پشت صحنه «خنداننده شو ۳» چه می‌گذرد؟/ روایتی از ۶ سالگی مسابقه استندآپ «خندوانه» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۳
یک عصر در پشت‌صحنه «خنداننده شو 3»؛

پشت صحنه «خنداننده شو ۳» چه می‌گذرد؟/ روایتی از ۶ سالگی مسابقه استندآپ «خندوانه»

مرحله دوم مسابقه استعدادیابی «خنداننده شو 3» به اتمام رسید و تکلیف 8 شرکت کننده‌ای که به مرحله سوم راه پیدا می‌کنند با رای مردم تا دوشنبه هفته اول بهمن مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، «خنداننده برتر» مسابقه استندآپ کمدی بود که در سال ۱۳۹۴ با حضور بازیگران و کمدین‌های مطرح به صورت حذفی در برنامه «خندوانه» رامبد جوان برگزار می‌شد. علی‌رضا خمسه، امین حیایی، سروش صحت، سیدجواد رضویان، مهران غفوریان، رضا شفیعی‌جم، بیژن بنفشه‌خواه، سپند امیرسلیمانی، امیرمهدی ژوله، شقایق دهقان، الیکا عبدالرزاقی، امیر کربلایی‌زاده، سجاد افشاریان، علی‌رضا مسعودی، نادر سلیمانی و هومن حاجی‌عبداللهی، ۱۶ شرکت کننده این استندآپ کمدی بودند که در نهایت با حذف تمامی شرکت کننده‌ها، مهران غفوریان و امیرمهدی ژوله به صورت مشترک رتبه اول این مسابقه را کسب کردند.

استقبال از این سبک برنامه سازی در شبکه نسیم، باعث شد برنامه «خندوانه» برنامه «خنداننده برتر» را سال ۱۳۹۴ به عنوان یک زیرمجموعه محوری انتخاب کند، اما با این تفاوت که از بازیگران کمدی و کسانی که سال‌هاست به خنداندن مردم می‌پردازند و سابقه این نوع فعالیت‌ها را در کارنامه خود دارند، استفاده نشود و نگاه رامبد جوان به مشارکت مردم بود.

مسابقه «خنداننده شو» چگونه متولد شد

استقبال مردم باعث شد که ایده ساخت یک ویژه برنامه استعدادیابی استنداپ کمدی شکل بگیرد و اولین قسمت مسابقه «خنداننده شو» در فصل چهارم برنامه «خندوانه» بین ۱۶ شرکت کننده که برای اولین بار مقابل عموم مردم اجرا می‌کنند، تولید شود.

فصل اول مسابقه «خنداننده شو» سال ۱۳۹۵ با حضور مربیانی چون اشکان خطیبی، رامبد جوان، حسن معجونی و شقایق دهقان برگزار شد که در آخر با رقابتی نزدیک بین مجید افشاری و میثم درویشان‌پور، میثم درویشان‌پور نفر برتر اولین دوره از مسابقه استعدادیابی «خنداننده شو» شد.

استقبال مردم حتی از برنامه «خنداننده شو» با وجود سرشناس نبودن شرکت کننده‌های مسابقه مانند «خنداننده برتر» بالا بود و سبب شد که «خندوانه» در فصل پنجم خود، فصل دوم «خنداننده شو» را سال ۱۳۹۷ برنامه ریزی کند. پانته‌آ بهرام، رامبد جوان، فرهاد آئیش و اشکان خطیبی مربیان «خنداننده شو ۲» بودند که در نتیجه علی صبوری و ابوطالب حسینی رتبه‌های اول و دوم این برنامه را به خود اختصاص دادند.

ویژه‌برنامه «قاچ» در فصل ششم «خندوانه» و شیوع ویروس کرونا در فصل هفتم باعث شد که مسابقه «خنداننده شو ۳» چند سال با تاخیر شروع شود. فصل هشتم برنامه «خندوانه» با بهتر شدن شرایط کرونا در کشور، کاهش فوتی‌ها و تزریق واکسن توسط عموم مردم، از ۱۸ آبان ۱۴۰۰ به آنتن شبکه نسیم بازگشت، اما این بار به همراه مسابقه «خنداننده شو ۳» که افتتاحیه آن شب یلدا ۱۴۰۰ بود و دور مقدماتی رقابت‌ها از ۶ دی ماه برگزار شد.

«خنداننده شو ۳» با اجرای امیرعلی نبویان

«خنداننده شو ۳» با اجرای امیرعلی نبویان و داوری رامبد جوان، حسن معجونی و امیرمهدی ژوله با یک تفاوت به نسبت دو فصل قبلی خود روی آنتن شبکه نسیم رفت.

