کسی در آرای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر دست نبرده است/ پیگیری ادعای لو رفتن فیلم‌ها از حراست | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۰
یزدان عشیری عنوان کرد:

کسی در آرای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر دست نبرده است/ پیگیری ادعای لو رفتن فیلم‌ها از حراست

مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی و چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره حواشی اخیر چهلمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، یزدان عشیری مشاور و مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و چهلمین جشنواره فیلم فجر شامگاه جمعه اول بهمن ماه مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی بود و صحبت‌هایی درباره شایعاتی که درباره چهلمین جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی وجود دارد، بیان کرد.

در ابتدای این گفتگو عباس غفاری کارشناس برنامه پرسشی را خطاب به او مطرح کرد: شایعه درباره چهلمین جشنواره فیلم فجر فراوان است و می‌گویند که دست‌های دیگری هم در انتخاب فیلم‌های این دوره دخیل بوده‌ است، یعنی علاوه بر اعضای هیات انتخاب، که خودشان کارشناس سینما هستند، افراد دیگری هم در انتخاب فیلم‌ها دخالت داشته‌اند. آیا شما این موضوع را تایید می‌کنید یا اینکه فیلم‌هایی که به جشنواره راه یافتند تماما انتخاب هیات انتخاب چهلمین جشنواره‌ فیلم فجر بوده‌اند؟

عشیری در پاسخ به این پرسش بیان کرد: در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر همواره این‌طور گمانه‌زنی‌ها، شبهه‌افکنی‌ها و جریان‌سازی‌های رسانه‌ای رخ می‌دهد و اکنون با رونق رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی قطعا این موضوع گسترده‌تر شده و به آن دامن زده می‌شود. به هر حال هیات انتخاب این دوره از جشنواره چهره‌های موجه، صاحب نام و شناخته شده ای هستند که هر کدام در حوزه‌ خودشان سرآمد بودند و به اذعان بسیاری از اهل فن در این دوره‌ جشنواره یکی از وجوه ممتاز در هیات انتخاب حضور کسانی مانند اسماعیل بنی اردلان، اسفندیار شهیدی، حسین زندباف، پوران درخشنده بود که قطعا از وزن و اعتباری برخوردار هستند که نمی‌توانند اجازه بدهند که دیگران در آرا و تشخیص آن‌ها اثرگذاری داشته باشند. در مورد دو، سه فیلم صحبت‌هایی شده است مبنی بر اینکه افراد دیگر هم فیلم را دیده‌اند و یک منتقد شناخته شده ادعا کرده بود که فیلم را دیده و بعد توضیح داد که چگونه و چه مقدار از آن فیلم را دیده است و اخیرا هم یک منتقد دیگر در صفحه‌ شخصی‌ خود ادعاهایی درباره فیلم‌های این دوره کرده‌ است.

ما از حق فیلمسازان جشنواره فجر دفاع می‌کنیم

کارشناس برنامه یادآور شد: در سازمان سینمایی اوج هم افرادی معترض بودند.

مشاور رییس سازمان سینمایی توضیح داد: برای ادعاهای دوستان سازمان سینمایی اوج هم مستنداتی وجود نداشت. ما همان موقع هم از طرف اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی و هم از طرف جشنواره فیلم فجر به این ادعا پاسخ رسمی دادیم. در یکی، دو روز اخیر هم باتوجه به شبهه افکنی‌هایی که در برخی از صفحات اجتماعی اتفاق افتاده است و مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره‌ فیلم فجر به صراحت برای صیانت از حقوق مادی و معنوی صاحبان آثار به دایره‌ حقوقی و اداره کل حراست سازمان سینمایی به صورت رسمی درخواست داد که این موضوع پیگیری شود که این شبهه افکنی‌ها نشات گرفته از کجاست و قطعا دوستان ما در اداره کل امور حقوقی سازمان سیننمایی موضوع را از مجاری قانونی و قضایی پیگیری می‌کنند و قطعا این شبهات رفع و رجوع می‌شود. صاحبان آثار اگر مستنداتی دارند ما در کنارشان قرار داریم، درواقع اگر مستندات، مصادیق و شواهدی دارند که ثابت می‌کند این فیلم‌ها چگونه و کجا دیده شده است، قطعا ما در کنارشان هستیم و تا وصول به حصول نتیجه و احقاق حقوق مادی و معنویشان در کنارشان خواهیم ایستاد.

