هزینه تحصیل و زندگی در آلمان چقدر است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۸

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان چقدر است؟

امنیت اجتماعی و خدمات گسترده دولتی از دلایل اصلی افراد برای مهاجرت به آلمان است.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، اگر شما هم قصد اقامت در یک کشور اروپایی را دارید و می خواهید کشوری انتخاب کنید که هزینه‌های زندگی در آن مقرون بصرفه باشد، آلمان بهترین گزینه ی شماست. هزینه های زندگی در این کشور به مراتب پایین تر از دیگر کشورهای اروپایی است. طبق آمار یک نظر سنجی در سال ۲۰۲۰، شما برای زندگی در آلمان به بودجه ای به میزان حداقل ۸۵۰ یورو ماهانه و تقریبا ۱۰۲۳۶ یورو سالانه، نیاز خواهید داشت.

قسمت عمده ای از هزینه های زندگی کردن در آلمان صرف اجاره آپارتمان یا هر مکانی که قصد اقامت در آن را دارید، خواهد شد. به غیر از این مورد، هزینه قبوض خدماتی، پوشاک، خوراک و تفریح و سرگرمی به مانند سایر کشورهای اروپایی، هزینه ی متوسطی خواهد بود. پس اگر شما یک دانشجوی بین المللی باشید که قصد تحصیل و زندگی کردن در آلمان را دارد، با مطالعه ی این مقاله، عیار تقریبی هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور را به دست خواهید آورد.

 

شهریه دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۱

اکثریت دانشگاه های آلمان، شهریه تحصیلی از دانشجویان اخذ نمی کنند و می توان گفت که هزینه تحصیل در آلمان تقریبا رایگان است. با اینحال در برخی از این دانشگاه ها از دانشجویان بین المللی شهریه اخذ می شود. هزینه های زندگی کردن در آلمان به عوامل متعددی از قبیل مکانی که در آن اقامت خواهید داشت و به سبک زندگی شخص شما بستگی دارد. به همین ترتیب، هزینه ی مواردی نظیر خوراک، پوشاک، اجاره مسکن و غیره، در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچکتر و کم جمعیت تر، بیشتر خواهد بود. بنابراین انتخاب مکانی که از لحاظ مالی برای شما مناسب باشد، موجب می شود در هزینه های خود ضرفه جویی کنید و تحت فشار پرداخت هزینه های سنگین قرار نگیرید. علاوه بر این، صرفه جویی و هزینه نکردن برای موارد غیر ضروری، باعث می شود بتوانید با بودجه ی به مراتب کمتری در آلمان زندگی کنید. به طور کلی اگر هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان سه فاکتور مهم اعم از مسکن، خوراک و سفر را بتوانید مدیریت کنید، مشکل خاصی از لحاظ هزینه های دیگر نخواهید داشت.

جنوب آلمان گران ترین منطقه ی این کشور است

هزینه های زندگی در منطقه ی جنوبی آلمان بسیار بالاست. دو شهر محبوب اشتوتگارت و مونیخ در جنوب آلمان قرار دارند و زندگی کردن در این دو شهر هزینه های گزافی خواهد داشت.

هزینه زندگی در این دو شهر در مقایسه با سایر شهرهای آلمان بسیار بالاست:

مونیخ

اشتوتگارت

هزینه های زندگی در برلین، در مقایسه با پایتخت های سایر کشورهای اروپایی، پایینتر است. قسمت عمده ی هزینه های شما در این شهر مربوط به اجاره بهای مسکن خواهد بود. برای اجاره ی یک آپارتمان نقلی یک خوابه در این شهر، تقریبا ۷۹۵ یورو در ماه باید بپردازید. از سوی دیگر اگر بخواهیم هزینه ی اجاره مسکن در برلین را با دیگر شهرها مقایسه کنیم، می شود گفت که هزینه ی اجاره ی ماهانه همین آپارتمان در شهری مثل لایپزیش، بسیار مقرون بصرفه تر و به مراتب پایینتر خواهد بود. بطور کلی هزینه زندگی در لایپزیش، ۴۰ ٪ ارزانتر از اشتوتگارت و دوسلدورف و ۲۰٪ ارزانتر از اشتوتگارت است.