مسابقه «خنداننده برتر» به دلیل حرفه‌ای بودن شرکت کننده‌ها به مربی نیاز نداشت و مردم داور این مسابقه بودند و فصل اول و دوم «خنداننده شو» هم با حضور مربیانی که نقش داوری را بر عهده داشتند برگزار شد، اما «خنداننده شو ۳» با مربیان جدیدی که نقش داوری مسابقه را ندارند، شروع شد. چهار مربی برنامه «خنداننده شو ۳» غیر از یزدان فتوحی که با مجموعه «خنده بازار» شناخته می‌شود، سه مربی دیگر آن مجید افشاری، میثم درویشان‌پور و ابوطالب حسینی، از فینالیست‌ها و برندگان «خنداننده‌شو ۱و ۲» هستند. حضور نفرات برتر دو فصل اخیر این مسابقه در قامت یک مربی، با نقدها و تشویق‌هایی رو به رو شد.

تجربه استندآپ هر سه مربی به علاوه یزدان فتوحی که حضور پررنگ او در برنامه «خنده بازار» در یاد برخی مخاطبان باقی مانده است، به علاوه کاهش تفاوت سنی و شکل گیری رفاقت بین شرکت کننده و مربیان، می‌تواند از جمله نقاط قوت این دوره از مسابقه استعدادیابی «خنداننده شو» باشد.

شرکت کنندگان این فصل از «خنداننده شو» عبارتند از فائزه جمشیدی، علی غریب، بابک باقرنیان، منصور شرف‌آبادی، محمدحسین توسلی، هانا ستوهی، محمد حاجی‌زاده، نیما نافع، مصطفی احمدی از مازندران، محمدرضا ضربی‌زاده، حانیه زنگارکی فراهانی، امیر ولی‌زاده، میلاد نظری، مهدی داوودی، حسن عزیزی لاری، نگار طاهر احمدی، نیما سهرابی، یاشار کبیری، کاوه مرحمتی و مصطفی احمدی از شاهرود که هشت نفر از این ۲۰ شرکت کننده در دور اول مقدماتی از گردونه‌ مسابقه حذف شدند.

۱۲ شرکت کننده‌ای که از مرحله مقدماتی عبور کردند، در سه گروه چهار نفری تقسیم شدند که نفر اول هر گروه مستقیم به دور بعد راه پیدا می‌کند و نفرات دوم تا چهارم با آرای مردمی شانس بازگشت به دور مسابقات را دارند.

۹ نفری که به آرای مردمی رفته اند، با تعداد آرای مردم وارد یک رقابت می‌شوند، نفر اول تا سوم این ۹ نفر مستقیم به دور بعد راه پیدا می‌کنند و سه نفر آخر هم از گردونه مسابقات حذف می‌شوند. نفرات چهارم تا ششم این رای گیری هم شانس اجرای مجدد می‌گیرند که با اجرای آنها، یک نفر حذف و دو نفر به دور بعد راه پیدا می‌کنند.

ساعتی در پشت‌صحنه

شنبه ۲۵ دی ماه بود که در اولین شب ضبط اجرای مرحله دوم برنامه «خنداننده شو ۳» در پشت صحنه این برنامه حاضر شدیم؛ جایی که عوامل با جدیت مشغول کار بودند و تمرین‌های شرکت کننده‌‌های برنامه در حال انجام بود.

در همان ابتدا به اتاقی هدایت شدم که عوامل و مربیان مشغول تماشای اجرای شرکت کنندگان از طریق مانیتور بزرگی بودند. برنامه به شدت حساس بود و همه عوامل با توجه کامل اجرای چهار شرکت کننده را دنبال می کردند و بعضا استرسی که مربیان موقع اجرای شرکت کنندگان تحمل می‌کردند، بیشتر از شرکت کننده‌ها بود. خنده و گریه شرکت کننده‌ها، چالش بر سر سوژه‌ها و فراموش کردن متن اجرا، اتفاقات جالبی بود که در پشت صحنه دیده می‌شد؛ اتفاقاتی که ببینده از قاب تلویزیون شاهد حجم و سختی‌ آنها نیست.

وقتی وارد اتاق شدم، یاشار کبیری که دانشجوی پزشکی است مشغول اجرای استندآپ خود بدون استرس بود. در اتاق مقابل، یزدان فتوحی به همراه مجید افشاری، میثم درویشان‌پور و ابوطالب حسینی سه مربی دیگر «خنداننده شو ۳» با دقت اجرای او را نگاه و نت‌برداری می کردند و گاهی زمزمه‌وار با بغل دستی های خود درباره اینکه اجرای کبیری چه نقاط ضعف و قوتی دارد، صحبت می کردند.

اجرای بعدی برای نگار طاهر احمدی بود، شرکت کننده‌ای که استرس بالای او از ابتدای اجرا باعث شد که بارها و بارها متن را فراموش کند، همین اتفاق باعث شد که مخاطب و داورها بخندند ولی زمان او می‌گذشت و مربیان پشت صحنه از حرص بالا و پایین می‌پریدند. نگار طاهراحمدی همان قدر که روی صحنه پر انرژی بود، پشت صحنه هم با انرژی بیشتری فعالیت داشت، حتی پیش بینی خودش از حذف شدن را با انرژی به عوامل پشت صحنه خبر می‌داد. البته عذرخواهی بیش از اندازه او روی صحنه و پشت صحنه هم کمی جالب بود.

