اقتباس را از عوامل اصلی جریان تولید می‌دانیم/ حوزه هنری فیلمی نمی‌سازد که توقیف شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۶
حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری مطرح کرد؛

اقتباس را از عوامل اصلی جریان تولید می‌دانیم/ حوزه هنری فیلمی نمی‌سازد که توقیف شود

نشست خبری رییس سازمان سینمایی حوزه هنری با محوریت مرور فعالیت ها و تولیدات جدید سینمایی این سازمان در چهلمین جشنواره فیلم فجر امروز 28 دی ماه در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نشست خبری حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری با محوریت مرور فعالیت ها و تولیدات جدید سینمایی این سازمان در چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور هادی فیروزمندی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و اصحاب رسانه امروز ۲۸ دی ماه ساعت ۱۱ در سالن استاد طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی تیزری از آثار ساخته شده توسط حوزه هنری پخش شد و ضمن خیر مقدم با محور اصلی نشست به بهانه نزدیکی به چهلمین جشنواره فیلم فجر و آثار این موسسه است و گزارش یک سال فعالیت حوزه هنری است.

هادی فیروزمندی سخنگوی نشست در ابتدا بیان کرد: ما در آستانه دهه پنجم از ورود به فعالیت ها و تاریخ سینمایی حوزه هنری هستیم و فراز و فرود زیاد داشتیم و تلاش‌مان احیای میراث کهن حوزه هنری با مرتفع کردن اشکالات حوزه هنری در سینماست.

جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری ضمن قدردانی از حضور اهالی رسانه بیان کرد: با مدیریت جدید حوزه هنری چند هدف گذاری کلان مدنظر قرار داده ایم که ادامه دستاوردها و میراث چهل ساله حوزه است و در کنار ارزشمندی حوزه هنری تلاش بر احیای این میراث گذاشتیم.

او افزود: چند هدف گذاری اصلی در بخش تولید صحبت داریم. سیاست گذاری های حوزه هنری در بخش تولید دنبال جریان پایدار از تولید هنرهای تصویری در قالب‌های مختلف است.

این مدیر هنری بیان کرد: برای رسیدن به هدف های مدنظر سه پیشران اصلی مدنظر قرار دادیم، اول جریان محتوا و قدرت خلق روایت و قصه گویی است که بیشتر به دنبال بحث اقتباس بودیم. اقتباس را از عوامل اصلی جریان تولید می دانیم.

جعفریان دومین گزینه را سرمایه انسانی و هنرمندان دانست و سومین مورد را این چنین توضیح داد: بخش سوم بحث سرمایه و هدایت سرمایه به سمت تولید است که با این هدف گذاری ها در یک سال و چند ماه مدیریتی که داشته ام دستاورد هایی هم داشتیم.

او با اشاره به ژانر آثار تولیدی حوزه که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند، ادامه داد: تلاش در گوناگونی ژانر در تولید آثار به چشم می خورد و در ژانر درام سیاسی، درام اجتماعی، دفاع مقدس و بیوگرافی امسال چهار اثر در چهلمین جشنواره فجر داریم.

هر چهار اثر سینمایی ما در جشنواره فیلم فجر دومین کار حرفه ای کارگردان‌هاست

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری مطرح کرد: امسال در بخش تولید سرمایه گذاری روی فیلمسازان حرفه ای و جوان بوده و هر چهار اثر سینمایی ما در جشنواره فیلم فجر دومین کار حرفه ای کارگردان های آنهاست.

او اظهار کرد: سیاست ما در تولید محتوا مباحثی چون قهرمانان ملی و مفاخر، مباحث مربوط به خانواده، امیدبخشی و حال خوب برای مخاطب بوده است و در کنار رشد کمی و تعداد آثار به بحث کیفی و فاخر بودن آنها توجه کردیم و کارها قابل دفاع است البته که باید منتقدان نظر بدهند.

