«ریتم ده به توان صفر» اقتباسی از پرفورمنس آبراموویچ/ چاقویی که شاید بر دست فرود آید! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۳
علیرضا امین‌مظفری با صبا مطرح کرد؛

«ریتم ده به توان صفر» اقتباسی از پرفورمنس آبراموویچ/ چاقویی که شاید بر دست فرود آید!

علیرضا امین‌مظفری درباره جزییات اجرای پرفورمنس آرت «ریتم ده به توان صفر» در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر توضیح داد.

علیرضا امین‌مظفری هنرمندی که پرفورمنس‌آرت او به نام «ریتم ده به توان صفر» در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش درآمده است، در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره اقتباس این اثر از پرفورمنس مارینا آبراموویچ توضیح داد: به نظر من مارینا آبراموویچ حداقل در زمینه پرفورمنس آرت و هنر معاصر جزو مطرح‌ترین و تاثیرگذارتین هنرمندان معاصر است. من همواره کارهای او را دنبال می‌کنم و «ریتم ده به توان صفر» نوعی گرته‌برداری یا ایده گرفتن از کار «ریتم صفر» آبراموویچ است اما نه به شکلی که کل کار دقیقا همان باشد و یک اجرای مجدد از پرفورنس او نیست بلکه به نوعی با ایده‌برداری از اثر آبراموویج کار جدیدی ارائه کرده‌ام.

او ادامه داد: «ریتم ده به توان صفر» چه از لحاظ شیوه و روند اجرا و چه از لحاظ مفهومی با اثر آبراموویچ متفاوت است و سعی کردم کانسپت ذهنی خودم را در اثر ارائه کنم اما این اجرا ادای دینی به این هنرمند بزرگ بود.

این هنرمند در ادامه روند اجرای این پرفورمنس را تشریح کرد: «ریتم ده به توان صفر» یک پرفورمنس آرت مشارکتی است و تداوم اجرای آن مستلزم مشارکت مخاطب است به این صورت که مخاطب پشت میز و روبه‌روی من می‌نشیند و با تکان دادن زنگوله، من یک چاقوی بزرگ لابه‌لای انگشتان دست خود روی یک تخته چوب می‌زنم. قانون کار این است که تا زمانی که مخاطب زنگوله را به صدا درمی‌آورد، من این حرکت را ادامه می دهم حتی اگر چاقو به انگشتان دست من بخورد یا آسیب ببینم.

او در ادامه درباره نماد و نشانه‌ای که هرکدام از عناصر در این اجرا دارند، بیان کرد: زنگوله نشانه‌ای از زنگ خطر یا هشدار دادن است و مهم‌ترین عنصر این اجرا دست است که ابژه‌ای از یک تن واحد است با انگشتان متفاوتی که دارد، و چاقو به عنوان نمادی از خطر و حمله در این اجرا مورد استفاده قرار گرفته است. زمانی که زنگوله به صدا درمی‌آید نوعی هشدار برای مخاطب است و وقتی چاقو به دست برخورد می‌کند در اینجا دست مانند یک وطن یا جامعه‌ای‌ست که هرلحظه احتمال این وجود دارد که این وطن مورد حمله قرار بگیرد و چند تکه شود.

این هنرمند اضافه کرد: مفهوم اصلی کار من یک هشدار است و زنگوله زنگ خطری‌ست برای هر کسی که کار را می‌بیند تا به این فکر کند که هرکدام از این انگشت‌ها هر لحظه ممکن است آسیب ببیند یا حتی قطع شوند.

امین‌مظفری در پاسخ به اینکه آیا خودش در طول اجرا آسیب جدی دیده است، اظهار کرد: حدود ۱۵-۲۰ بار چاقو با انگشتان دست من برخورد کرد و در طول اجرا کمی آسیب دیدم و خونریزی داشتم.

این هنرمند در پایان درباره زمان اجرای مجدد در جشنواره خاطرنشان کرد: سه روز اول نمایشگاه اجرا داشتم اما می‌خواهم چند روزی به دستم استراحت دهم و سه روز انتهای جشنواره مجدد اجرا دارم.

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی تا ۳۰ بهمن ماه در موسسه فرهنگی-هنری صبا در معرض تماشا قرار دارد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است