هنرمندان از خواب زمستانی بیدار شده‌اند/ «دوشیزه» چگونه متولد شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۱
حامد شیخی در گفتگو با صبا:

هنرمندان از خواب زمستانی بیدار شده‌اند/ «دوشیزه» چگونه متولد شد

حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «دوشیزه» از روند تولید این نمایش گفت.

حامد شیخی نویسنده و  کارگردان نمایش «دوشیزه» که از ۲۲ دی ماه تا ۸ بهمن ۱۴۰۰ در تماشاخانه آبان روی صحنه است درباره ایده اصلی این اثر بیان کرد: پس از مطالعه نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» اثر آریل دورفمان، روی صحنه بردن این اثر برای من تبدیل به دغدغه شد.

او افزود: با توجه به اینکه آثار زیادی در حوزه سینما با اقتباس از نمایش «مرگ و دوشیزه» جلوی دوربین رفته است، به این فکر افتادم که اگر یکی از کاراکترهای این نمایش در اجرای جدید حذف شود چه خواهد شد، پس با حذف یکی از شخصیت های نمایش و تلفیق متن با نمایشنامه «اطلسی های لگدمال شده» اثر تنسی ویلیامز یک متن واحد از این دو اثر اقتباس کردم که «دوشیزه» حاصل اقتباس این دو نمایشنامه است.

کارگردان نمایش «حکایت سنمار» بیان کرد: نمایشنامه گرفتار برخی ممیزی‌ها شد بنابراین در آخرین بازنویسی نمایشنامه «دوشیزه» را با نمایشنامه «زیرزمین» که پیش از این برای اجرا آماده کرده بودم تلفیق کردم تا بحث ممیزی تلطیف شود و در نهایت به اجرای فعلی از کار رسیدم.

او درباره آثار اقتباس‌ شده دیگر از نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» بیان کرد: تاکنون دو اقتباس از نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» اثر آریل دورفمان دیده‌ام یکی از آنها فیلمی به همین نام به کارگردانی رومن پولانسکی بوده که کاملا وفادار به متن است و دیگری فیلم «روز برمی‌آید» به کارگردانی بیژن میرباقری که به فضای ایرانی نزدیک شده است.

شیخی ادامه داد: فیلم کوتاه «سمفونی فالش» به کارگردانی آرش رحمانی را نیز می‌توان برداشتی از نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» به حساب آورد اما تمام آثار ذکرشده دارای همان سه پرسوناژ اصلی هستند که در نمایشنامه «دوشیزه» یکی از آنها حذف شده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره شرایط اجرا و مدت زمان تمرین این اثر مطرح کرد: از اواخر آذرماه تمرین نمایشنامه را شروع کردیم که با چیزی که اکنون در حال اجراست، بسیار تفاوت داشت و در واقع شخصیت اصلی این نمایشنامه را به عنوان دختری چوپان نوشته بودم که به دلیل نبود قابلیت اجرا، فضای نمایشنامه کاملا تغییر کرد و دختری در لباس عروس جایگزین دختر چوپان شد.

بازیگر نمایش «مرغ دریایی دایی وانیا» در بخش دیگر صحبت هایش خاطرنشان کرد: طی دو سالی که از شیوع کرونا می گذرد به همراه گروه نمایشی تندیس برای حفظ تئاتر تلاش زیادی انجام دادیم و نمایش‌های متعددی روی صحنه بردیم که خوشبختانه توانستیم رکورد پرکارترین گروه را به نام خود ثبت کنیم.

بازیگر و کارگردان نمایش «برای لیلا» هدف اصلی اجرا در زمان همه گیری کرونا را تنها نگذاشتن تئاتر دانست تا مرگ تئاتر رقم نخورد و بیان کرد: سعی کردم تا جای خالی هنرمندانی که در این روزها به خواب زمستانی رفته بودند پر کنم و خوشبختانه با واکسینه شدن هموطنان دوستان هنرمند از خواب زمستانی بیدار شدند و برای اجرا به سالن‌ها هجوم آورده اند.

حامد شیخی در پایان درباره برنامه اجراهای آینده اش گفت: در گروه نمایشی تندیس مشغول تمرین نمایش «آقای قرن چاردهم» به کارگردانی خودم و نمایش «مرگ و زندگی» به کارگردانی مهدی هنرسازان برای اجرا هستیم و به زودی این دو اثر را روی صحنه خواهیم برد.

نمایش «دوشیزه» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی و تهیه کنندگی فاطمه عبد الرحیمی روایتی متفاوت و اثری اقتباسی است که تا ۸ بهمن ماه در تماشاخانه آبان اجرا می‌شود.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/938/668/000
  • بی‌بدن
    28/870/338/000
  • سال گربه
    22/546/088/000
  • آپاراتچی
    4/462/970/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/640/386/500
  • پرویز خان
    3/328/739/500
  • نوروز
    3/210/631/000
  • مست عشق
    3/202/755/000
  • آسمان غرب
    3/124/559/000