این مدیر هنری بیان کرد: آثار سینمایی حوزه هنری که یک سال اخیر تولید شده اند و به دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر ارایه شدند، عبارتند از فیلم
«ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی که درام سیاسی عاشقانه و روایتی از زوایای زندگی شهید بهشتی از ۱۴ اسفند ۵۹ تا ۷ تیر ۱۳۶۰ است و سعی شده تا در چهلمین سالگرد شهادت شهید بهشتی به آن بپردازیم و التهابات شروع دهه ۶۰ را روایت کنیم.

او ادامه داد: فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی در ژانر بیوگرافی و یک روایت زنانه است که به وقایع ابتدای دهه ۹۰ می پردازد.
هم فیلمنامه و هم تولید این دو اثر صددرصد با سرمایه گذاری حوزه هنری است.

جعفریان عنوان کرد: یک اثر در بخش حمایت با همکاری بنیاد سینمایی فارابی داریم و در یک اثر نیز با بخش خصوصی مشارکت داشتیم و سال بعد مشارکت را توسعه می دهیم.

این مدیر هنری افزود: اثر مشارکتی فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و یک پروژه بزرگ دفاع مقدس است. قیدی تنها کارگردان زن جشنواره امسال است و ویژگی اصلی این اثر اقتباس از کتاب های ادبیات پایداری انتشارات مهر حوزه هنری است.

او آخرین اثر را «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی معرفی و اظهار کرد: «شادروان» درام اجتماعی بود و جنبه جذاب آن برای مشارکت ما این بود که یک فیلم خانوادگی دغدغه‌مند و سالم است.

جعفریان اظهار کرد: یک سری کارها برای تولید ۱۴۰۱ و جشنواره چهل و یکم داریم که تعدادی از آنها تصویب و نهایی شده است. یک مورد به کارگردانی هادی مقدم دوست است که با پایان یافتن نگارش فیلمنامه و نهایی شدنش، بعد از پایان جشنواره وارد مرحله تولید آن می شویم.

این مدیر سینمایی در ادامه با توجه به محتوای آثار حوزه هنری گفت: همه فیلم های حاضر در جشنواره امسال مرتبط با دهه ۶۰ و دفاع مقدس نیستند اما باید این نکته را یادآوری کنم که تولید آثار دفاع مقدس جزو هویت حوزه هنری است و ما سعی می کنیم این جریان را حفظ کنیم، ولی ممکن است هر سال موفق به ساخت اثری در ژانر دفاع مقدس نشویم.

او افزود: امسال فقط یک فیلم دهه شصتی داریم که روایتی مناسب نسبت به جریان نفوذ و منافقان است و برداشت های روز زیادی خواهد داشت اما به هیچ عنوات صرفا به تاریخ دهه ۶۰ نپرداختیم.

پرداختن به موضوع کرونا کمی پیچیده است

جعفریان در پاسخ به پرسشی درباره نبود اثری با موضوع کرونا به عنوان یک مشکل روز اجتماعی اظهار کرد: درست است ما باید در فضای روز و موضوعات اجتماعی اثر داشته باشیم، ولی پرداختن به موضوع کرونا کمی پیچیده است. ما چند طرح و اثر نیمه حرفه ای درباره کرونا داشتیم ولی هنوز به موضوعی جذاب که سوژه مناسبی برای مخاطب ایرانی و حتی مخاطب جهانی باشد، نرسیده ایم.

ما در چارچوب قانون فیلم می سازیم

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به توقیف موقت برخی از آثار تولیدی این سازمان گفت: حوزه هنری فیلمی نمی سازد که توقیف شود، ما در چارچوب قانون فیلم می سازیم، اگر واژه توقیف برای فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» استفاده می‌شود باید گفت اینکه پروانه نمایش به کاری داده نشود تا ایرادهایی که از طرف شورای پروانه نمایش بر فیلم وارد شده حل شود، به معنی توقیف موقت است. در مورد فیلم «دیدن این فیلم جرم است» بحث اکران دچار وعده و وعید شده بود و در آخر وعده اکران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملی شد.

جعفریان ادامه داد: فیلم سینمایی «مصلحت» که محصول مشترک همکاری حوزه هنری و سازمان سینمایی اوج است، در دولت گذشته پروانه نمایش گرفته ولی بعضی نکاتی برای اکران این فیلم وجود دارد که در حال حل شدن است.