او ادامه داد: از محورهایی که محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی مطرح کرد و رویکرد تمام برنامه‌های ما بر این سه محور است، می‌توان به قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری اشاره کرد. این ماجرا در حوزه‌ جشنواره‌ فیلم فجر به عنوان بزرگ‌ترین ویترین سینمای ایران هم به شدت اعمال، پیگیری و مطرح می‌شود. از ضابطه‌مندی جشنواره بخواهم برایتان مثال بزنم اینکه ما حتی یک شب بر اساس گاه شمار جشنواره مجبور شدیم تا بیست دقیقه به ساعت بیست و چهار اعلام نتایج را اعلام کنیم تا وفادار به زمانی که در فراخوان مطرح شده بود، باشیم. همینطور کمیته‌ نمایش ما بعد از بررسی‌ای که از برج میلاد داشتند، ایرادهای فنی و اشکال هایی را مشاهده کردند و مهیا نبودن شرایط بهره برداری از آن را در جلسه به طور رسمی اعلام کردند که در حال حاضر برج میلاد مساعد نیست و ما بر اساس خروجی و صورت جلسه‌ آن نشست، برگزاری جشنواره را به پردیس سینمایی چارسو انتقال دادیم و بعد با تعامل با شهرداری تهران و همراهی و قول و قراری که در کنار موسسه سینما شهر دادند، خوشبختانه این شرایط را هموار کردند و این میزبانی دوباره به برج میلاد برگشت.

خانه جشنواره چگونه به برج میلاد بازگشت؟

غفاری در ادامه عنوان کرد: پس این شایعه که می‌گفتند شهردار تهران رقم بسیار بالایی را بابت برج میلاد درخواست کرده است، صحت دارد؟

عشیری تشریح کرد: این‌ها اخباری‌ست که در فضای رسانه‌های غیررسمی ما پخش شده است و درواقع صحت ندارند و کارشناسان کمیته‌ نمایش سالن را به لحاظ فنی – تخصصی بررسی کردند و قبل از اینکه پردیس سینمایی چارسو انتخاب شود، شاخص‌های موردنظر را مطرح کردند. ما به شهرداری هم اعلام کردیم و آن‌ها در آن لحظه سریع از این موضوع استقبال نکردند و حس کردند که این سالن آماده است ولی خوشبختانه با جلسات و تبادل نظری که صورت گرفت، معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری تهران در کنار موسسه سینما شهر متعهد شدند که در همان ایام شرایط را آماده کنند و امکان استفاده از برج میلاد فراهم شود و طبق گفته‌ رسمی رییس سازمان سینمایی و تاکید او، خانه‌ جشنواره فیلم فجر به برج میلاد بازگشت.

کارشناس برنامه خاطرنشان کرد: بحثی هم راجع به همین کاخ و خانه و فرش قرمز و فرش فیروزه ای جشنواره مطرح بود. خیلی‌ها گفتند که این فرش فیروزه ای قبلا هم بوده است و برخی هم گفتند که کاخ است و چرا باید خانه شود.

ساخت مرکز برگزاری جشنواره‌های سینمایی در کشوربه همت موسسه سینماشهر

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در پایان تصریح کرد: فکر می‌کنم که در مورد فرش جشنواره به اندازه‌ کافی صحبت شد. اساسا بحث فرش قرمز و آبی نیست، مهم این است که ما به یک ساختار و آیین تکریمی برسیم که ایرانی باشد و خوشبختانه ما ایرانی‌ها به مهمان نوازی و آیین‌های متنوع و زیبا در تمام اقوام و مناطق‌مان شهره هستیم. نقدی که در این موضوع مطرح شده است بر اساس بازخورد و تحلیلی‌ست که خیلی از اهالی سینما و حتی منتقدان ما از اجرای کاریکاتورگونه و به تعبیر یکی از فیلمسازان سیرک واری که اتفاق افتاده، داشتند و نشان داده بود که بحث فرش قرمز آن کارکرد فرهنگی خودش را نداشته است. مهم فرش قرمز و آبی و به طور کلی رنگ‌ها نیست، مهم این است که ما به استانداردهای فرهنگی برسیم که وجهه‌ یک رویداد فرهنگی – سینمایی متاثر از حواشی تقلبی‌اش قرار نگیرد. نکته‌ دیگری هم که جا دارد به آن اشاره کنم، بحث فقدان و نبود یک مرکز برگزاری جشنواره‌های سینمایی در کشور است که به زعم ساخت و سازها و احداث ده‌ها مجتمع در طول سال در مناطق مختلف کشور متاسفانه ما در تهران این کاستی و چالش را حس می‌کنیم و همین جابه‌جایی جشنواره و همین بحث‌هایی که هر سال این روزها در آستانه‌ برگزاری جشنواره مطرح می‌شود و نگرانی‌هایی که اهالی رسانه و اصحاب سینما دارند. خوشبختانه در جلسه‌ اخیر شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی کشور، یکی از مصوبات قطعی و ابلاغ شده از سوی رییس سازمان سینمایی به موسسه‌ سینماشهر این ماموریت است که موسسه سینما شهر در اسرع وقت کار مقدماتی و مطالعاتی احداث یک مرکز مستقل همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی را آغاز کند و این کار هم قطعا از سوی هاشم میرزاخانی مدیر این مرکز است که ما در آینده شاهد میزبانی همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی در مرکز همایش‌ها و جشنواره‌های کشور باشیم.

«پرانتز باز» که در گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید می‌شود، به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۱ تا ۲۳ از رادیو نمایش پخش می‌شود. این برنامه جمعه این هفته اول بهمن ماه از محل بنیاد سینمایی فارابی پخش شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است