«ضد» حکایت نفوذ و خیانت است/ فیلم پایان جسورانه‌ای دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۱
درباره یک فیلم سیاسی در چهلمین جشنواره فیلم فجر؛

«ضد» حکایت نفوذ و خیانت است/ فیلم پایان جسورانه‌ای دارد

یک روزنامه نگار در یادداشتی به فیلم «ضد» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر رقابت می کند، پرداخت.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، اکبر منتجبی روزنامه نگار در متنی به فیلم «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی که در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، پرداخت.

متن وی بدین شرح است: «ضد فیلم نسبتا خوبی است. حکایت نفوذ و خیانت است. فیلم به حوادث تابستان سال شصت می‌پردازد. حزب جمهوری و بهشتی و مخالفت سازمان مجاهدین خلق با آنها. و نهایتا تلاش برای یک عملیات تروریستی و بمب گذاری در حزب جمهوری اسلامی.

در نگاه اول، داستان زیر سایه‌ی «ماجرای نیمروز» حسین مهدویان است. همان فضاها و تنش‌ها. با این تفاوت که مهدویان روایت را به درون سپاه برده بود و از درون آن به حوادث نگاه می‌کرد اما در فیلم ضد، روایت به درون سازمان مجاهدین خلق برده شده و از زاویه‌ی ضدقهرمان داستان روایت می‌شود.

با این حال روایت امیرحسین ربیعی کارگردان فیلم «ضد» آمیخته به عشق است. در واقع عشق تم اصلی ماجرا می‌شود و اکنون ضدقهرمان فیلم، میان عشق و ترور باید یکی را انتخاب کند. میان رفتن و ماندن، میان خواستن و نخواستن. در چنین موقعیتی است که درام شکل می‌گیرد و نهایتا نیز ایدئولوژی و سیاست بر عشق پیروز می‌شود.

فیلم البته پایان جسورانه‌ای هم دارد. عموما در چنین فیلم‌هایی که حامل نگاه حاکمیت هستند، قهرمان منفی فیلم که بمب‌گذار است یا دستی بر جنایت دارد یا نفوذی است، باید به سزای اعمالش برسد اما این فیلم اینگونه به پایان نمی‌رسد. کارگردان معتقد است نفوذ در بین خودی‌ها با تغییر چهره همچنان ادامه دارد.

یکی دیگر از نکات جالب فیلم به نظرم بازی خیلی خوب نادر سلیمانی عضو ارشد سازمان بود. سرد و بی‌رحم.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است