موسیقی فولک در خدمت «موقعیت مهدی» و «بدون قرار قبلی» است/ «ضد» و «برف آخر» با موسیقی متفاوت | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۴
مسعود سخاوت‌دوست در گفتگو با صبا:

موسیقی فولک در خدمت «موقعیت مهدی» و «بدون قرار قبلی» است/ «ضد» و «برف آخر» با موسیقی متفاوت

آهنگساز فیلم‌های سینمایی «برف آخر»، «بدون قرار قبلی»، «ضد» و «موقعیت مهدی» درباره نوع موسیقی این چهار فیلم توضیح داد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، مسعود سخاوت‌ دوست نویسنده، آهنگساز و موسیقیدان که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به عنوان آهنگساز چهار فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر، «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری حضور دارد و یکی از پرکارترین آهنگسازان این دوره از جشنواره است در پاسخ به این پرسش که موسیقی این چهار فیلم با توجه به تفاوت ژانرها در چه سبک‌هایی کار شده‌اند، توضیح داد: موسیقی متن و تیتراژ این چهار فیلم در چهارگونه مختلف کار شده‌اند. مثلا از موسیقی فولکلور خراسان برای فیلم «بدون قرار قبلی» استفاده کرده‌ام و در فیلم «موقعیت مهدی» از موسیقی آذری استفاده کرده‌ام، برای فیلم «ضد» هم از موسیقی سمفونیک استفاده کرده‌ام و در نهایت برای فیلم «برف آخر» هم از موسیقی اکسپریمنتال و تجربی بهره برده‌ام.

این آهنگساز درباره موسیقی‌های فولکلوری که در آثار خود استفاده کرده بود، گفت: صرف فولک و جغرافیایی بودن یک موسیقی ما را به پیش‌زمینه‌ای هدایت می‌کند و این چهار فیلم به طور قالب در فضای کلاسیک ساخته شده بودند و من سعی کردم موسیقی فولکلور در خدمت فیلم باشد و این پیش فرض بر ارتباط صحیح فیلم تاثیر منفی نگذارد و به همین دلیل در این فیلم‌ها خیلی با احتیاط با موسیقی فولکلور مواجه شدیم.

آهنگساز فیلم «بدون قرار قبلی» اظهار کرد: چند رویکرد در موسیقی فیلم وجود دارد؛ یکی از این رویکردها ترمیمی است اما این فیلم به ترمیم نیاز نداشت و من سعی کردم موسیقی فیلم را با رویکرد همراهی با متن فیلم بسازم.

سخاوت‌ دوست که در گذشته با آهنگسازی فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد»، «شنای پروانه»، «شیار ۱۴۳» و «نفس» نامزد دربافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در جشنواره فیلم فجر شده بود، در پاسخ به این پرسش که کدام فیلمش در چهلمین جشنواره فیلم فجر شانس دریافت سیمرغ دارد، بیان کرد: نمی‌دانم موسیقی کدام فیلم توسط هیات داوران در جمع نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن قرار می‌گیرد. من در چهار حوزه مختلف، چهار موسیقی متن ساخته‌ام که هرکدامشان برای من چالش برانگیز بوده‌ است و هرکدامشان یک قابلیت منحصر به فرد دارد که می‌تواند به خوبی دیده شود.

وی با اشاره به گروه نوازندگان و خوانندگان حاضر در این چهار فیلم افزود: در موسیقی دو فیلم «ضد» و «موقعیت مهدی» به دلیل بافت ارکسترال، تقریبا از نوازندگان یکسانی استفاده کردم و دو فیلم دیگر با گروه‌های نوازندگی متفاوت‌تری همراه شد. البته باید بگویم که تیتراژ فیلم «بدون قرار قبلی» با اجرای محمد معتمدی و فیلم «موقعیت مهدی» با اجرای مجید عصری، از خوانندگان مطرح کشور همراه بود. در دو فیلم «ضد» و «برف آخر» هم در موسیقی تیتراژ از خواننده استفاده نکردم و از یک سری وکال بهره مند شدم.

این آهنگساز در پایان گفت: برانگیختن حس مخاطب در زمان تماشای فیلم، بحث بسیار مفصلی است و من روش‌های خودم را برای اینکه در هنگام تماشای فیلم احساس مخاطب را همراه با دیدن تصاویر، با فیلم درگیر کنم دارم. فیلم‌هایی که در آنها از موسیقی فولکلور استفاده کرده‌ام بیشتر به بافت و فرهنگ آن موقعیت و جغرافیا برمی گردد و موسیقی‌های دیگر هم در فضایی رمانتیک با مخاطب همراه می‌شوند.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است