اجرای سوم و آخری که من از بین چهار اجرا شاهد آن بودم، اجرای حانیه زنگارکی فراهانی بود. اجرای او با موضوعی خاص ارائه شد، موضوع نحوه استخدام خانم‌ها و متن آگهی اشتغال یابی که بعضا با شرایط عجیب و غریبی اقدام به استخدام نیرو می‌کردند. تجربه او به عنوان یک دختر در شغل‌‌های مختلف سوژه جذابی بود که جسارت او برای پرداختن به این سوژه اجتماعی توسط امیرمهدی ژوله بارها مورد تشویق قرار گرفت.

شرکت کننده‌ها از دست مربی‌ها خلاصی نداشتند و بعد از اجرا مورد انتقاد و تشویق مربی‌ها قرار می‌گرفتند. مدیریت استرس توسط هر یک از شرکت کننده‌ها به نحوی صورت می‌گرفت؛ یک شرکت کننده غذا می‌خورد، شرکت کننده دیگر با مربی مشورت می‌کرد و شرکت کننده بعدی هم به تمرین اجرای خود و یا کمک به اجرای هم گروهی خود می‌پرداخت.

پرداختن به سوژه‌های طنز همیشه در همه برنامه‌های تلویزیونی با محدودیت‌هایی صورت می‌گیرد، با این حال برگزار شدن سه مرحله از مسابقه استدآپ کمدی و اجرای تعداد زیادی از سوژه‌ها خود باعث شده که محدودیت‌ها در اجرای شرکت کننده‌های این دوره از مسابقه بیشتر شود، با این حال در سوژه‌هایی که در دو شب اخیر مرحله دوم «خنداننده شو ۳» اجرا شد، پرداختن به سوژه‌های اجتماعی، کرونایی و حتی سوژه مرگ نکاتی بود که در این مرحله شاهد آن بودیم.

رامبد جوان بیشتر از اینکه در پشت صحنه حاضر شود بین تماشاچی‌های برنامه حضور داشت و با آن‌ها گفتگو می‌کرد و از کیفیت اجرا از نظر آنها باخبر می‌شد و یا با حسن معجونی و امیرمهدی ژوله، داوران «خنداننده شو۳» به ارزیابی اجراها می‌پرداخت. پخش شدن موسیقی‌های شاد و خنده‌هایی که رامبد جوان از تماشاچی‌های برنامه می‌گرفت از نکته‌های جالب پشت صحنه برنامه بود.

تفاوتی که این فصل از «خنداننده شو» با دو فصل قبلی خود دارد، ارتباط کم با داوران برنامه است. دو فصل اخیر «خنداننده شو» مربی‌ها خودشان داور برنامه بودند و شرکت کننده‌ها می‌توانستند از نکاتی که برای داوران مهم است، باخبر شوند ولی این فصل به دلیل تفاوت مربیان و داوران، شرایط را برای اجرای شرکت کننده‌‌ها سخت‌گیرانه‌تر کرده است. البته نکات آموزشی که داوران و حتی امیرعلی نبویان مجری برنامه به شرکت کننده‌ها می‌گفتند، باعث می‌شد از استرس شرکت کننده‌ها کمتر شود.

نگار طاهر احمدی، حانیه زنگارکی فراهانی، مصطفی احمدی از مازندران و یاشار کبیری، اولین گروهی بودند که در شب اول پخش مرحله دوم دوشنبه ۲۷ دی، اجرا داشتند و در نهایت با رای داوران یاشار کبیری، مستقیم به مرحله بعدی راه پیدا کرد.

شب دوم مرحله دوم هم با حضور نیما سهرابی، محمدحسین توسلی، حسن عزیزی لاری و علی غریب سه شنبه ۲۸ دی ماه پیگیری شد که درنهایت، علی غریب با رای داوران به صورت مستقیم به مرحله بعد راه پیدا کرد و باقی شرکت کننده‌ها به رای مردم برای بازگشت به مسابقه نیاز دارند.

آخرین شب مرحله دوم نیز چهارشنبه ۲۹ دی ماه با حضور هانا ستوهی، محمد حاجی زاده، مهدی داوودی و مصطفی احمدی از شاهرود برگزار شد که محمد حاجی زاده مستقیم مانند یاشار کبیری و علی غریب به مرحله بعد صعود کرد. بین ۹ نفری که به آرای مردمی برای حضور در مرحله بعد نیاز دارند، پنج نفر صعود می‌کنند و چهار نفر از مسابقه حذف می‌شوند.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است