ساعتی در پشت‌صحنه «۰۲۱»/ در اوج ترافیک مسابقه بدهید | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۱
صبا گزارش می‌دهد؛

ساعتی در پشت‌صحنه «۰۲۱»/ در اوج ترافیک مسابقه بدهید

تهیه‌کنندگان و مجریان برنامه مسابقه‌ای «021» رادیو تهران درباره این برنامه و واکنش مخاطبان نسبت به آن صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، برنامه های مسابقه‌محور شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیون از دیرباز به دلایل جذابیت و هیجانی که به همراه داشته، بیشتر مورد استقبال مخاطبان بوده است و بسیاری هم علاقه مند هستند که خودشان برنده این مسابقه ها باشند. برنامه «۰۲۱» رادیو تهران از مسابقه های قدیمی و شناخته شده رادیو تهران است که سال‌هاست روی آنتن می رود و هر روز جزو جمعه ها از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می رود.

مشارکت مخاطبان در مسابقه «۰۲۱»

مهدی مجنونی تهیه کننده این هفته برنامه مسابقه محور «۰۲۱» است و درباره اهداف و رویکرد برنامه در گفتگو با خبرنگار صبا گفت: مسابقه «۰۲۱» یک برنامه عصرگاهی، کاری از گروه تفریحات و سرگرمی رادیو تهران است که چند هدف را دنبال می کند، از جمله این اهداف ایجاد فضایی شاد، سرگرم کننده و مفرح است که در کنار آن بررسی خلاقیت شرکت کننده ها و اطلاعات عمومی را به دنبال دارد و بخشی هم به اطلاع رسانی مسائل مختلف اختصاص داده شده است. سعی ما بر این که در دقایق و ساعاتی که برنامه پخش می شود، که زمان اوج ترافیک است، بتوانیم آن لحظات و دقایق را برای شنونده ها قابل تحمل کنیم، به خصوص آنهایی که شغلشان رانندگی است، این قشر از جامعه جزو مخاطبان پروپاقرص ما هستند.

وی ادامه داد: در «۰۲۱» تمامی افراد نقش دارند، از من تهیه کننده گرفته تا گوینده، هماهنگی، طراح سوال و همین طور شنونده ها و شرکت کننده ها. درواقع ما در کنار همدیگر می توانیم قد بکشیم و شنیده شویم تا یک برنامه خوب روی آنتن برود.

مجنونی مشارکت مخاطبان در برنامه را یکی از ستون های اصلی این مسابقه دانست و گفت: این برنامه تنها مسابقه ای‌ست که همه در آن دخیل هستند، وقتی ما دو شرکت کننده داریم تمامی شنونده ها در طول مسابقه با رصدشان به شرکت کننده ها رای می دهند و در انتها هر شرکت کننده که از مردم رای بیشتری کسب کند، امتیاز ویژه ای به او تخصیص داده می شود.

تهیه کننده برنامه با بیان ساختار مسابقه عنوان کرد: ساختار برنامه این گونه است که ما دو نیمه ۲۰ دقیقه ای و یک گردونه شانس با اعدادی متغیر از ۰ تا ۲۱  داریم و دو شرکت کننده همزمان روی خط می آیند و با انتخاب هر یک از گردونه ها که شامل اطلاعات عمومی، آواز خوانی، گویندگی، بازیگری، پرسش های فرهنگی یا ورزشی، بخش افکت، اسم و فامیل و… است، به پرسش ها پاسخ می دهند و امتیاز جمع می کنند. مسابقات مقدماتی از شنبه تا چهارشنبه پیش بینی شده است و در طول این ۵ برنامه، ما ۱۰ شرکت کننده خواهیم داشت. دو شرکت کننده ای که امتیاز بیشتری را کسب کنند پنجشنبه در روز فینال می توانند با همدیگر مسابقه بدهند، در این بخش که برنده نهایی هفته مشخص می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها بین دو نیمه به صورت تصادفی میان شنونده هایی که به شرکت کننده های در مسابقه رای داده اند، مسابقه برگزار می شود و آنها هم روی خط می آیند و با جمع آوری امتیاز به هوادارانشان کمک می کنند.

فراخوان شرکت در مسابقه رادیویی «۰۲۱»  

امیرحسین ثقفی یکی دیگر از تهیه کننده های برنامه است که با اشاره به تاریخچه این مسابقه رادیویی توضیح داد: این برنامه ابتدا در سال ۸۶ با عنوان «مکث ۹۵» روی آنتن رفت و از آن سال، رادیو تهران در زمینه مسابقه عصرگاهی پیشرو بوده است و به مرور با اسم های مختلف روی آنتن رفته است؛ با عنوان‌های «مکث ۹۴»، «مکث»، «مسابقه صددرصد» و در نهایت هم «۰۲۱». این مسابقه حدود ۱۴ و ۱۵ سال است که روی آنتن رادیو تهران رفته و در حال حاضر یکی از پرشنونده ترین مسابقه‌های رادیویی است.

وی افزود: به دلیل تکراری نشدن برنامه هر فصل آیتم ها و برخی از مراحل مسابقه تغییر می کند، در حال حاضر مسابقه شامل یک گردونه است که مراحل به صورت تصادفی توسط شرکت کننده ها انتخاب می شوند. یکی از نقاط قوت این دوره از مسابقه ورودی های مراحل که سعی کردیم یک سبک جدید و سرگرم‌کننده را طراحی کنیم.

ثقفی در پایان با بیان توضیحات بیشتر درباره نحوه ثبت نام از شرکت کننده ها اظهار کرد: علاقه مندان می توانند در زمان پخش برنامه از طریق پیامک یا تماس تلفنی با برنامه «۰۲۱» در ارتباط باشند، شماره تلفن های ۲۲۶۵۲۴۶۶ و ۲۲۶۵۲۴۶۵ یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۹۴ برای شما مخاطبان در نظر گرفته شده است.

