موزه ملی هنرهای اصفهان افتتاح شد/ گنجینه موزه‌های بنیاد مستضعفان یکجا جمع شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۳
سالار رفیعیان در گفتگو با صبا:

موزه ملی هنرهای اصفهان افتتاح شد/ گنجینه موزه‌های بنیاد مستضعفان یکجا جمع شد

موزه ملی هنرهای اصفهان امروز پنجشنبه 14 بهمن ماه به همت موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، موزه ملی هنرهای اصفهان صبح امروز پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه به همت موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان افتتاح شد.

سالار رفیعیان مسئول طرح راه‌اندازی موزه ملی هنرهای اصفهان در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ با دستور پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان طرح تبدیل ملکی که قبلا اداره املاک و مستغلات بنیاد مستضعفان اصفهان بود به موزه ملی هنرهای اصفهان در دستور کار قرار گرفت.

او ادامه داد: طرح موضوعی و محتوایی این پروژه از اردیبهشت ماه امسال شروع به بررسی و طراحی و مجموعه آثار مجموعه گنجینه‌های موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد جمع آوری شد و حدود ۴۰۰ اثر را از مجموعه خزانه‌ها برای این موزه انتخاب کردیم که بعد از فرآیند کارشناسی آثار، در مجموع به ۳۱۰ اثر رسیدیم.

به گفته وی، پس از انتخاب آثار موزه، فرآیند پاکسازی، مرمت و حفاظت از این آثار انجام و همزمان هم بنای این مکان برای کاربری موزه زمینه‌سازی شد زیرا قبلا کاربری اداری برای بنا درنظر گرفته شده بود و تغییرات موزه‌ای روی آن اعمال شد.

مسئول طرح راه‌اندازی موزه خاطرنشان کرد: این مجموعه یک پیوستاری از هنرهای مستظرفه اصفهان را از دوره های مختلف عمدتا قاجار به نمایش گذاشته و روند تاریخی موزه از دوره پیش از تاریخ و پارینه‌سنگی است و جلوتر به دوره نوسنگی و در نهایت به دوره تاریخی می‌‌رسد. این روند کمک می کند مخاطب روند تاریخی تحول سیاسی اصفهان را در قالب سیر ضرب سکه در اصفهان مرور کند و بعد در حوزه هنرهای مختلف در گالری های مختلف با محیط های هنری اصفهان آشنا شود.

رفیعیان در پایان درباره گذرهای مختلف این موزه توضیح داد: موزه ملی هنرهای اصفهان شامل ۶ گذر است؛ گذر «تاریخ»، گذر «جنگ‌افزار» که شامل هنر فلزکاری در قالب جنگ‌افزارها است و گذر بعدی به نام «نقش» با حضور هنرهای تجسمی به کتابت و هنر کتاب‌آرایی می‌پردازد و در گذر بعد به سه هنرمند اصفهانی می‌پردازد. گذر «بافت‌ها» به بافت‌ها و منسوجات اصفهان اختصاص دارد و در حوزه هنرهای معاصر ما گذری به نام «چهارباغ» داریم که هنر نقاشی معاصر، قلم‌زنی، میناکاری و خاتم‌کاری را به نمایش گذاشته است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است