پیش‌طرح منع فروش اسید به افراد متفرقه به مجلس ارایه می‌شود/ شقایق دهقان حمایتمان کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۳
مهتا محدث در گفتگو با صبا:

پیش‌طرح منع فروش اسید به افراد متفرقه به مجلس ارایه می‌شود/ شقایق دهقان حمایتمان کرد

کارگردان نمایشنامه خوانی «جان سوخته» از این اثر را صدای قربانیان اسیدپاشی برای درخواست کمک و حمایت دانست.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، شب گذشته شنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد میزبان نمایشنامه خوانی «جان سوخته»؛ روایتی از قربانیان اسیدپاشی به کارگردانی مهتا محدث با حضور جمعی از هنرمندان و تماشاگران تئاتر بود.

نمایش «جان سوخته» با توضیحات نگین حقیقت کارشناس امور قضایی درباره قانون استفاده از اسید در کشورهای دیگر و نیاز به قانون‌مند شدن استفاده از این ماده شیمیایی در ایران، توسط او آغاز شد و سپس شقایق دهقان بازیگر سینما و تلویزیون با حضور روی صحنه به خوانش مونولوگی با محوریت این موضوع پرداخت.

پس از خوانش بخشی از مونولوگ، لیلا قریب پور، محسن مرتضوی و مریم زمانی سه نفر از قربانیان اسیدپاشی به بیان جزییات حادثه اسیدپاشی و  آنچه بعد از این اتفاق برایشان رخ داده بود، پرداختند و در انتها شقایق دهقان با حضور مجدد روی صحنه و خوانش ادامه متن نمایشنامه از حاضران درخواست کرد تا به تشویق گروه اجرایی بپردازند و پس از آن تماشاگران به امضای درخواست طرح قانون منع خرید و فروش اسید به افراد متفرقه پرداختند.

در انتهای این برنامه، مهتا محدث کارگردان نمایش «جان سوخته» در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا عنوان کرد: مسائل اجتماعی و مربوط به امور خیریه دغدغه اصلی من است و همیشه سعی می کنم که صدای آدم هایی را که صدایشان به جایی نمی رسد از طریق هنر به جهان برسانم. این صدا می تواند در قالب تئاتر سینما یا هر هنر دیگری به گوش جهانیان برسد.

اوضاع قربانیان اسیدپاشی ملتهب است

او افزود: یک روز به صورت اتفاقی و  براساس جستجو در اینستاگرام با صفحه قربانیان اسیدپاشی مواجه شدم. در صفحه انجمن قربانیان اسیدپاشی مطلبی مبنی بر نیاز به تامین ۴۰ درصد از هزینه‌ درمان قربانیان مطرح شده بود. زمانی که این اطلاعیه این را دیدم با محسن مرتضوی رییس هیات مدیره این انجمن که خود نیز از قربانیان اسیدپاشی است تماس گرفتم و با صحبت هایی که انجام شد متوجه شدن اوضاع این بچه ها بسیار ملتهب است.

کارگردان نمایشنامه خوانی «چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد» بیان کرد: می خواستم داستان های قربانیان را بشنوم و احساس کردم صدای لیلا، محسن، مریم و تمام این آدم ها باید به گوش مردم ایران و حتی جهان برسد. مردم باید بدانند که چقدر کینه و انتقام وحشتناک و عجیب است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر اظهار کرد: ما همیشه با داستان های تکراری مثل داستان های ناموسی، سیاسی و… مواجه هستیم ولی داستان این قربانیان متفاوت است و به همین دلیل تصمیم گرفتم صدای این افراد را به شکلی که به گوش همه برسد بیان کنم و به نظرم بهترین صدا، صدای تئاتر بود.

او ادامه داد: صدای خیلی از این قربانیان مانند صدای لیلا قریب پور تاکنون به گوش هیچکس نرسیده است. اتفاقی که برای لیلا افتاده بود و خیلی از نکاتی که حتی در این اجرا هم از بیان آن خودداری کرد برای پخش از رسانه ها نیز ممنوع بوده است.

امضای طرح منع فروش اسید به افراد متفرقه بدون کسب مدارک شناسایی

بازیگر فیلم «ابلق» مطرح کرد: برای اجرا بردن این نمایشنامه خوانی با خیلی از هنرمندان برای حضور صحبت کردم و جواب منفی شنیدم. هدف اصلی این نمایشنامه خوانی امضای طرح منع فروش اسید به افراد متفرقه بدون کسب مدارک شناسایی است و خیلی از هنرمندان به دلیل همین امضا دافعه داشتند و فکر می کردند موضوع سیاسی است. حتی به همین دلیل به عنوان تماشاگر هم در این مراسم شرکت نکردند.

