کارتونیست‌ها حضور باکیفیتی در جشنواره تجسمی فجر نداشتند/ دوسالانه کاریکاتور را احیا کنید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۵
بهمن عبدی در گفتگو با صبا:

کارتونیست‌ها حضور باکیفیتی در جشنواره تجسمی فجر نداشتند/ دوسالانه کاریکاتور را احیا کنید

عضو هیات داوران بخش کارتون و کاریکاتور چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به کیفیت آثار این بخش درباره لزوم فعالیت دوباره دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران توضیح داد.

بهمن عبدی عضو هیات داوران بخش کارتون و کاریکاتور چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره کیفیت آثار این دوره عنوان کرد: متاسفانه من از کیفیت آثار ارسالی در این دوره زیاد راضی نبودم و هنرمندان شرکت گسترده‌ای در این بخش نداشتند. برخلاف سال‌های گذشته که معمولا بخش کارتون و کاریکاتور پربار بود، اما به نظرم در این دوره سطح کیفیت کارها پایین بود.

او ادامه داد: ما در حوزه کارتون و کاریکاتور در کشورمان هنرمندانی داریم که آثار بسیار خوبی تولید می‌کنند و اگر آن‌ها هم در جشنواره شرکت می‌کردند سطح کارها بسیار ارتقا پیدا می‌کرد، اما متاسفانه این افراد حضور پررنگی نداشتند.

این کاریکاتوریست پرسابقه با اشاره به اینکه بخش کاریکاتور جشنواره تجسمی فجر باید بین‌الملی شود، بیان کرد: شاید اگر این بخش بین‌المللی شود و از کشورهای خارجی هم در جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت کنند، این وزنه متعادل می‌شود و هنرمندان ما هم انگیزه بیشتری برای حضور در جشنواره پیدا می‌کنند.

این هنرمند درباره استقبال کم هنرمندان کارتونیست از جشنواره‌های داخلی، تشریح کرد: گلایه من از این است که جوانان و هنرمندان ما بیشتر در جشنواره‌های خارجی شرکت می‌کنند و جوایز خوبی هم دریافت می‌کنند زیرا سطح کارشان بالاست اما متاسفانه در این جشنواره شرکت نکردند. البته برای این شرکت نکردن هم دلایل خودشان را دارند زیرا هنرمندان متاثر از وقایع و اتفاقات اجتماعی هستند و روح بسیار لطیفی دارند درنتیجه شاید با توجه به مشکلات اجتماعی برایشان سخت است که در جشنواره تجسمی فجر شرکت کنند.

او درباره موضوع کارتون‌های ارسال شده تصریح کرد: در این دوره آثاری با موضوعات اجتماعی مانند کرونا برای ما ارسال شد و حتی در بخش «ایثار و فداکاری» ما آثاری درباره پرستاران و کادر درمان داشتیم که جداگانه داوری شدند. در هیات داوری ازنظر انتخاب سوژه محدودیتی نداشتیم و حتی کارتون‌ها و کاریکاتورهایی با مضامین انتقادی برای حضور در جشنواره انتخاب شدند.

عضو هیات داوران جشنواره تجسمی فجر خاطرنشان کرد: مسائل مدنظر ما برای داوری آثار، رعایت اصولی مانند طراحی مناسب، پرسپکتیو، رنگ‌آمیزی و… بود و در انتخاب سوژه، ایده و طرح به‌روز هنرمند مورد توجه ما قرار داشت.

دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران در محاق

این گرافیست با بیان اینکه امیدوار است دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران مجددا فعالیت خود را آغاز کند، تصریح کرد: حدود ۲۵ سال برای دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران زحمت کشیدیم و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط بودجه آن را تامین می‌کرد اما متاسفانه به بهانه‌های واهی به تدریج آن دوسالانه را تعطیل کردند. اکنون هم هرزمان که ما درباره احیای مجدد آن صحبت می‌کنیم، می‌گویند «بیایید صحبت کنیم» اما هنوز ایده عملی برای اجرای آن دیده نمی‌شود.

عبدی در پایان با اشاره به لزوم احیای دوسالانه کاریکاتور خاطزنشان کرد: ما هم در حوزه کارتون و کاریکاتور دوسالانه مخصوص به خودمان را می‌خواهیم، مانند دیگر رشته‌های تجسمی که دوسالانه‌ مرتبط با خود را دارند. واقعا هنوز هم نمی‌دانم چرا دوسالانه بین‌المللی کاریکاتو تهران را که بیش از۹۰ کشور خارجی در آن شرکت می‌کردند، تعطیل کردند. امیدوارم این رویداد دوباره برپا شود تا هنرمندان انگیزه بیشتری برای شرکت در جشنواره‌های داخلی داشته باشند.

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی تا ۳۰ بهمن ماه در موسسه فرهنگی-هنری صبا در معرض تماشا قرار دارد.

بیشتر بخوانید

جنبه مسابقه‌ای همیشه در جشنواره تجسمی فجر پررنگ بوده است

رویکردِ انتخاب آثار نگارگری توجه به سنت در عین خلاقیت بود/ لزوم همکاری بیشتر با گالری‌ها

«ریتم ده به توان صفر» اقتباسی از پرفورمنس آبراموویچ/ چاقویی که شاید بر دست فرود آید!

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است