جایزه‌ای که آرزوی افشین یداللهی بود چهار ساله شد/ «خانه ترانه» استعدادها را کشف می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۷
صبا گزارش می‌دهد؛

جایزه‌ای که آرزوی افشین یداللهی بود چهار ساله شد/ «خانه ترانه» استعدادها را کشف می‌کند

به بهانه مشخص شدن هیات داوران چهارمین جایزه ادبی افشین یداللهی، به بررسی این جایزه و گفتگو با حمید ناصحی درباره «خانه ترانه» پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، اولین دوره جایزه ادبی افشین یداللهی در اولین سالگرد درگذشت زنده یاد افشین یداللهی در سال ۹۷ به همت «خانه ترانه» که توسط او اداره می‌شد، برگزار شد.

جایزه ادبی افشین یداللهی هر سال با هدف ارتقای سطح کیفی ترانه‌‌ قطعه‌های موسیقی‌ و ایجاد انگیزه برای رقابت در میان ترانه‌سراهای جوان، همچنین برای حفظ یاد و خاطره‌ زنده یاد افشین یداللهی در سه بخش «یک خاطره از فردا»، «یک خاطره از دیروز» و «یک خاطره از امروز» برگزار می‌شود. بخش «یک خاطره از دیروز» در این جایزه رقابتی نیست و به نیکوداشت یک ترانه‌سرای پیشکسوت اختصاص دارد.

اولین دوره جایزه با داوری محمدعلی بهمنی، رشید کاکاوند، حمیدرضا صمدی، ابراهیم اسماعیلی اراضی و حسین غیاثی برگزار شد که با استقبال فعالان حوزه ترانه سرایی رو به رو شد. داوران دومین دوره نیز با حضور روزبه بمانی که از این دوره به بعد به عنوان رییس هیات داوران و جایزه انتخاب شد و مهدی ایوبی، حسن علیشیری، علی ایلیا، حمیدرضا صمدی، هما سعادت، امیر حسین مساح، عمران میری، رویا دیژن، پرسا مقدس، صابر قدیمی و امیر توده فلاح پیگیری شد.

سومین جایزه ادبی افشین یداللهی اما با داورانی برگزار شد که در مقایسه با دوره قبل تفاوتی نکرده بودند و صرفا امیر توده فلاح در این جایزه در مقام داور جایزه حضور نداشت.

چهارمین جایزه ادبی افشین یداللهی که مهلت ارسال آثار آن به پایان رسیده است، در بخش «یک خاطره از فردا» که تنها بخش رقابتی این دوره است با حضور دو هیات مستقل داوری برگزار می‌شود. داوران بخش ترانه‌های مکتوب، شاخه‌های عاشقانه و اجتماعی، حامد ابراهیم‌پور، حسین غیاثی و احسان گودرزی خواهند بود و آثار ارسالی به بخش ترانه‌های اجراشده، توسط سیامک عباسی، رستاک حلاج و مهرداد نصرتی داوری خواهند شد.

روزبه بمانی نیز همچون دوره‌های گذشته دبیری و ریاست هیات داوران را برعهده خواهد داشت. حسن علیشیری نیز قائم‌مقام دبیر و مهدی ایوبی دبیر اجرایی این دوره از چهارمین جایزه‌ ترانه‌ افشین یداللهی هستند.

بخش «یک خاطره از امروز» امسال به صورت غیرپرقابتی برگزار خواهد شد و از سه چهره‌ مطرح موسیقی در یک سال گذشته تجلیل می‌شود. برگزیدگان این جایزه در مراسمی که اواخر بهمن ماه برگزار خواهد معرفی می‌شوند.

پایان مهلت ارسال آثار و معرفی داوران چهارمین جایزه ادبی افشین یداللهی بهانه‌ای شد تا با یکی از ترانه سراهای پیشکسوت موسیقی ایران درباره وضعیت کانون‌های ادبی و و تاثیر آن‌ها بر موسیقی ایران گفتگو کنیم.

حمید ناصحی شاعر و ترانه‌سرا در گفتگو با خبرنگار موسیقی صبا درباره «خانه ترانه» و تاثیر جایزه ادبی افشین یداللهی بر موسیقی و ترانه گفت: «خانه ترانه» بدون شک مهم‌ترین جریان کانون‌های ادبی و ترانه کشور است، اهمیت و ارزش «خانه ترانه» هم به دلیل حضور نسل اول ترانه سراهای بعد از انقلاب در بدنه اصلی و موسس آن است. «خانه ترانه» با جلسات ترانه‌خوانی و نقد ادبی با حضور زنده یاد افشین یداللهی، نیلوفر لاری‌پور، بابک صحرایی، محمدرضا حبیبی، عباس سجادی، سعید امیر اصلانی، یغما گلرویی و افشین سیاه‌پوش تشکیل شد که در ادامه به نسل بعدی ترانه‌سراها سپرده شد. مدیریت و محوریت «خانه ترانه» توسط زنده یاد افشین یداللهی کمی از اختلافات را کاهش داد و به فعالیت خود ادامه داد.

وی با اشاره به آرزوی زنده یاد افشین یداللهی تصریح کرد: تا زمانی که افشین یداللهی زنده بود، متاسفانه آرزوی او برای ایجاد جایزه ترانه محقق نشد، اما چه خوب که بعد از درگذشت او این رویداد با همت اعضای «خانه ترانه» اتفاق افتاد. قطعا ایرادها و کمبودهایی در جایزه ادبی افشین یداللهی وجود دارد اما نمی‌توان از تاثیری که این جایزه بر موسیقی ایران گذاشته است و انگیزه‌ای که در جوانان ترانه سرا ایجاد کرده است، غافل شد.

ناصحی با تاکید بر اینکه «خانه ترانه» مهم‌ترین جریان جلسه‌ای موسیقی و ترانه در ایران است، بیان کرد: اعضای فعلی «خانه ترانه» و جایزه ادبی افشین یداللهی، جوان هستند و نوع نگاه آن‌ها به ترانه و وضعیت موسیقی ایران نگاهی جدید است که از نظرات خط‌کشی شده‌‌ گذشته که ما در جلسات شعر و ترانه شاهد بودیم، فاصله گرفته است و توانسته اند که با نگاه جدید و پایبندی به اصول ترانه، استعدادهای جدیدی را کشف کنند که این حتما در آینده بهتر هم خواهد شد.

دبیر اسبق سرویس موسیقی پاپ مجله «هنر موسیقی» در پایان مطرح کرد: بنده افتخار داشتم که در سال‎‌های گذشته به عنوان کارشناس در جلسات نقد ادبی ترانه و شعر «خانه ترانه» حضور داشته باشم. با شناختی که از «خانه ترانه» و کانون‌های ادبی دارم، می‌توانم ادعا کنم که تمام کانون‌ها و خانه‌های ترانه، قطعا تاثیر زیادی بر جریان ترانه و موسیقی ایران می‌گذراند و «خانه ترانه» در راس این جریان است که امیدوارم در این مسیر ثابت قدم بمانند و آینده بهتری هم برای آنها پیش‌بینی می‌کنم.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/938/668/000
  • بی‌بدن
    28/870/338/000
  • سال گربه
    22/546/088/000
  • آپاراتچی
    4/462/970/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/640/386/500
  • پرویز خان
    3/328/739/500
  • نوروز
    3/210/631/000
  • مست عشق
    3/202/755/000
  • آسمان غرب
    3/124/559/000