محدث عنوان کرد: شقایق دهقان تنها کسی بود که برای حمایت از این دوستان حاضر به حضور به عنوان خوانشگر این نمایشنامه خوانی شد.

کارگردان نمایشنامه خوانی «جان سوخته» درباره روند تولید این اثر  توضیح داد: این اثر را در طول یک هفته آماده اجرا کردیم خیلی از آدم ها ابتدا ممکن است برای بیان داستان زندگی شان موافقت کنند ولی گاهی به طور ناگهانی آدم های دیگر و شرایط ممکن است آنها را وادار به سکوت کند پس من باید از زمانی که آنها بله می گویند و حاضر به همکاری می شوند به سرعت استفاده می کردم چون هفته بعد ممکن است پشیمان شوند کمااینکه از این مشکلات در اجرایی که برگزار شد هم زیاد بوده است.

کارگردان نمایشنامه خوانی «یرما» اظهار کرد: محسن مرتضوی اولین کسی بود که با او صحبت کردم. او داستان خیلی عجیبی داشت؛ تنها به دلیل دست زدن به تِی آبدارخانه، آبدارچی شرکت محل کارش روی او اسید پاشیده بود. متاسفانه محسن برای چنین موضوع کم اهمیتی زندگی اش زیر و رو شده بود.

کارگردان نمایشنامه خوانی «از انتهای زمستان» ادامه داد: در صحبت هایی که با محسن مرتضوی داشتیم او لیلا را به من معرفی کرد تا اگر امکان دارد بتوانیم برای حمایت از لیلا اقدام کنیم زیرا لیلا در زمان حاضر به کمک زیادی نیاز دارد.

برای اجرا حمایت نشدیم

او بیان کرد: دلمان می خواهد اجراهای دیگری داشته باشیم اما واقعا همین یک شب هم برای پیدا کردن بازیگر، فروش بلیت و موارد دیگر خیلی اذیت شدیم چون متاسفانه آنطور که باید برای اجرا حمایت می شدیم، نشدیم.

محدث با اشاره به پیش طرح منع خرید و فروش اسید مطرح کرد: نگین حقیقت کارشناس امور قضایی پیش‌طرح امضا شده برای منع خرید و فروش اسید به افراد متفرقه را به مجلس ارایه می دهد تا به یک مرحله نهایی برسد البته این مورد قبلا در مجلس مطرح شده است و ما امیدواریم اکنون با حمایت ارگان های دولتی بتوانیم به مرحله اجرایی برسد.

حال رامین پرچمی بهتر شد

کارگردان نمایشنامه خوانی «حساسیت فصلی» با اشاره به نمایشنامه خوانی قبلی خود در حمایت از رامین پرچمی توضیح داد: نمایشنامه خوانی «چه کسی از ویرجینیا وولف منی ترسد» آبان ماه ۱۴۰۰ برای حمایت از رامین پرچمی و اینکه بتواند دوباره به صحنه تئاتر برگردد، اجرا شد. خوشبختانه آن اجرا و دورهمی هایی که برای تمرین داشتیم باعث شد تا حال رامین پرچمی بهتر شود.

این کارگردان عنوان کرد: امیدوارم افرادی که همکار و هم صنف هستند از اجراها حمایت کنند تا صدای افرادی باشیم که به هر شکلی دچار مشکل هستند. قطعا با همراهی آنها زودتر به نتیجه می رسیم و کمتر اذیت می شویم.

کارگردان نمایشنامه خوانی «جان سوخته» مطرح کرد: نمایشنامه خوانی دیگری که مشغول آماده کردن آن هستمT روایت زندگی افرادی است که به واسطه یکسری مسائل مربوط به زیبایی اتفاقاتی برایشان افتاده و زندگی شان به طور کامل از دست رفته است.

مهتا محدث در پایان گفت: متاسفانه ما در سینما فقط سوژه های تکراری می‌بینیم در حالیکه موضوع برای پرداختن به مسائل اجتماعی خیلی زیاد است و امیدوارم سینماگران به این سوژه ها هم بپردازند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000