پاسخ دبیر جشنواره تئاتر فجر به حاشیه انتخاب آثار/ هنرمندان حساسیت بخش رقابت و غیررقابت را کنار بگذارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۶
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

پاسخ دبیر جشنواره تئاتر فجر به حاشیه انتخاب آثار/ هنرمندان حساسیت بخش رقابت و غیررقابت را کنار بگذارند

حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر درباره روند انتخاب آثار این جشنواره و حاشیه ها و جزییات آن سخن گفت.

حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره جمع بندی و انتخاب آثار حاضر در جشنواره بعد از بازبینی داوران و حاشیه هایی که در این زمینه ایجاد شده است و برخی از گروه ها معتقدند اثر آنها انتخاب شده بود ولی در لیست نهایی نیست، بیان کرد: جمع بندی و اعلام آثار نهایی براساس یک علم آماری است که خیلی روشن و شفاف آثار منتخب برای حضور در چهلمین جشنواره تئاتر فجر را تعیین کرده است و البته خروجی نهایی نیز به اطلاع داوران رسیده است.

جلسه جمع بندی تشکیل نشد

او با تاکید بر اینکه در بخش داوری اصلا جای بحث، گفتگو و اعمال سلیقه وجود نداشت، توضیح داد: جلسات جمع بندی برای زمانی است که داوران بخواهند سلیقه های خودشان را به هم ثابت کنند و از آنجا که در کلیت انتخاب ها اختلافی وجود نداشت جلسه جمع بندی تشکیل نشد.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: یک بار نمره یک تا بیستی که داوران برای گروه ها در نظر داشتند، مشخص شد و برای بار دوم آنها اولویت هایشان را مطرح کردند. شاید اثری در یک نگاه امتیاز خوبی گرفته بوده است اما در مقایسه با سایر آثار امتیاز کمتری به دست آورده و به همین دلیل ما نمره عددی و نتیجه گیری نهایی داوران را در داوری مدنظر قرار دادیم.

این دبیرهنری مطرح کرد: ما ۱۵ لیست ۱۵ نفره از داوران بخش انتخاب داشتیم که معدل آثار کاملا علمی، روشن و شفاف است و در نهایت نیز معدل کل از سوی دبیرخانه اعلام شده است.

مسافرآستانه با بیان اینکه ممکن است گروهی در فراوانی انتخاب های اولیه داوران در لیست چهار داور حضور داشته باشد اما در لیست نهایی قرار نگیرد، خاطرنشان کرد: رویه انتخاب به شکلی که امسال انجام شد دقت انتخاب آثار حاضر در جشنواره را خیلی بالا برد.

ما حتی خودمان نیز لیست آثار منتخب را تا وقتی که از خروجی نظر کارشناسان انتخاب بیرون نیامده بود، نمی دانستیم

دبیر چهلمین دوره از جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد: ما حتی خودمان نیز لیست آثار منتخب را تا وقتی که از خروجی نظر کارشناسان انتخاب بیرون نیامده بود، نمی دانستیم  و پس از اعلام طبق قانون برای گرفتن مجوز اجرا آنها را به شورای نظارت و ارزشیابی ارایه کردیم شاید شورای نظارت و ارزشیابی در بخش هایی نظرات و اصلاحاتی مدنظر داشتند اما هیچکدام از موارد باعث حذف نمایش ها نشد.

او افزود: آثار زیادی در بخش رقابتی و غیررقابتی به هم نزدیک بودند و پذیرفته نشدن خیلی از آنها به دلیل کیفیت نبوده است بلکه متاسفانه ظرفیت محدود جشنواره بیشتر از این امکان پذیرش را به ما نمی داد. کاش می شد جشنواره زمان بیشتری داشت و تعداد آثار بیشتری را روی صحنه می دیدیم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره حضور برخی از آثار با کیفیت بالا در بخش غیررقابتی این رویداد اعلام کرد: تعدادی از آثاری که در این دوره از جشنواره در بخش غیررقابتی حضور دارند کیفیت بسیار بالا و نزدیک به آثار بخش رقابتی داشتند و خیلی حیف بود تا دیده نشوند پس با توجه به ظرفیت محدود بخش رقابتی این نمایش ها را در بخش غیررقابتی قرار دادیم تا حداقل از تماشای آنها بی نصیب نمانیم.

دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به بخش تئاتر منطقه ای بیان کرد: اگر جشنواره بخش منطقه ای مثل گذشته به جشنواره تئاتر برگردد برای دوستانی که در شهرستان حضور دارند فرصت مناسبی برای دیده شدن آثارشان را ایجاد می کند.

او ادامه داد: جشنواره منطقه ای در سال های گذشته بخش مهمی از آثار را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می داد و بعد از انتخاب آثار در آن رویداد تعداد حداقلی از نمایش ها به فجر معرفی می شدند و در آن صورت از بین آن تعداد اثر اگر تعدادی منتخب حضور در جشنواره فیلم فجر بودند که به این شکل حداقل اجحاف کمتری در انتخاب صورت می گرفت.

پیگیری بازگشت بخش منطقه ای به جشنواره تئاتر فجر

مسافرآستانه توضیح داد: پیگیری بازگشت بخش منطقه ای به جشنواره تئاتر فجر باید از طریق اداره کل هنرهای نمایشی انجام شود تا باز هم فرصت مناسبی برای دیده شدن آثار شهرستان ها شکل بگیرد.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به نبود امکان حضور اعضای گروه های شهرستان برای اقامت در طول مدت اجرای جشنواره اعلام کرد: هم اکنون نیز با توجه به همین برنامه ریزی محدود با حضور جمع زیادی از هنرمندان روبرو هستیم که برای اسکان آنها یک هتل داریم اگر تعداد هتل ها ۴ هتل هم بود امکان حضور صد درصدی اعضای گروه های شهرستان ایجاد نمیشد و متاسفانه تنها ۲ نفر از اعضای گروه می توانند تا پایان جشنواره حضور داشته باشند.

او افزود: دوستان باید در طول سال خودشان را از تماشای نمایش هایی که روی صحنه هستند، محروم نکنند و همه چیز معطوف به اجرای جشنواره نشود.

این مدرس تئاتر با اشاره به اینکه برخی از هنرمندان در حال امکان حضور در تهران را ندارند، مطرح کرد: خوشبختانه از سال گذشته پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران  باعث شده تا هنرمندان از مکان های دور هم بتوانند شاهد آثار روی صحنه تئاتر باشند.

این هنرمند عنوان کرد: هنرمندان باید به این پختگی رسیده باشند که حساسیت رقابت و غیررقابت را کنار بگذارند چراکه مهم دیده شدن آثار است.

حسین مسافرآستانه در پایان گفت: به عنوان آدمی که سال ها تجربه کار تئاتری دارد نه به عنوان دبیر جشنواره معتقدم حساسیت در موضوع رقابتی و غیررقابتی ما را عقب مانده و در دوران گذشته نگه می دارد اگر نیاز به رشد داریم باید از بحث درباره این مسایل  بپرهیزیم  دلایل بسیار زیادی دارم که حضور در بخش رقابت آفت هایی دارد که از لحاظ روحی و روان برای هنرمند خوب نیست.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است