نقاشی که به صف نماز پیوست و برخورد یک روحانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۶
پیشنهاد آخر هفته

نقاشی که به صف نماز پیوست و برخورد یک روحانی

امیرحسین اخوان در تازه ترین آثار نقاشی خود به موضوع «نماز» و زیبایی شناسی این مراسم دینی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری صبا، گالری «اعتماد ۱» روز جمعه ۲۹ شهریورماه میزبان نمایشگاهی از آثار نقاشی امیرحسین اخوان است. در این نمایشگاه آثار نقاشی این هنرمند با موضوع نماز و نیایش پیش روی علاقه مندان قرار می گیرد.

امیرحسین اخوان در بیانیه نمایشگاه آثارش با عنوان «نماز» نوشته است: «به نام خدا، سر به پایین، دست ها به بالا، دستها به زانوها، سر به پایین، دستها بر کف زمین، پیشانی به کف زمین، چندین نفس در اینجا، سر به بالا، دستها به زانوها و دستها به بالا

نماز از لحاظ بصری یک مراسم منظم و منظوم است. نمازگزاران در ردیف هایی که شبکه ایجاد می کنند قرار دارند. فضای هر فرد با سجاده ای مستطیل شکل مشخص می شود. اشکال انسانی تمایز خود را از دست می دهند. با این حال، فضای بین نمازگزاران برجسته می شود. نوعی زیبایی شناسی ارگانیک وجود دارد که بین فضا و انسان پدید می آید، بین پارچه ها و رنگ لباس افراد ترکیبی چون تصویری از پارچه های مصنوعی به وجود می آید – نوعی اختلاط.

آن سال، سی و هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران روز جمعه افتاده بود، و نماز جمعه ملسی به اصطلاح برگزار شد. تصمیم نداشتم که به خطبه های نماز جمعه بپیوندم اما درست در وسط راهپیمایی های پیش از نماز قدم گذاشته بودم. مردم مشغول چیدن جانمازهای خود بر زمین بودند. خواستم با تقلیدکردن از بقیه خودم را هماهنگ نشان دهم اما ناگهان دستی را روی شانه ام احساس کردم. آخوندی بود، عبای خود را برداشت، آن را تکان داد و روی زمین گذاشت و از من دعوت کرد که روی آن بایستم. من روی عبای آن مرد ایستادم و جریان را دنبال کردم. وارد شبکه شده بودم سر به پایین دست ها به سمت بالا برای ادامه راه، با اطمینان به حس زیبایی شناسیم، در استودیو به این تجربه جواب می دهم. هدفم آن است که با استفاده از رنگ و نقاشی تجربه ام از نماز را به تصویر بکشم و در این تصاویر فرایند به اشکالی ساده و مختصر کاهش می یابد.»

نمایشگاه نقاشی «نماز» ۲۹ شهریورماه ساعت ۱۵ تا ۲۰ گشایش می یابد و تا سه شنبه ۱۶ مهرماه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در گالری «اعتماد ۱» به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبى، بن بست شیرودى پلاک ۲۵ آماده بازدید علاقه مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است