بزرگ‌ترین چالش ما در «مرد بازنده» زمان بود/ در «علف زار» ذهن مخاطب را تسخیر می‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲
بابک کریمی‌طاری در گفتگو با صبا:

بزرگ‌ترین چالش ما در «مرد بازنده» زمان بود/ در «علف زار» ذهن مخاطب را تسخیر می‌کنیم

بابک کریمی طاری طراح صحنه دو فیلم « مرد بازنده» و «علف زار» از طراحی صحنه این دو فیلم، چالش‌ها و تجربه همکاری با مهدویان و دانشی گفت.

بابک کریمی طاری طراح صحنه دو فیلم «مرد بازنده» و «علف زار» در چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره طراحی صحنه فیلم «مرد بازنده» گفت: همه لوکیشن‌های فیلم «مرد بازنده» طراحی صحنه داشت، البته به دلیل نوع دکوپاژ و نوع نگاهی که کارگردان داشت و کادرها اکثرا خیلی بسته بود، این طراحی صحنه زیاد دیده نشد.

او با اعلام اینکه تقریبا ۸۰ درصد لوکیشن‌ها را بازسازی کرده اند، عنوان کرد: به جز خارجی‌ها و جاهایی مثل رستوران و کافی‌شاپ که در فیلم هست مابقی فضاهای دیگر از صفر تا صد بازسازی شدند. دو خانه فیلم کاملا مخروبه بودند که بازسازی کردیم. آن اداره‌ای که شخصیت احمد در آنجا کار می‌کرد مکان متروکه‌ای بود که حدود ۲۰ روز گروه دکور در آنجا مشغول به کار بودند.

این طراح صحنه درباره چالش‌هایی که در طراحی صحنه «مرد بازنده» داشتند، گفت: چالش اصلی ما این بود که پروانه ساخت را خیلی دیر دادند تا جایی که ما پیش‌تولید را شروع کرده بودیم و منتظر پروانه ساخت بودیم. از زمانی که پروانه ساخت صادر شد، فرصت خیلی کمی داشتیم برای اینکه کار به موقع به اتمام برسد، در نتیجه چالش ما این بود که روزانه ۱۵-۱۶ ساعت و حتی گاهی اوقات شبانه‌روزی کار می‌کردیم تا بتوانیم کار را به درستی پیش ببریم، چون سکانس‌های شب و روز هم زیاد داشتیم.

کریمی طاری اضافه کرد: در فیلم «مرد بازنده» ۴۲ لوکیشن داشتیم که در ۴۳ جلسه فیلمبرداری شد. گاهی دو لوکیشن را در یک روز می‌رفتیم تا کار به موقع به جشنواره برسد؛ در واقع بزرگ‌ترین چالش ما در این فیلم زمان بود.

طراح صحنه «دهلیز» در ادامه درباره تجربه همکاری با محمدحسین مهدویان و ادامه این همکاری گفت: پیش از این با محمدحسین مهدویان کار نکرده بودم. «مرد بازنده» تجربه اول و تجربه بسیار جذابی بود. در این فیلم در واقع من مهمان گروهی بودم که همیشه با مهدویان همکاری می‌کنند و باید دید در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد.

طراح صحنه «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» افزود: مهدویان خیلی خوش انرژی است، تکلیفش مشخص است و می‌داند چه می‌خواهد. شما در همکاری با مهدویان با کارگردانی مواجه نیستی که نمی‌داند چه می‌خواهد و این باعث می‌شود که تلاشت را دوچندان کنی تا در واقع جا نمانی.

طراح صحنه «کلاشینکف» همچنین درباره همکاری با هادی بهروز مدیر فیلمبرداری دو فیلم «مرد بازنده» و «علف زار» گفت: «مرد بازنده» دومین همکاری من با هادی بهروز بود زیرا در فیلم «علف زار» هم با یکدیگر همکاری کرده بودیم. هادی بهروز نگاه خاصی دارد و ما خیلی تنگاتنگ با نظرات هم این دو کار را به لحاظ رنگ و فرم جلو بردیم.

کریمی طاری در ادامه درباره فیلم «علف زار» به کارگردانی کاظم دانشی نیز بیان کرد: «علف زار» یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های امسال است. در سانس‌هایی که فیلم اکران شده، همه تماشاگران از فیلم راضی بودند و به نظر من هم به عنوان یک فیلم اول بسیار کار درجه یکی است.

طراح صحنه «علف زار» درباره طراحی صحنه این فیلم بیان کرد: ۹۵ درصد اتفاقات «علف زار» در یک لوکیشن رخ می‌دهد؛ یک دادسرا که ما طی حدود ۷۰ روز یک ساختمانی را بازسازی و تبدیل به یک دادسرایی کردیم که قدری هم از واقع‌گرایی به دور باشد، زیرا در واقع ساختمان‌های دولتی و دادسراها هویت هنری و معماری ندارند، بلکه فضاهای اداری هستند که برای تصویر مناسب نیستند.

بابک کریمی طاری در پایان بیان کرد: شما در سینما دستت باز است و یک جاهایی را می‌توانی اغراق کنی، من هم از این تکنیک استفاده کردم و سعی کردم در فضاسازی فیلم «علف زار» کارهایی انجام دهم که به یکدست شدن کار و تسخیر ذهن مخاطب در این فضا کمک کند.

احمدرضا معراجی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است