این مدیر هنری توضیح داد: انیمیشن«لوپتو» دیگر محصول حوزه هنری است که سال ۱۴۰۱ به امید خدا همراه با فیلم های دیگر اکران خواهد شد.

او افزود: اکران نشدن آثار بیشتر به دلیل کرونا و فضای مصیبت زده سینما بود. ما چندبار اراده کردیم آثار را اکران کنیم ولی به موج های کرونا برخوردیم و با شلوغ بودن صف اکران امکان پذیر نشد، اما سال بعد اکران دو فیلم «مصلحت» و «لوپتو» را در کنار چهار اثر حاضر در جشنواره امسال خواهیم داشت.

در اکران فیلم‌ها استاندارد دوگانه نداریم

این مدیر سینمایی بیان کرد: اینکه گفته می‌شود حوزه هنری به فیلمسازان اکران نمی‌دهد کم لطفی است. این‌طور هم نیست که ما به برخی فیلم‌ها سالن ندهیم. فیلم‌های «آتابای»، «صحنه زنی»، «پوست» و… جزو فیلم‌هایی بوده که امسال اکران کرده‌ایم. با سینماگران همکاری داشته‌ایم و رفتار حوزه عادلانه بوده است. گاهی برخی صاحبان فیلم توقعات نا به جا دارند. ما تلاش کردیم همه تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر قانون باشد. پروانه نمایش و اصلاحات فیلم‌ها برعهده وزارت ارشاد است که ما هم خودمان را به همان موظف و ملزم می‌دانیم. استاندارد دوگانه هم نداریم و همان نسخه ارشاد را نسخه نهایی می‌دانیم و در تخصیص سانس‌ها هم قائل به مصوبات شورای صنفی نمایش هستیم.

او افزود: از یک جایی به بعد درباره چینش و سانس‌ها این موضوع به سینماداران برمی‌گردد، سیاست اصلی ما اختصاص فضای عادلانه برای همه فیلم‌هاست، ببینید چقدر تلاش کردیم فرصت عادلانه برای اکران همه فیلم‌ها فراهم کنیم. یک سوم سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است. با توجه به جریانی که در دو سال اخیر برای توسعه سالن‌های سینما داشتیم، حدود ۱۴۸ سالن در ۲۱ استان به صورت فعال داریم و تلاش می‌کنیم تا سال ۱۴۰۲ این آمار را به ۴۰۰ سالن سینمایی برسانیم که تا آن زمان به نیمی از ظرفیت اکران می‌رسیم.

حوزه هنری به جز اصلاحات ارشاد اصلاحات دیگری به فیلم‌ها وارد نمی‌کند

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره «گروگانگیری سالن‌های سینمایی» بیان کرد: حسم این است که اسیر جنجال رسانه‌ای شده‌ایم. چرا اکران «آتابای» و «پوست» را نمی‌بینید؟ چرا رضایت اکثر تهیه‌کنندگان در عدالت‌گستری دیده نمی‌شود؟ اینکه بگوییم سالن‌ها گروگان گرفته می‌شود یک گزاره کلی است. حتماً این وظیفه ماست که سالن به فیلم‌ها اختصاص دهیم. حوزه هنری به فیلم‌ها به جز اصلاحات ارشاد اصلاحات دیگری وارد نمی‌کند. این ادعا ارزش جواب دادن هم ندارد، چرا توقع دارند همه سالن‌ها به «بی همه چیز» اختصاص داده شود؟ بعد از پایان اکران «بی همه چیز» در این باره صحبت می‌کنیم. به نظرم این یک بازی برای فروش بیشتر فیلم است.

