حضور مستندها در فجر بدون اکران مناسب آورده خاصی برای فیلمساز ندارد/ غریب هستیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۱
با فیلم‌های مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر-2

حضور مستندها در فجر بدون اکران مناسب آورده خاصی برای فیلمساز ندارد/ غریب هستیم

محمد سلیمی‌راد کارگردان مستند «سرباز شماره صفر» رسالت مستندساز را نشان دادن بحران و آسیب های جامعه دانست.

محمد سلیمی‌راد کارگردان فیلم مستند «سرباز شماره صفر» که در بخش سینمای مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر رقابت می کند در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره موضوع این مستند عنوان کرد: پدر من سال ۱۳۶۵ حدود پنج ماه پیش از تولد من در عملیات کربلای چهار به شهادت رسید و من هیچ اطلاعاتی از او نداشتم تا اینکه برای اولین بار با جهانگیر همرزم پدر مواجه شدم و قرار شد که یک کتاب درباره سرگذشت او و عملیات کربلای چهار بنویسم.

کارگردان فیلم مستند «وُردِ» مطرح کرد: برای ساخت فیلم مستند، ارتباط برقرار کردن با سوژه از مهم ترین مواردی است که مستندساز با آن مواجه است. ما در این فیلم برای ارتباط بهتر با سوژه نیاز به زمان داشتیم که خوشبختانه خیلی زود به نتیجه رسیدیم.

او افزود: حدود یکسال درگیر پژوهش کار بودم و دقیقا از زمانی که قرار بود شروع به فیلمبرداری کنیم حدود اسفندماه ۱۳۹۸ با همه گیری کرونا مواجه شدیم و از اردیبهشت ۱۳۹۹ حدود ۶ ماه فیلمبرداری در ۲۰ تا ۲۵ جلسه انجام شد و حدود چهار ماه نیز کارهای پس از تولید از جمله تدوین، صداگذاری و اصلاح رنگ کار انجام گرفت.

کارگردان مستند «شوتی» با اشاره به مشکلات تولید مستند جدیدش که در فجر هم پذیرفته شده است، اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم این کار بیماری همسر جهانگیر، سوژه فیلم بود چراکه جهانگیر به تنهایی از همسرش پرستاری می کرد و به دلیل تشنج های ناگهانی همسرش نمی توانست یک روز از خانه بیرون بیاید.

این مستندساز ادامه داد: مشکل هزینه و کمبود امکانات هم دیگر مشکلی بود که با آن مواجه بودیم. به دلیل کارکردن در شهرستان دسترسی به امکانات فیلمبرداری خیلی کم بود و با دوربین هایی که از دوستان می گرفتیم سعی شد تا با اندک هزینه ها فیلمبرداری را به پایان برسانیم.

کارگردان مستند «سرباز شماره صفر» با اشاره به حضور در بخش فیلم های مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: برای فیلمساز اینکه در مهم ترین رویداد سینمایی کشور حضور داشته باشد جای خوشحالی دارد.

او بیان کرد: من با اندک هزینه فیلمی تولید کرده ام تا دغدغه یک قشر از جامعه ایثارگران را به گوش مسئولان و متولیان این امر برسانم و قطعا اکران فیلم در بخش مستند و دیده شدن آن می تواند هدفی را که من به دنبالش بودم، برآورده کند.

جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است

سلیمی‌راد مطرح کرد: رسالت یک مستندساز نشان دادن بحران و آسیب هاست و با نمایش فیلم توجه مسئولان را به سمت آسیب ها جلب می کند تا مشکلات را به حداقل برساند و از آنجا که جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است امیدوارم با اکران فیلم در جشنواره و دیده شدن آن مشکل بخشی از جامعه ایثارگری حل شود و من به عنوان مستندساز رسالت خود را انجام داده باشم.

او آثار مستند را در جشنواره فیلم فجر غریب و تنها دانست و اظهار کرد: توجه رسانه ها بیشتر به بخش سودای سیمرغ است و مستندها نیازمند نگاه جدی تر از سوی مسئولان جشنواره و رسانه هاست.

کارگردان مستند «شوتی» ادامه داد: همیشه آثار مستند از لحاظ موضوع و تکنیک جذاب هستند و قطعا با اکرانشان بهتر دیده می شوند وگرنه حضور در جشنواره بدون اکران مناسب، آورده خاصی برای فیلمساز ندارد.

او مطرح کرد: امیدوارم با تصمیمی که گرفته شده و اکران آثار در چند سینمای محدود از جمله برج میلاد به عنوان خانه جشنواره به دیده شدن آثار مستند کمک شود تا سینمای مستند هم بتواند در جشنواره فیلم فجر هم مثل سینماحقیقت خودی نشان بدهد.

کارگردان فیلم مستند «وُردِ» بیان کرد: با توجه به آثاری که در جشنواره سینماحقیقت امسال دیدم مطمئن هستم اگر این آثار در شهرستان ها هم اکران شوند قطعا مخاطبان خودشان را خواهند داشت.

سلیمی راد در پایان گفت: سینمای مستند مربوط به مخاطب خاصی نیست زیرا آثار این سینما از دل جامعه بیرون می آید و مردم دوست دارند تا از طریق سینما پیگیر مشکلات، دغدغه ها و آسیب‌هایی که در جامعه می‌بینند، باشند و قطعا اگر پخش آثار در شهرستان های سراسر کشور اتفاق بیفتد در سال های آینده از نظر تعداد جوایز و تعداد آثار مستند پیشرفت قابل توجهی خواهیم داشت.

نگار امیری

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

«تفنگ برادرم» حس غرور را به مخاطب منتقل می‌کند/ قهرمانی به نام خواهر نصرت

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000