«هاجرو» قصه زنانی که در تبعیض‌ها محصور شده‌اند/ بازسازی افغانستان در ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۲
با فیلم‌های کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر-2

«هاجرو» قصه زنانی که در تبعیض‌ها محصور شده‌اند/ بازسازی افغانستان در ایران

کارگردان فیلم کوتاه «هاجرو» از روند تولید این فیلم کوتاه که در بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، سخن گفت.

افشین اخلاقی کارگردان فیلم کوتاه «هاجرو» که در بخش مسابقه فیلم کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره این فیلم توضیح داد: «هاجرو» داستان اقتباس شده امیرمسعود سهیلی از کتاب فصل پنجم خالدنویسا نویسنده افغان است.

او افزود: فیلم کوتاه «هاجرو» روایتگر داستان دختری به همین نام است که درگیر تعصبات خانوادگی می شود و محوریت داستان برمبنای افراط و تبعیض جنسیتی بین زن و مرد شکل می گیرد.

کارگردان فیلم کوتاه «پیربانو» اظهار کرد: بحث اصلی فیلم کوتاه «هاجرو» محصور ماندن زن در کشورهای جهان سوم مثل افغانستان، پاکستان و سایر کشورها و حتی کشوری مثل روسیه است. به طور مثال این که حق الارث در کشور خود ما برای زن نصف و برای مرد به طور کامل است در حالی که نباید تفاوتی وجود داشته باشد و یکی از مباحث محصور و محجور ماندن زن در کشورهای جهان سوم همین می باشد.

کارگردان فیلم کوتاه «طعم سلفی» با اشاره به دلیل پرداختن به موضوع مشکلات زنان در فیلم خود عنوان کرد: اگر ما مرد را نقش بذر یک جامعه بدانیم و زن را نقش زمین یا مادر آن این دو مکمل همدیگر هستند و هرکدام مشکلی داشته باشد جامعه و نسل آینده متضرر خواهد شد که اکنون هم تا حدودی شاهد این آسیب هستیم.

کارگردان فیلم کوتاه «سالمون» با اشاره به مراحل تولید این فیلم کوتاه مطرح کرد: ما این اثر را در اردیبهشت ماه فیلمبرداری کردیم و در ابتدا قرار بود تا در خود کشور افغانستان فیلمبرداری شود ولی با توجه به نبود نیروی متخصص در آن جا و البته بالا بودن هزینه های تولید و همچنین حضور اولیه طالبان در آن کشور تصمیم به به بازسازی فضای کشور افغانستان در کشور ایران گرفتیم.

همه درگیر مدرنیته شده اند

اخلاقی درباره مشکلات تهیه فیلم کوتاه اظهار کرد: یکی از اتفاق های سختی که در «هاجرو» وجود داشت بازسازی فضا بود. برای این کار من تمام اکسسوارها را از منازل افغان های ساکن ایران اجاره کردم و از حدود ۲۰۰ نفر برای بازی در فیلم تست گرفتم تا فضای ایجاد شده در فیلم کاملا با فضای افغانستان منطبق باشد.

او ادامه داد: برای پیدا کردن لوکیشن مناسب خیلی از مناطق را جستجو کردیم از تهران تا ۱۰ کیلومتری مرز کشور افغانستان ولی متاسفانهدر حال حاضر بافت قدیمی که مشابه با خانه های افغانستان باشد خیلی کم وجود دارد به دلیل این که اکنون همه درگیر مدرنیته شده اند و تقریبا خانه های کاه گلی در حال ویرانی است و جغرافیای اطراف فضایی که لازم هست را به ما نمی داد به همین دلیل در شهرک سینمایی دفاع مقدس دست به بازسازی و ایجاد لوکیشن های مناسب زدیم.

کارگردان نمایش «من آنجا نیستم» بیان کرد: پیش تولید فیلم «هاجرو» تا زمانی که لوکیشن ها بازسازی شود و بازیگران را انتخاب کنیم حدود ۲ ماه زمان برد و در طول سه روز فیلمبرداری کار انجام شد و تا زمان آماده شدن نهایی کار و ارایه به سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که اولین بار در آن جشنواره اکران شد حدود ۶ ماه گذشت.

