سینمای ایران تا کی باید تاوانِ برداشت‌های شخصی و نگاه‌های از بالا به پایین را بدهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۱
مجید برزگر در گفتگو با صبا:

سینمای ایران تا کی باید تاوانِ برداشت‌های شخصی و نگاه‌های از بالا به پایین را بدهد

تهیه کننده فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» درباره ندادن پروانه نمایش به این فیلم و حذف آن از چهلمین جشنواره فیلم فجر سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» به نهیه کنندگی مجید برزگر و کارگردانی علی زرنگار  که پیش از این تقاضای حضور در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر را داشت با حذف این اثر از سوی دبیرخانه جشنواره چهلم فیلم فجر و صادر نشدن پروانه نمایش مواجه شد. با اعلام اسامی آثار راه یافته به این رویداد، علی زرنگار کارگردان فیلم طی یادداشتی نسبت به این اتفاق اعتراض کرد. او  در متن خود تاکید کرده بود که این فیلم رای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را داشت ولی با دخالت افرادی خارج از هیات انتخاب از جشنواره حذف شد. همچنین بهروز افخمی از اعضای هیات انتخاب فجر نیز در گفتگو با تلویزیون اعلام کرد که این فیلم یکی از سه فیلم برتر هیات انتخاب بوده است ولی به آن پروانه نمایش نداده اند.

درنهایت دیشب لیست نهایی شده فیلم های بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر بر اساس فیلم هایی که نسخه نهایی خود را به دبیرخانه رساندند، اعلام شد و نام «علت مرگ: نامعلوم» در این لیست نبود. در پی این این ماجرا و برای مشخص شدن تکلیف نهایی این فیلم به گفتگو با مجید برزگر تهیه کننده این اثر پرداخته ایم.

مجید برزگر تهیه کننده فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره حذف این فیلم از چهلمین جشنواره فیلم فجر و صادر نشدن پروانه نمایش آن عنوان کرد: تردیدی ندارم که شورای پروانه نمایش با کج سلیقگی و بدفهمی فرصت دیدن یکی از متفاوت ترین و بهترین فیلم های امسال سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر را گرفت.

او افزود: روشن است که به این وضعیت اعتراض دارم و به عنوان یک هشدار و اخطار به محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی اعلام می کنم این شیوه بازبینی و کنکاش در فیلم ها و الصاق برداشت های شخصی و بی ربط به آثار سال هاست نفس های این سینما را به شماره انداخته است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «بیرو» اظهار کرد: با رویه در پیش گرفته شده دیگر نه پروانه ساخت و نه شوراهای مربوطه قابل اتکا نیستند. نمی دانیم فیلمی که در چهار سال گذشته سه بار و از سه شورای مختلف همان سازمان سینمایی پروانه ساخت گرفته است  چطور در شورای پروانه نمایش غیرقابل نمایش اعلام می شود.

این فیلمساز ادامه داد: «علت مرگ: نامعلوم» فیلمی است که به اتفاق آرا در کمیته انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر جزو ۳ فیلم اول اعلام می شود، چطور و بر چه مبنایی کنار گذاشته می شود؟ ما هنوز نمی‌دانیم خطِ قرمزهای این سینما کجاست؟ در تمام دو هفته گذشته مدام پیگیر بودیم و دریغ از یک جواب یا یک فرصت گفتگو.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مامان» مطرح کرد: هر داستانی بسازید به گروهی برمی‌خورد یا لااقل می توانند هر تعبیر و یا بهتر بگویم سوءتعبیری داشته باشند و حالا که قدرت دارند می توانند جلوی فیلم، جلوی استعداد، انگیزه، انرژی و سرمایه هایی که ذات شان سینماست را بگیرند و انگار تنها چیزی که مهم نیست، سینماست.

تهیه کننده «دشمنان» بیان کرد: جشنواره ها دست کم فرصتِ نمایش های حداقلی فیلم ها برای مخاطبانِ جدی تر سینما و داوری، مقایسه و حضور آثار متفاوت در سینماست و جشنواره فیلم فجر هم برای فیلم هایی است که به لطف همین سلیقه ها دیگر جایی در اکران عمومی ندارند.

مجید برزگر در پایان گفت: من دیگر آثار جشنواره را ندیده ام، اما تردیدی ندارم «علت مرگ: نامعلوم» می توانست و می تواند مخاطب جدی سینمای ایران را به نسل جدید و به سینمای جدیدِ ایران امیدوار کند. به هر حال این فیلم دیده خواهد شد و در چشم اندازی عادلانه تر داوری خواهد شد اما نمی دانم سینمای ایران تا کی باید تاوان این برداشت های شخصی و نگاه های از بالا به پایین را بدهد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است