گوینده ها با حمایت یکدیگر شنیده می شوند

فربد مقدم یکی از مجریان برنامه است که درباره سبک اجرای دونفره در مسابقه «۰۲۱» گفت: اجرای بعضی برنامه ها نیاز به تعامل دارد و اگر دو مجری در راستای رسیدن به هدف نهایی برنامه تلاش نکنند و همسو نباشند، قطعا شنونده هم درگیر برنامه نخواهد شد. ما در این برنامه می کوشیم تا در نهایت تعامل و سادگی با حذف فاصله بین مخاطب و گوینده اجرای برنامه را پیش ببریم که این یکی از خواص مسابقه «۰۲۱» است و تا جایی که در توانمان باشد، سعی می کنیم که مخاطب در ساعت پخش برنامه تمام درگیری های روزمره و مشکلات معمول زندگی شهری را کنار بگذارد و با یک لبخند طولانی همراه ما باشد.

وی ادامه داد: بنده و خانم کفاش طلب به برنامه نگاهی خانوادگی داریم و قطعا اگر اجرای صمیمی و ساده او نبود، این اتفاق میسر نمی شد. گوینده ها با حمایت همدیگر شنیده می شوند و این مورد در برنامه ما کاملا جاری است، ما در اصل نقش مکمل داریم و با توجه به بازخورد مخاطبان یکی از جذابیت های مسابقه «۰۲۱» در اجرا همین مورد است.

وی تاکید کرد: اکثر شنونده ها حرفشان این که ما حس می کنیم این برنامه دورهمی اقوام یا دوستان است که دور هم نشستیم و معاشرت می کنیم.

مقدم درباره ارتباط شرکت کننده ها با برنامه تشریح کرد: شرکت کننده ها برای حضور در برنامه بسیار مشتاق هستند، این را می توان از تعداد پیام ها و اصرار و تاکیدشان فهمید. خدا را شکر مخاطب فضای برنامه را به خوبی شناخته و با آن کنار آمده است که می توان از نقدهای به موقع و بازخوردهایی که در لحظه از طریق پیام به ما می رسد، فهمید. مسابقه «۰۲۱» سال هاست که جای خود را در دل مخاطب باز کرده است، من معتقدم به دلیل حضور شنونده هاست که برنامه زنده است.

این مجری برنامه در پایان خاطرنشان کرد: تشکر و قدردانی ویژه از میثم عبدی، تهیه کننده سابق برنامه می کنم که با اعتمادش باعث حضورم در مسابقه «۰۲۱» شد. در پایان تشکر می کنم از حسین قلعه قوند، مدیر گروه تفریحات که با نهایت خوش فکری، سواد و درایت تیم را پشتیبانی می کند تا بتوانیم برنامه را درست پیش ببریم و از تهیه کننده برنامه مهدی مجنونی که با خلاقیت و انتخاب های درستش، برنامه را به صورت کامل مدیریت می کند و فقط یک تهیه کننده نیست. زحمات همکاران در پشت صحنه کمتر به چشم می آید، کسانی مثل حسین فهیمی پور که در بخش هماهنگی شرکت کننده ها و چیدمان آنها وظیفه سختی به دوش دارند. یاسمن طاهری در بخش نویسندگی و در بخش آیتم ها بسیار با ذوق و سلیقه خاص تلاش می کند و در پایان یک تشکر ویژه از شنونده ها و مخاطبان دارم که اگر نبودند، قطعا ما هم نبودیم.

 اجرا یک مسیر استاد شاگردی می طلبد

غزاله کفاش طلب یکی دیگر از مجریان برنامه مسابقه «۰۲۱» است که درباره نوع اجرایش در این برنامه رادیویی تشریح کرد: به هر حال هر مجری و گوینده ای کاراکتر خاص خودش را دارد که آن بخش ثابت است، مثلا خود من اینطور معرفی شدم که اجرای شاد و پرانرژی دارم یا به عبارتی شیطنت دارم، اما جنس آن در برنامه های مختلف و بسته به شرایط یا مضمون برنامه متفاوت است. قطعا در برنامه ای مثل مسابقه «۰۲۱» که مسابقه ای عصرگاهی است، دست من در اجرا، بداهه و شوخی با مخاطب بازتر خواهد بود تا برنامه ای علمی، سیاسی و… .

او با اشاره به اینکه چگونه می توان یک مجری یا گوینده موفق بود، توضیح داد: جواب این سوال واقعا سخت است، من پاسخ شما را ارجاع می دهم به صحبتی که سال‌ها پیش در ابتدای مسیر اجرا از زبان زنده یاد مهران دوستی در یک برنامه شنیدم، که حرف بسیار درستی بود، اینکه «اجرا جدا از مطالعه، نگاه عمیق و خوراک خوب فرهنگی می طلبد». این حرفه یک مسیر استاد شاگردی می طلبد، باید آهسته در کنار استادکار قدم برداشت که به‌نظرم درست ترین شیوه آموزش همین است.

این مجری در پایان اظهار کرد: مجری برای جذب مخاطب بهتر است که خیلی کار خاصی نکند تا جایی که می تواند صادق باشد، عاشق کارش باشد، سعی کند خودش باشد‌، حدود ادب را در حین اجرا رعایت کند تا مخاطبش این احترام را درک کند و با گذشت زمان خود به خود آن احساس دوستی و همراهی بین مخاطب و مجری شکل خواهد گرفت.

مریم کریمی لفوت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است