثار ارسالی و داوری عکس‌های متفاوت در کنار هم توضیح داد.

مجید ناگهی عضو هیات داوران بخش عکس چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره کیفیت آثار عکس این دوره عنوان کرد: طبیعتا جشنواره‌ها تنها نمایانگر فعالیت بخشی از فعالان یک حوزه هستند و به تبع آن نمی‌شود براساس آثاری که به جشنواره تجسمی فجر ارسال شد، یک برآیند کلی از عکاسی کشور داشته باشیم با همین نگرش باید بگویم کیفیت آثار چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطلوب بود اما عالی نبود. من توقع بیشتری داشتم زیرا بضاعت عکاسی ایران بیشتر از این است.

او درباره علت حضور کم عکاسان توضیح داد: جریان‌های دیگر ممکن است روی فعالیت هنری هنرمندان اثر بگذارد و موجب شود که عکاسان مشارکت زیادی در این جشنواره نداشته باشند، مانند جریان‌های اجتماعی که مردم را تحت تاثبر قرار می دهد و این نگاه‌های متفاوت در جامعه ممکن است باعث کم‌توجهی شرکت‌کنندگان در جشنواره تجسمی فجر نیز باشد.

این عکاس با انتقاد از فراخوان جشنواره تجسمی فجر عنوان کرد: البته انتقادهایی هم به فراخوان جشنواره در بخش عکس وارد است زیرا در فراخوان چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اعلام شده بود که «هنرمندان می‌توانند با آثاری در قالب تک عکس یا مجموعه عکس و در شاخه‌های عکاسی مستند و عکاسی هنری در این رشته شرکت کنند.» و همین موضوع باعث شد این بخش جشنواره شکل حرفه‌ای خود را از دست بدهد. اینکه آثار در ۲ شاخه کلی عکاسی و در قالب مجموعه و تک عکس با موضوع آزاد به دبیرخانه ارسال شدند، ما را با حجم زیادی عکس مواجه کرد که قضاوت کردنشان بسیار سخت بود و چه‌بسا این کار اصلا درست هم نباشد آثاری که این مقدار با هم فاصله دارند در کنار هم مقایسه شوند.

گویا می‌خواهیم همه را راضی نگه داریم

عضو هیات داوران جشنواره در ادامه پیشنهادی مطرح کرد: شکل حرفه‌ای جشنواره این است که شاخه‌های مختلف عکاسی و مجموعه و تک عکس از هم جدا شوند. البته پیش از این باید چرایی برگزاری جشنواره مشخص شود که جشنواره تجسمی فجر در پی چه چیزی است؟ ماموریت آن در حوزه عکاسی چیست؟ و می‌خوهد چه سهمی از جریان عکاسی را برعهده بگیرد؟ وقتی به این پرسش‌های بنیادین پاسخ داده شود به تبع آن شکل برگزاری جشنواره تجسمی هم سامان می‌گیرد. اینکه ما همه چیز را از عکس مستند و هنری گرفته تا مجموعه و تک عکس با موضوع آزاد در جشنواره داشته باشیم، به نظر کمی ازسربازکنی است و در این صورت بنا نیست که جشنواره کنکاش کند تا بخش خاصی از هنر عکاسی را بهبود دهد بلکه فقط دنبال این است تا کاری کرده باشد. وقتی همه چیز را داشته باشیم گویا می‌خواهیم همه را راضی نگه داریم اما درنهایت هیچکس از این وضعیت راضی نمی‌شود.

او افزود: جشنواره تجسمی فجر باید روی بخش خاصی تمرکز کند که در آنجا موثرتر باشد و در این صورت توقعات هم مشخص‌تر می شود. ما وقتی در همه حوزه ها به شکل عام ورود می کنیم درنتیجه برای همه توقع ایجاد می کنیم و از طرفی هم توانایی این را نداریم که به توقعات همه پاسخ مبت نشان دهیم.

این عکاس درباره موضوعات آثاری که به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند، تشریح کرد: ازجهت پراکندگی موضوعی، کارهایی که داوری شدند نسبت به موضوعات اجتماعی جامعه مانند خشکسالی، کرونا، سیل، مسائل اقتصادی، معیشت و… بی تفاوت نبودند و عکاسان ما به این مسائل واکنش های خوبی نشان داده بودند. ما با مجموعه عکس های متعددی مواجه شدیم که عکاس در آن‌ها به خوبی به مسائل اجتماعی جامعه خود پرداخته بود و از این نظر جای امیدواری داشت.

او در ادامه درباره چالش داوری مجموعه عکس و تک‌عکس در کنار یکدیگر اظهار کرد: میان آثار ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره هم مجموعه عکس داشتیم و هم تک‌ عکس و دوباره این چالش در داوری آثار مطرح می‌شود که ما وقتی می‌خواهیم مجموعه عکس و تک‌عکس را کنار هم داوری و یکی را به عنوان برگزیده انتخاب کنیم، قیاس آن‌ها درست و دقیق نیست، به این دلیل که مجموعه عکس فرصت ارائه و تعداد عکس‌های بیشتری دارد و ناخودآگاه تاثیر بیشتری روی مخاطب می‌گذارد و به همین دلیل مجموعه عکس ها قدرت تاثیرگذاری بیشتری نسبت به تک‌عکس دارند و نباید کنار هم قضاوت شوند.

داور بخش عکس جشنواره تجسمی فجر درباره رویکرد کلی داوری آثار در این بخش بیان کرد: رویکرد کلی ما در داوری آثار در گام اول رعایت کردن چارچوب های فراخوان جشنواره بود و بعد از آن طبیعتا توجه ما به عکس‌هایی بود که نگاه عکاسانه و پتانسیل‌های بصری بیشتری داشتند.

ناگهی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با بازنگری در نتیجه این دوره از جشنواره بتوانند اصلاحاتی انجام دهند تا در دوره بعد شاهد بهبود وضعیت باشیم و جریان‌سازی بیشتری در هنرهای تجسمی به صورت عام و به ویژه در حوزه عکاسی ایجاد کند و بین هنرمندان مقبولیتی داشته باشد تا فراگیر باشد نه اینکه صرفا یک برنامه‌ای به مناسبت پیروزی انقلاب برگزار شود.

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی تا ۳۰ بهمن ماه در موسسه فرهنگی-هنری صبا در معرض تماشا قرار دارد.

بیشتر بخوانید

جنبه مسابقه‌ای همیشه در جشنواره تجسمی فجر پررنگ بوده است

رویکردِ انتخاب آثار نگارگری توجه به سنت در عین خلاقیت بود/ لزوم همکاری بیشتر با گالری‌ها

«ریتم ده به توان صفر» اقتباسی از پرفورمنس آبراموویچ/ چاقویی که شاید بر دست فرود آید!

کارتونیست‌ها حضور باکیفیتی در جشنواره تجسمی فجر نداشتند/ دوسالانه کاریکاتور را احیا کنید

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است