جهت مقایسه راحت تر هزینه ها، به جدول زیر توجه کنید:

مونیخ هامبورگ فرانکفورت
اجاره مسکن ۱۰۹۴.۳۰ یورو ۸۳۸.۹۴ یورو ۸۶۸.۹۱ یورو
صرف غذا در رستوران ۱۲.۲۵ یورو ۱۰ یورو ‍۱۲ یورو
شیر (۱ لیتری) ۰.۸۴ یورو ۰.۷۱ یورو ۰.۷۷ یورو
آبجو (۰.۵ لیتری) ۳.۸۰ یورو ۴ یورو ۴ یورو
مسیر ۱ کیلومتری با تاکسی ۱.۹۰ یورو ۲ یورو ۲ یورو
برنج (۱ کیلوگرمی) ۲.۱۴ یورو ۲.۱۵یورو ۱.۹۷ یورو
تخم مرغ (۱۲ عدد) ۱.۷۱ یورو ۱.۷۸ یورو ۱.۶۱ یورو
نان سفید (۵۰۰ گرمی) ۱.۴۳ یورو ۱.۲۷ یورو ۱.۲۹ یورو

متوسط ​​هزینه اجاره اتاق در آلمان برای دانشجویان چقدر است؟

یکی از بزرگترین دغدغه های دانشجویان برای زندگی در آلمان، اجاره بهای مکانی است که قرار است در آن زندگی کنند. هزینه ی اجاره بها در شهرهای مختلف آلمان با یکدیگر متفاوت است، اجاره بها در برخی از شهرها ارزان و در برخی دیگر گران است. از طرفی بخش عمده ی هزینه زندگی در آلمان به همین اجاره بهای مسکن مربوط می شود.

هزینه ی اجاره ی یک آپارتمان یک خوابه در مرکز کلانشهر های آلمان، مبلغی در حدود ماهانه ۷۰۰ یورو خواهد بود. اما اگر کمی از مرکز شهر دور شوید و در نقاط حاشیه ای آپارتمانی اجاره کنید، اجاره بهای شما، به ماهانه ۵۰۰ یورو کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، اگر شما دوست داشته باشید که یک واحد آپارتمان کاملا مبله و مجلل در مرکز شهرهای اصلی آلمان اجاره کنید، مبلغی که برای اجاره این آپارتمان پراخت خواهید کرد از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در ماه متغیر خواهد بود. البته همه چیز به بودجه و توان مالی شما بستگی دارد.

جدول زیر هزینه اجاره اتاق و مسکن در شهرهای مختلف آلمان را نشان می دهد. با توجه به بودجه ای که دارید، مقایسه ی هزینه های این جدول شاید در انتخاب شهر برای زندگی در آلمان به شما کمک کند.

شهر                     متوسط اجاره ماهانه
آخن ۵۳۴.۶۵ یورو
برلین ۷۹۵.۹۰ یورو
بوخوم ۴۰۶.۶۷ یورو
برمن ۵۶۰.۰۰ یورو
کلن ۷۲۷.۱۴ یورو
دورتموند ۴۶۰.۰۰ یورو
اسن ۴۵۱.۸۳ یورو
دوسلدورف ۶۷۲.۲۲ یورو
فرانکفورت ۸۶۸.۹۱ یورو
هامبورگ ۸۳۸.۹۴ یورو
اینگولشتات ۷۰۸.۳۳ یورو
لایپزیش ۴۹۰.۸۰ یورو
مونیخ ۱،۰۹۴.۳۰ یورو
پادربورن ۵۱۲.۵۰  یورو
اشتوتگارت ۸۴۶.۴۳ یورو

هزینه خوراک در آلمان چقدر است؟

آشپزی و پختن غذا در منزل، باعث صرفه جویی در هزینه های شما می شود پس اگر آشپزی کردن بلد نیستید، باید آن را یاد بگیرید. صرف وعده های غذایی در رستوران، هزینه های زیادی خواهد داشت. به عنوان مثال، یک وعده غذای رستوران برای ۲ نفر، ۴۵ یورو هزینه خواهد داشت، که این مبلغ در برابر هزینه ی تهیه و پخت غذا در منزل بسیار بیشتر است.

