جان‌مایه موسیقی ایرانی اشعار کلاسیک است/ حمایت‌ها از موسیقی سنتی محدود است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۲
کیوان ساکت در گفتگو با صبا:

جان‌مایه موسیقی ایرانی اشعار کلاسیک است/ حمایت‌ها از موسیقی سنتی محدود است

کیوان ساکت نوازنده و آهنگساز موسیقی سنتی که این روزها درگیر برگزاری دوره آموزشی و کنسرت است، درباره جایگاه و کیفیت موسیقی سنتی صحبت کرد.

کیوان ساکت، آهنگساز، نوازنده تار و سه‌تار، نویسنده و مدرس دانشگاه که امروز و فردا، ششم و هفتم بهمن به همراه گروه آذری «هامون»  و فرشید بزرگی کنسرتی به میزبانی مردم تبریز در تالار پتروشیمی این شهر برگزار می‌کند در گفتگو با خبرنگار صبا در پاسخ به این پرسش که جوانان دهه هشتادی و برخی دهه هفتادی‌ها با وجود موسیقی‌های امروزی، با موسیقی سنتی و ایرانی کمتر ارتباط برقرار می‌کنند، این ایراد از سمت هنرمندان است یا سلیقه مخاطبان تغییر کرده است، گفت: از نظر من موسیقی پاپ زاده این روزگار است‌ که البته باید با کیفیت عالی ارائه شود، اما در پاسخ به سوال شما، مساله‌ای که مطرح می‌شود، شیوه آموزش موسیقی ایرانی است که در علاقه‌مند کردن جوانان بسیار موثر است. برای نمونه در آموزش موسیقی ملی ایران آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که درس‌ها ضمن جذابیت و ایجاد انگیزه باید جان‌مایه‌های اصلی موسیقی ایرانی را داشته باشند و این نکته باید در شیوه‌های آموزشی دیده شود.

ساکت درباره اینکه چرا خوانندگان و نوازندگان موسیقی سنتی به نسبت موسیقی پاپ کمتر فعالیت می‌کنند و در شرایطی که امکان برگزاری کنسرت‌های موسیقی فراهم است، شاهد فروش بلیت کنسرت خوانندگان و نوازندگان موسیقی سنتی نیستیم، توضیح داد: موسیقی پاپ نسبت به موسیقی ملی یا کلاسیک ساختار ساده‌تری دارد و به همین دلیل دشواری‌های کمتری برای آماده شدن و برگزاری کنسرت برای آن وجود دارد. از سوی دیگر خواننده‌های موسیقی پاپ از طرف اسپانسرها حمایت می‌شوند که متاسفانه هنرمندان موسیقی سنتی و ملی از حمایت کمتری برخوردارند و اسپانسرهای محدودی دارند.

این نویسنده و مدرس موسیقی که در شهرهای مختلف مانند شیراز و در آموزشگاه «وزیری» به آموزش موسیقی می‌پردازد با اشاره به اینکه دلیل برگزاری کلاس‌ها آشنایی بیشتر هنرجویان با تکنیک‌های نوین و زیبایی‌شناسی موسیقایی است، درباره سطح کیفیت و آینده دانش آموختگان آموزشگاه موسیقی خود تصریح کرد: ما در هنر و آموزش هنر نمی‌توانیم زمان و سطح برای موفقیت مشخص کنیم، استعداد، تلاش و پشتکار هنرجو تعیین کننده آینده او است، در آموزشگاه «وزیری» برخی از هنرجویان پس از سال‌ها مدرس موسیقی و یا نوازندگان ماهری شده اند. آموزشگاه «وزیری» سازهای ایرانی، موسیقی کودک و سازهای مرتبط و… را برای علاقه مندان موسیقی تدریس می‌کند.

این نوازنده در پایان با اشاره به تاثیر و جایگاه شعر کلاسیک در اثرگذاری بیشتر موسیقی سنتی گفت: در موسیقی ایرانی از همه نوع شعری استفاده می شود که بستگی به نوع آهنگ آن قطعه دارد، ولی به طور کلی جان‌مایه موسیقی ایرانی با اشعار خیام، خواجوی کرمانی، فردوسی، حافظ، مولانا و… گره خورده است که در طول قرن‌ها آهنگسازان از وزن اشعار این شاعران الهام گرفته اند، اما در چند سال اخیر از شعر نو هم بهره مند می‌شوند. برای نمونه من در آثارم از سروده‌های هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری و اخوان ثالث استفاده کردم و باور دارم استفاده از این اشعار با موسیقی ملی ایرانی همخوانی دارد.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است