عضو کانون کارگردانان فیلم کوتاه ایران (ایسفا ) افزود : در ابتدا قرار بود تا بازیگران چهره ایرانی را برای بازی انتخاب کنیم ولی با توجه به این که زن افغان با زن ایرانی متفاوت است و بهتر است بگویم زن افغان در نگاه ،حرکت، رفتار و گفتار با زن ایرانی تفاوت های زیادی دارد و به نظرم تنها حضور خود بازیگران افغان در فیلم می توانست حق فیلم را ادا کند.

اخلاقی گفت: در حال حاضر درگیر نگارش فیلمنامه ای برای تولید یک اثر سینمایی به عنوان اولین فیلم سینمایی خود برای سال آینده هستم.

فیلم کوتاه همیشه محجور مانده است

کارگردان فیلم کوتاه «به چشم خواهری» درباره حضور فیلم های کوتاه در جشنواره فجر به عنوان بستری برای بهتر دیده شدن این آثار اظهار کرد: در طی سال های متوالی شاهد موفقیت های سینمای کوتاه نسبت به سینمای بلند هستیم ولی فیلم کوتاه همیشه محجور بوده است در حالی که میتوان برداشت های متنوع و مختلفی از موضوعاتی که فیلمسازان فیلم کوتاه به آن می پردازند، داشت.

کارگردان فیلم کوتاه «پری» عنوان کرد: به نظر من سینمای بلند دچار بیماری به نام کرونا شده است در حالی که فیلمسازان فیلم کوتاه با دانش و تحلیل گرایانه به سمت سوژه می روند و حاضر هستند که از نان شب خود بگذرند و فیلم شان را با ریسک زیاد بسازند چیزی که در سینمای بلند خیلی کمتر ما شاهد آنها هستیم. اکنون سینمای بلند حرف زیادی برای گفتن ندارد و شاید تعداد محدودی فیلمساز با نگاهی متفاوت اثر تولید کنند.

کارگردان فیلم کوتاه «هاجرو» حضورر موفق فیلمسازان فیلم کوتاه در سینمای بلند را ناشی از نگاه متفاوت آن ها دانست و اشاره کرد: در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شاهد اثری مثل «پوست» ساخته برادارن ارک بودیم که آنها از دل فیلم کوتاه آمدند و این نتیجه توجه به فیلم کوتاه می شود یا فردی مثل آرین وزیردفتری که امسال با «بی رویا» در جشنواره چهلم حضور دارد و با شناختی که از او دارم و سابقه فیلمسازی اش در عرصه فیلم کوتاه امیدوارم اثر خوبی را ارایه کرده باشد.

این فیلمساز عنوان کرد: جامعه فیلمسازان باید فست فودی به مردم تغذیه فرهنگی ندهند کمی آنها را به فکر وادار کنند در گذشته افرادی مثل زنده یاد عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی ،ناصر تقوایی و دیگران را داشتیم ولی اکنون به جز اصغر فرهادی تقریبا می توان گفت تعداد زیادی از فیلمسازان خود را به دست سلایق زودگذر می سپارند و این زنگ خطری ست برای سینما که تنها به بها دادن به قیلمسازان کوتاه و تزریق سلیقه نو امید دوباره به سینما بر می گردد.

افشین اخلاقی در پایان نسبت به حضور فیلمش در چهلمین جشنواره فیلم فجر در بخش سینمای کوتاه گفت : من از کودکی عاشق جشنواره فیلم فجر بودم و همیشه در ذهنم حضور در این جشنواره را پرورش می دادم و یکی از اهداف زندگی ام بود. حال به این آرزو رسیدم و زمان حضور من چهلمین دوره جشنواره بود. در مسیر زندگی تنها انسان باید تلاش کند و خسته نشود و به نظرم مهمترین عامل برای رسیدن به اهداف از فجر تا اسکار در زندگی ممارست و پیگیری و هدف گذاری و زمان بندی ست.

نگار امیری

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

«ماجان» قصه سفر خیالی یک نوجوان به مشهدست/ دردسر مسابقه انشا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000