البته غذا خوردن در رستوران‌های کوچک ومحلی، به مراتب هزینه ی کمتری دارد و ممکن است در حدود ۸ الی ۱۴ یورو برای شما هزینه داشته باشد. علاوه بر این، صرف دسر بعد از غذا نیز هزینه های بیشتری خواهد داشت. بطور متوسط، آبجو ۳.۵۰ یورو و کاپوچینو ۲.۶۴ یورو برای شما هزینه خواهد داشت. بنابراین یادگیری آشپزی، باعث میشود در هزینه های خود صرفه جویی کنید و بتوانید پس انداز داشته باشید.

در لیست زیر قیمت اقلامی که مصرف روزانه دارند را برایتان آماده کرده ایم.

شیر (۱ لیتری) =  ۰.۷۱ یورو

برنج (۱ کیلوگرم) =  ۲.۰۳ یورو

نان سفید (۵۰۰ گرم) =  ۱.۲۴ یورو

تخم مرغ (۱۲ عددی) =  ۱.۶۴ یورو

پیاز (۱ کیلوگرم) =  ۱.۰۹ یورو

مرغ (۱ کیلوگرمی) =  ۷.۵۳ یورو

سیب زمینی (۱ کیلوگرم) =  ۱.۰۶ یورو

گوشت گاو (۱ کیلوگرم) =  ۱۱.۶۵ یورو

گوجه فرنگی (۱ کیلوگرم) = ۲.۶۲ یورو

سیب (۱ کیلوگرم) =  ۲.۲۲ یورو

پرتقال (۱ کیلوگرم) =  ۲.۲۹ یورو

موز (۱ کیلوگرم) =  ۱.۵۸ یورو

هزینه حمل و نقل عمومی در آلمان چقدر است؟

این مورد جزو ضروریات زندگی دانشجویان است چرا که برای رفتن به قرار ملاقات یا برای دورهمی با دوستان، از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی یا اتوبوس استفاده خواهند کرد. اطلاع از نرخ کرایه ها و اینکه باید از کدام نوع وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، مزیت محسوب می شود. هزینه حمل و نقل عمومی برای بلیط یک طرفه به طور متوسط ​​، ۲ یورو است. یک نوع بلیط ویژه به قیمت ۷۰ یورو نیز وجود دارد که ۱ ماه اعتبار دارد، می توانید این بلیط را تهیه کرده و یک ماه از آن استفاده کنید.

هزینه ی قبوض خدماتی (آب و برق) در آلمان چقدر است؟

بر اساس گزارش ها، قیمت برق در آلمان افزایش یافته و شما باید برای هر کیلووات بر ساعت آن، ۲۹.۴۲ سنت بپردازید. بر فرض اگر شما یک آپارتمان ۸۵ متری داشته باشید، تقریباً باید ۲۱۵.۲۱ یورو در ماه برای قبض برق هزینه بپردازید. یکی از نکات خوب در این مورد این است که شما مجبور نیستید هزینه قبوض خدماتی را جداگانه بپردازید و این هزینه ها به اجاره بهای شما اضافه میشوند. البته اگر در یک آپارتمان اجاره ای به طور مشترک زندگی کنید هم که هزینه ی قبوض خدماتی هم بین شما تقسیم م یشود و این مورد از لحاظ اقتصادی بصرفه تر است.

هزینه بیمه درمانی در آلمان چقدر است؟

داشتن بیمه نامه درمانی جزو الزامات زندگی در آلمان است. پس صرف نظر از وضعیت مالی، باید در همان روز ورود به آلمان نسبت به تهیه ی آن اقدام کنید. دو نوع بیمه در آلمان وجود دارد که هزینه های درمانی شما را پوشش می دهند.

۱. بیمه درمانی خصوصی

۲. بیمه درمانی دولتی

شما خودتان بسته به وضعیت مالی، می توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع بیمه را خریداری کنید.

هزینه پوشاک در آلمان چقدر است؟

در برخی از فصول ممکن است لازم باشد که شما لباس بخرید. قیمت یک جفت کفش را ۶۰ الی ۱۲۰ یورو یا در مواردی حتی بیشتر در نظر بگیرید. خرید های شما به بودجه شما بستگی دارند. به طور کلی اگر بخواهید هزینه های زندگی در آلمان برای شما پایینتر باشد، باید بطور مشترک با دانشجویان دیگر یک واحد آپارتمان اجاره کنید و سعی کنید از تفریحات و سرگرمی های پر هزینه و تجملاتی، دوری کنید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000