برنامه‌های سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر اعلام شد/ چند گروه و هنرمند اجرا می‌کنند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۵
در نشست خبری مطرح شد؛

برنامه‌های سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر اعلام شد/ چند گروه و هنرمند اجرا می‌کنند؟

نشست رسانه‌ای سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر ۱۷ بهمن ماه در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، نشست رسانه‌ای سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر صبح یکشنبه ۱۷ بهمن ماه در تالار رودکی برگزار شد.

محمد اله‌یاری رییس سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست عنوان کرد: از چند ماه قبل دبیر جشنواره و هیات انتخاب، مدیر بخش بین‌المللی و دوستان انجمن و دفتر موسیقی برنامه‌ریزی‌های جشنواره موسیقی فجر را آغاز کردند. سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا جشنواره به صورت مجازی برگزار شد و در سال جاری با توجه به توسعه روند واکسیناسیون و کاهش پیک‌های قبلی و آغاز اجراهای صحنه‌ای این امیدواری به وجود آمد که جشنواره امسال به صورت حضوری برگزار شود به تبع آن جشنواره موسیقی فجر با ظرفیت ۳۰ درصد پذیرای مخاطبان است.

او درباره تمهیدات بهداشتی جشنواره توضیح داد: از تمام عوامل و هنرمندان تست کرونا گرفته می‌شود و همکاری برای تزریق دز سوم و استقرار تیم‌های وزارت بهداشت در مکان‌ها انجام خواهد شد. همچنین این پیش.بینی انجام شده است که در صورت اعلام ستاد مقابله با ویروس کرونا جشنواره را به صورت مجازی ادامه دهیم.

حسین ریاحی دبیر جشنواره طی سخنان کوتاهی اظهار کرد: فکر می‌کنم جشنواره موسیقی فجر، جشنواره قابل دفاعی‌ست و در این شرایط که هنرمندان چند وقتی‌ خانه‌نشین بودند این حرکت و پویایی ایجاد شده، برای من مهم است و امیدوارم هنردوستان از جشنواره حمایت کنند و هنرمندان را تشویق کنند.

اعلام‌ جزئیات اجراها

امیرعباس ستایشگر عضو هیات انتخاب و مشاور اجرایی جشنواره موسیقی فجر درباره رویکرد و سیاستگذاری در این دوره از جشنواره عنوان کرد: طبق آیین نامه جشنواره ۹ عضو هیات انتخاب تابستان امسال انتخاب شدند در چند جلسه‌ای که برگزار کردند مبنای اصلی‌شان بر سه محور اصلی شکل گرفت؛ نگاه ویژه به موسیقی ردیف دستگاهی ایران، تنوع فرم‌های گوناگون از نظر سازبندی و جایزه ویژه آهنگسازی که این‌جایزه با پیشنهاد هیات انتخاب و تایید شورای سیاستگذاری در دو بخش به بخش رقابتی جایزه اضافه شد.

او در ادامه آماری درباره اجراهای تهران ارائه کرد: از ۱۴۶ اثری که در بخش غیررقابتی جشنواره شرکت کرده بودند، اجراهایی که راه یافتند شامل ۱۸ گروه از فراخوان، ۳۵ گروه دعوت شده از سمت هیات انتخاب، ۱۶ اجرا در بخش پاپ و مردمی و در کل جدول اصلی جشنواره در تهران با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا در پنج روز در ۶ سالن کار خود را آغاز می کند.

عضو هیات انتخاب جشنواره اضافه کرد: ۸۱۵ هنرمند در جشنواره امسال حضور دارند که شامل ۶ اجرای ارکسترال، ۲۷ اجرا در موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرا در موسیقی نواحی، ۳ اجرا در حوزه موسیقی بانوان، ۴ اجرا در حوزه بین‌الملل، ۷ اجرای کلاسیک غربی، ۱۶ اجرای پاپ و مردمی و ۲ اجرای تلفیقی.

او در ادامه درباره تعداد اجراهای استانی گفت: کردستان با ۱۶ اجرا، جنوب کرمان با ۱۳ اجرا، منطقه اروند با ۱۰ اجرا، ایلام با ۱۰ اجرا، کهکیلیویه و بویر احمد با ۱۰ اجرا، بوشهر با ۶ اجرا، چهارمحال و بختیاری با ۳ اجرا، آذربایجان شرقی با ۱۱ اجرا، سیستان و بلوچستان با ۳ اجرا، زنجان با ۴ اجرا، سمنان با ۹‌ اجرا و در کل استان‌ها با ۹۵ اجرا و ۷۰۵ هنرمند در ایم جشنواره حضور دارند.

اردوان جعفریان دبیر کمیته بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر درباره رویکرد انتخاب آثار بین‌الملل خاطرنشان کرد: توازن بین سبک اجراها و اعتبار بین‌المللی افراد و گروه‌ها در انتخاب آن‌ها مورد نظر ماست و به دلیل شیوع سویه اُمیکرون مجبور بودیم از دعوت گروه های بزرگ‌تر پرهیز کنیم.

او در ادامه عنوان کرد: ۷ گروه برای حضور در جشنواره نهایی شد و ۳ گروه به دلیل گسترش کرونا ناگزیر حذف شدند و نهایتا ۴ گروه در جشنواره امسال حضور دارند. همچنین به دلیل مشکلاتی که در کشور همسایه ما افغاتستان رخ داده است برای پاسداشت هنرمندان افغانستان و موسیقی این کشور از گروهی از افغانستان دعوت شده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی فجر درگاه توسعه دیپلماسی فرهنگی به خصوص در زمینه هنر است و امتداد دادن این حوزه می تواند موجب برند شدن جشنواره در حوزه بین‌الملل شود.

ستایشگر در ادامه درباره بخش جنبی جشنواره تشریح کرد: بخش سرود با ۶ اجرا آغازگر برنامه‌های جسنواره است با ۱۷۰ هنرمند، ۲ اجرای ارکسترال در بزرگداست شهید قاسم سلیمانی، بزرگداشت ۳ استاد موسیقی و ۴ برنامه در بخش پژوهشی از برنامه‌های ما در بخش جنبی جشنواره است. همچنین ۱۰ استان در جدول تهران مهمان ما هستند. جایزه ویژه ترانه امسال هم در بخش جنبی وجود دارد و همچنین جایزه موسیقی و رسانه.

او در پاسخ به این پرسش که چرا علی‌رغم انتقهد به جشنواره در آن حضور دارد؟ بیان کرد: من از دوره پانزدهم در جشنواره حضور داشتم و فقط در دوره سی‌ویکم منتقد جشنواره بوده‌ام. من عضو خانه موسیقی هستم و حضور من در جشنواره فجر و خانه موسیقی نشان دهنده این است که اگر به جایی نقد داریم، باید در آنجا حضور داشته باشیم و با همفکری، تلاش و گفتگو مشکلات را حل کنیم. من به حوزه موسیقی همواره نقد دارم اما مشکلی با جشنواره موسیقی فجر ندارم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000