هادی فیروزمندی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری هم در واکنش به این سوال گفت: در دوران تازه یک ایده بزرگ داریم و آن افزایش تعامل با سینماست، سعی کنیم عدالت‌گستری داشته باشیم. رفتار ما درباره پاسخ ندادن به اظهارات تهیه‌کننده «بی همه چیز» یک رفتار صنفی بود. دلیل نمی‌شود یک تهیه‌کننده چون صاحب تریبون است، احساس کند باید از همه ظرفیت‌ها برای جبران سرمایه استفاده کند. ما باید رفتار صنفی و قانونی داشته باشیم، ما تلاش کردیم به دور از حاشیه‌ها با جنس فیلم‌ها و ظرفیت فیلم‌ها نشان دهیم که بنا بر تعامل داریم، واقعاً این طور هم نیست که سینماهای حوزه هنری غالب باشد، اما تلاش می‌کنیم سهم خودمان را در عرصه اکران به واسطه افزایش زیرساخت‌ها افزایش دهیم.

جعفریان درباره توسعه سالن‌های سینمایی حوزه هنری هم بیان کرد: در حوزه سینماسازی تلاش کرده‌ایم سینماها را بازسازی کرده و ارتقا دهیم. حتی در حال به روز کردن سینماهای دهه ۸۰ هستیم، اما یکی از سیاست‌های ما برای توسعه این است که عدالت دسترسی برای مخاطبان وجود داشته باشد. در حال حاضر در ۸ یا ۹ استان سینما نداریم، در چنین مکان‌هایی چند راهکار وجود دارد، یکی از راهکارها این است که سالن‌های موجود را بازسازی کنیم، ضمن اینکه با برخی سالن‌های بخش خصوصی یا برخی دستگاه‌ها که برایشان سودآور نیست، قرارداد بسته‌ایم که از ظرفیت‌های آنها هم بهره ببریم.

سامانه بلیت‌فروشی سودآور نیست

او در ادامه درباره سامانه بلیت‌فروشی «گیشه هفت» هم گفت: نگاه ما به این سامانه و زیرساخت‌های آن، نگاه اقتصادی نیست. سامانه بلیت‌فروشی سودآور نیست، نگاه ما به بلیت فروشی بیشتر برای جلب مخاطب است، اینکه مشتری را به طور ثابت برای خودت نگه داری و به زنجیره سینمای تو متصل شود. با «سینما شهر» ارشاد مذاکره می‌کنیم تا به نتیجه برسیم، برخی از شهرداری‌ها هم همکاری خوبی می‌کنند، در خیلی از استان‌ها هم توانسته‌ایم از استانداری‌ها کمک بگیریم.

حضور آقای قمی در شورای پروانه نمایش مغتنم است

جعفریان درباره ملاک این سازمان برای اکران فیلم‌های سینمایی تأکید کرد: ما قایل به یک استاندارد هستیم که همان استاندارد شورای پروانه نمایش است. حتماً حضور جناب آقای قمی و دیگران در آن شورا مغتنم است، اما مستقل از عضویت هر کسی در آن شورا، خود همان شورا وجاهت دارد. یکی از مغالطه‌ها این بود که می‌گفتند آقای قمی به یک فیلم پروانه نمایش نداده، در حالی که این فیلم در دولت قبل پروانه گرفته بود. درباره نحوه سانس دهی و اختصاص پردیس‌ها هم قوانین شورا مشخص می‌کند که چه کنیم.

او درباره تولیدات حوزه هنری هم گفت: ما جریان تولید را تثبیت می‌کنیم، جذب سرمایه‌گذاری هم مهم است و به جز همکاری با «فارابی» به گزینه‌های دیگر هم فکر می‌کنیم. در حال حاضر چهار پنج سریال را در مراحل مختلف داریم، از سریال «جنابعالی» به کارگردانی عادل تبریزی حمایت می‌کنیم. تمایل داریم با آثاری که اقتباس از کتاب‌های سوره مهر است، همکاری داشته باشیم. با موسسه شهید آوینی، مرکز فلق و… هم مشارکت‌هایی داریم. تمایل داریم با تهیه‌کننده‌ای که مجری کار است، مشارکت کنیم اما این امر برای تهیه‌کنندگان سخت است.

