قطعه‌های جدید چاوشی در راه است/ هر بیت ترانه یک غزل | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۸
پدرام پاریزی در گفتگو با صبا؛

قطعه‌های جدید چاوشی در راه است/ هر بیت ترانه یک غزل

پدرام پاریزی ترانه‌سرا از چگونگی همکاری با محسن چاوشی و وسواس و معیارهای او در انتخاب ترانه‌‌ها گفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، پدرام پاریزی ترانه سرای جوانی است که با سرودن اشعار قطعه‌های محسن چاوشی شناخته شده و به تازگی با انتشار قطعه «باب دلمی» نظرات برخی از منتقدها را به خود جلب کرده است.

پدرام پاریزی ترانه سرای آخرین قطعات محسن چاوشی در گفتگو با خبرنگار صبا در پاسخ به این پرسش که در آینده شاهد همکاری او با چاوشی خواهیم بود، به این نکته اشاره کرد که چند قطعه جدید با ترانه‌های او منتشر خواهد شد و در ادامه تصریح کرد: اطلاعی ندارم که قطعه‌هایی که با ترانه من خوانده شده است، در تیتراژ‌ مجموعه نمایش خانگی «خسوف» قرار می‌گیرد یا نه، اما می‌توانم بگویم که تمام قطعه‌هایی که از سروده‌های من استفاده شده، به جز یک ترانه که مذهبی است، باقی همه عاشقانه هستند.

این ترانه سرا درباره قالب آخرین قطعه‌های چاوشی که با ترانه او منتشر شده اند، گفت: قطعه «باب دلمی» از قالب غزل مثنوی کوتاهی است که با ادبیات محاوره‌ای سروده‌ام. در «ماهی کنار رود» هم از قالب شعری مسمط مخمس استفاده کردم، در «سال بی‌بهار» هم از قالب مسمط مثلث استفاده شده بود.

وی برای توضیح بیشتر درباره این قالب‌های شعری افزود: قالب مسمط اگر با سه مصرع هم قافیه باشد، می‌شود مثلث و اگر با چهار مصرع هم قافیه باشد، مسمط مربع؛ در شعر کلاسیک هم عموماً از مسمط مخمس با پنج مصرع هم قافیه استفاده می‌شد، که این سبک و قالب در ادبیات کلاسیک ایران سابقه‌ای طولانی دارد ولی در ترانه و شعر محاوره‌ای سابقه چندانی ندارد. معروف‌ترین شعر با این قالب در ادبیات کلاسیک شعری از منوچهری شاعر قرن پنجم است.

خیزید و خز آرید که هنگام خزانست        باد خنک از جانب خوارزم وزانست
آن برگ رزان بین که بر آن شاخ رزانست   گویی به مثل پیرهن رنگ‌رزانست

دهقان به تعجب سر انگشت گزانست
کاندر چمن و باغ ، نه گل ماند و نه گلنار

پاریزی ترانه سرای قطعه «جنگ زده» درباره نوع شکل گیری همکاری‌های او و چاوشی توضیح داد: سابقه فعالیت من با محسن چاوشی به ۱۰ سال قبل‌تر برمی‌گردد، اولین ارتباط از طریق فیس بوک با چاوشی شکل گرفت و من یک ترانه برای‌ او فرستادم که مورد توجه قرار گرفت. اولین کار رسمی ما هم قطعه «جنگ‌زده» است که قرار بود تیتراز مجموعه تلویزیونی «کیمیا» باشد که این اتفاق نیفتاد و در آلبوم‌ «امیر بی‌گزند» قرار گرفت.

وی ادامه داد: ترانه سرایی برای شهرزاد پُلی شد که بعد از سال‌ها با قطعه «سال بی‌بهار» با محسن چاوشی همکاری کنم و تا الان چندین قطعه را در کمتر از یک سال منتشر کرده‌ایم.

پاریزی درباره نوع سختگیری‌های چاوشی در انتخاب ترانه بیان کرد: محسن چاوشی در انتخاب ترانه‌ها خیلی وسواس به خرج می‌دهد و یک ترانه به غیر از وزن مناسب از نظر او باید محتوای مناسب هم داشته باشد و با حال و هوای چاوشی موقع اجرای ترانه همخوانی داشته باشد.

وی افزود: چاوشی عقیده دارد که یک قطعه موسیقی باید بی‌عیب و نقص منتشر شود، در انتخاب ترانه همیشه تأکید می‌کند که هر بیت باید راوی یک اتفاق باشد و به قول او در ترانه خوب هر بیت برای خودش یک غزل است. سخت‌گیری‌های چاوشی به گونه‌ای است که در این ده سال ارتباط بالای صد ترانه برای او فرستاده‌ام که در نهایت تعداد انگشت شماری ترانه تایید گرفت و چند ترانه منتشر شده از من جزو همان تعداد ترانه‌ها هستند.

ترانه سرای قطعه «باب دلمی» در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای انتشار اولین کتاب خود دارد، تصریح کرد: من معتقدم اگر شعر و ترانه ارزش داشته باشد، آیندگان باعث حفظ آن می‌شوند و به نظر چاپ کتاب تاثیری در ماندگاری یک اثر ندارد.

پاریزی درباره همکاری با دیگر خواننده‌های موسیقی پاپ گفت: من مشکلی برای همکاری یا عدم همکاری با دیگر خواننده‌ها ندارم، اما تاکنون شرایطش پیش نیامده است. البته ترانه یک قطعه را برای حامد همایون سرودم که از سرنوشت آن بی‌خبر هستم اما با خواننده‌های جوان و تازه کار با صدا‌های دلنشین همکاری داشته‌ام که هنوز منتشر نشده است و مطمئنم تعدادی از آن‌ها سال‌های دیگر جز بهترین‌ها خواهند شد.

در پایان این ترانه سرا یکی از تازه‌ترین سروده‌های خود را برای ما خواند.

هوا سردو دلم تنگو سرم یه گوله آتیشه
چه روزایی چه شب‌های بدی بعد از تو در پیشه

سرم گیجه صدایی تو سرم هی داره می‌پیچه
یه جور ورده شبیه یاحق و یاهوی درویشه

حالا روزام شبه بی تو شبام آلونک رنجه
سراسر غصه و سرگیجه و سرما و تشویشه

هنوزم یاد دستات گرمه تو دستم ولی حالا
نصیبم تا ابد شب پرسه‌های سرد تجریشه

بهت گفتم تو باشی من دلم قرصه، دلم دیگه
جوونمرگه، درخت زندگیم پوسیده از ریشه

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است