دغدغه ما این است که تئاتر حرفه‌مان است اما ثبات مالی نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۶
لادن قناد در گفتگو با صبا:

دغدغه ما این است که تئاتر حرفه‌مان است اما ثبات مالی نداریم

لادن قناد نویسنده و کارگردان نمایش «سیاهچاله» از روند تولید تا اجرای این اثر سخن گفت.

لادن قناد نویسنده و کارگردان نمایش «سیاهچاله» به تهیه کنندگی سمیرا کریمی و حسین عابدین که از ۲۴ دی ماه الی ۱۵ بهمن در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه بود در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره نگارش این اثر عنوان کرد:  «سیاهچاله» نمایشی است  که حدود یکسال در حال تحقیق و نگارش متن آن بودم و نمایشنامه در سال ۱۳۹۹ جایزه بخش نمایشنامه نویسی از جشنواره تئاتر استان تهران را به دست آورد.

او افزود: نمایش «سیاهچاله» بازگو کننده جنایات جهان غرب درباره زنان و نقض قوانین حقوق بشر در خلال سال‌های جنگ جهانی دوم و پس از آن است.

کارگردان نمایش «از بستر خاکستر» اظهار کرد: «سیاهچاله» نمایشی سوررئال است که به دلایل خودکشی زنان آسیب دیده در دوران جنگ جهانی دوم می پردازد. نمایشنامه‌ من به جنایاتی از غرب علیه زنان اشاره می کند؛ غربی که در ظاهر خود را حامی و مدافع حقوق زنان و حقوق بشر می‌نامد اما زمانی که تاریخ جنگ جهانی دوم را مطالعه می‌کنیم به زنانی برمی‌خوریم که هیچ امنیتی نداشتند.

نیمه پر و خالی لیوان را با هم ببنیم

او توضیح داد: مردم باید آگاهی داشته باشند و در این صورت کمتر شعارهای غرب را باور خواهند کرد حداقل نیمه پر و خالی لیوان را با هم می‌بینند. فکر کنم این برای هر انسانی خیلی مهم است که با یک ذهن آگاه به حقایق پیرامونش نگاه کند.

کارگردان نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» ادامه داد: «سیاهچاله» در سفری که شخصیت‌های سوررئال آن از جمله سیاهچاله که فرضیه انیشتین بوده و در سال‌های اخیر ماهیت و وجود آن اثبات شده است همراه با زنی فرانسوی از جهان معاصر به نام سارا که قصد خودکشی دارد _ برای شنیدن حکایت زنانی که در جهان غرب مورد تحقیر و آزار قرار گرفته اند_ همراه شده است.

لادن قناد در مورد روند تمرین های نمایش «سیاهچاله» اظهار کرد: سعی کردم به دلیل شرایط کرونا بازیگران را به اقتضای هر اپیزود آفیش بندی کنم و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، تمرین ها پیش رفت و خدا را شکر اتفاق خاصی برای گروه نیفتاد اما تمرین ها حدود سه ماه طول کشید تا به انسجام کافی رسیدیم و اجرا را شروع کنیم.

این بازیگر و کارگردان درباره اجرا در سالن های خصوصی بیان کرد: اجرا در سالن‌های خصوصی سختی‌های خودش را دارد هرجا که تبدیل به یک بیزنسی شود فشردگی و بی برنامه گی به وجود می‌ آورد اما با وجود این باز هم از تمام کسانی که باعث و بانی سالن‌های خصوصی شدند تا افراد نخواهند در گیر پروسه انتظار نوبت اجرا در سالن‌های دولتی شوند، ممنونم.

قناد ضمن اشاره به حمایت تهیه کنندگان این کار مطرح کرد: وقتی یک تهیه‌کننده به هر دلیلی حمایت از اثری را آغاز می‌کند باعث به ثمر رسیدن آن اجرا می شود.

کارگردان نباید در نمایش خود بازی کند

نویسنده نمایشنامه «سیاهچاله» درباره بای خود در این اثر خاطرنشان کرد: معتقد هستم کارگردان نباید در نمایش خود بازی کند اما این بار در دام افتادم و ازآنجا که گرایش اصلی من بازیگری است در کنار نویسندگی و کارگردانی به آن می پردازم با این وجود باز توصیه من این است که تا جایی که امکان دارد کارگردان در نمایش به عنوان بازیگر نباشد مگر این که بتواند نقش و وظایف خودش را تفکیک کند و انرژی مضاعف بگذارد.

او اظهار کرد: برای بازی در نمایش «سیاهچاله» چون مسئولیت هدایت بازیگران را برعهده داشتم مجبور شدم کل نمایش را به سرانجام برسانم و بعد از آن به اپیزود خودم بپردازم که به هرحال سختی خودش را داشت. خیلی از شب‌ها در منزل اپیزود خودم را کامل تمرین می‌کردم و یکی دو جلسه مانده بود به بازبینی توانستم میزانسن‌هایم را کامل کنم.

بازیگر فیلم سینمایی «شاخ کرگدن» توضیح داد: دغدغه‌ این روزهای هنرمندان تئاتر این است که تئاتر حرفه‌شان است اما درآمد و ثبات مالی ندارد ما نمی‌توانیم بگوییم که امیدی به تامین شدن در این حرفه داریم نه اینکه بخواهیم دنبال کار دیگری برای تامین نیازهای مالی برویم زیرا دغدغه فرهنگیمان تئاتر است ولی امیدواریم بتوانیم بدون هر گونه استرسی آن چیزی که تفکرمان است را بدون سانسور و محدودیت اجرا کنیم.

قناد گفت: هنرمند که باشید وظیفه سنگین تری دارید قلم را که برمی‌دارید باید بدانید درباره چه چیزی می‌نویسید وقتی می‌نویسید باید از حقایق با مستندات بنویسید نه تخیل و فرافکنی کنید.

این هنرمند خاطرنشان کرد: متاسفانه دغدغه این روزهای مردم ما دیدن تئاتر نیست در فرانسه حتی کسانی که پایین‌ترین میزان دستمزد را دریافت می‌کنند تئاتر را در سبد کالای خانواده‌شان قرار می دهند چون به عنوان یک نیاز به تماشای تئاتر نگاه می‌کنند  اما در کشور ما اینگونه نیست و مردم نیازی نمی‌بینند که تئاتر ببینند.

لادن قناد در پایان اظهار کرد: باید از تئاتر حمایت شود و امیدوارم امکانی پیدا شود تا تئاتر مخاطب بیشتری پیدا کند و دوستانی که زحمت می‌کشند و تئاتر روی صحنه می‌برند با سالن خالی روبرو نشوند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    116/456/613/000
  • بی‌بدن
    29/124/595/500
  • سال گربه
    22/990/893/000
  • آپاراتچی
    4/487/940/000
  • مست عشق
    4/412/845/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/740/683/000
  • پرویزخان
    3/334/649/500
  • نوروز
    3/241/621/000
  • آسمان غرب
    3/219/361/000