حوزه هنری بانک و قلک فیلمسازان نیست

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری مطرح کرد: میراث حوزه صرفاً میراث دهه ۶۰ نیست، حتماً دهه ۶۰ یکی از نقاط روشن کارنامه حوزه هنری است، منظور از آن چیزی که من عرض کردم احیای میراث ۴۰ ساله حوزه است، میراث تنها ناظر به فیلم نیست، ناظر به آدم‌هاست. افقی که ترسیم کرده‌ایم شروع دهه پنجم فعالیت‌ها و درخشش حوزه هنری مبتنی بر تجربیات گذشته است، از سوی دیگر این‌طور نیست که بانک و قلک باشیم و یک فیلمسازی فیلمی بسازد و به او کاری نداشته باشیم. به عنوان مدیر فرهنگی و حاکمیتی اصلی‌ترین کار ما انتخاب هنرمند است و بقیه کارها مربوط به درونیات و زیست هنرمند است. هنرمند خوب کم نداریم، حتماً توجه به آنهایی که کم‌کار شده‌اند، هم مد نظر ما خواهد بود. البته ممکن است هنرمندی یک کار خوب داشته باشد اما هزینه آن ۱۰ میلیارد تومان باشد، در چنین شرایطی ما ترجیح می‌دهیم به سراغ پنج کار دیگر با هزینه کمتر برویم.

لازم نیست هویت مضمونی و سیاست کلان حوزه هنری را بیانیه کنیم

او در ادامه محتوا را جزو اولویت‌های حوزه هنری برای ساخت فیلم دانست و گفت: حتماً محتوا برای ما موضوعیت دارد، هویت مضمونی و سیاست کلان حوزه هنری هم مشخص است. خیلی لازم نیست آن را بیانیه کنیم. حتماً پرداختن به مفاخر، کودکان، خانواده، حال خوب مخاطب، حس امید و… برای ما مهم است و در فضای همکاری با فیلمسازان و مولفان هم تلاش می‌کنیم تنوع داشته باشیم و هم با هنرمندان حرفه‌ای کار کنیم هم با جوانان. امسال خیلی دوست داشتیم یک کار اولی داشته باشیم، اما مقدورات اجازه نداد. تلاش می‌کنیم که هر سال یک کار اولی داشته باشیم یا کارهایی برای تثبیت فیلمسازان و تنوع در عوامل انجام دهیم.

دهه ۶۰ و ۷۰ دوره درخشش حوزه هنری و منتج به آثار ماندگاری است

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری اظهار کرد: تحلیل ما این بوده که در جریان تولید افت و خیزهایی داشته‌ایم که این جریان نیازمند احیاست. حتماً دهه ۶۰ و ۷۰ دوره درخشش حوزه هنری است که منتج به آثار ماندگاری هم شده است. احیا ناظر بر همین امر است، بخشی از این موضوع مربوط به این است که این چهار فیلم ما را در جشنواره امسال ببینید و نظر بدهید. تثبیت احیا به عوامل مختلفی بستگی دارد، تلاش می‌کنیم در حد تدبیر خودمان موانع را برطرف و ملزومات را مهیا کنیم. به نظرم حضور ما در جشنواره امسال با چهار فیلم سینمایی و یک مستند در جهت همان احیای جریان تولید است. ما به تاریخ شفاهی و اوضاع حوزه مسلطیم، ضمن اینکه در نظر بگیرید اقتضائات روز هم مهم است، ما درباره اتفاقات روز هم تحلیل داریم.

او بیان کرد: به‌عنوان سرمایه‌گذار این حق را در بازبینی و اصلاحات برای خودمان قائلیم و حتماً اگر به سوژه‌های خوبی برسیم با فیلمسازانی که فکر می‌کنیم می‌توانند آن‌ها را بسازند، مطرح می‌کنیم و با هر فیلمسازی که با سوژه ارتباط برقرار کند وارد گفتگو می‌شویم.

جعفریان در پایان به فیلم‌های حوزه هنری در چهلمین جشنواره فیلم فجر اشاره و تأکید کرد: ما ادعایی نداریم که این چهار فیلم بهترین فیلم‌های جهان هستند اما حتماً از آن‌ها دفاع می‌کنیم

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000