استودیو کروماکی، تجسمی برای رویاهای سینمایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۷

استودیو کروماکی، تجسمی برای رویاهای سینمایی

تکنیک کروماکی معمولا با استفاده از یک پرده‌ سبز رنگ به تصویربرداری کمک می‌کند.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، بسیاری از فیلم‌هایی که در خاطرتان ثبت شده و از جلوه‌های ویژه‌ی آن لذت برده‌اید، به کمک تکنیکی ساخته شده‌اند که به تکنیک کروماکی معروف است. اما این تکنیک چگونه به ساخت فیلم‌های سینمایی و غیرسینمایی کمک می‌کند؟

 

چگونگی و کاربرد تکنیک کروماکی

حتما می‌دانید که تصویربرداری از بسیاری تصاویر در سینما کار راحتی نیست. فیلم‌هایی که داستانی اکشن، هیجانی و یا جنگی دارند، دارای سکانس‌هایی هستند که کارگردان مجبور است برای تصویربرداری آن‌ها از جلوه‌های ویژه و علی‌الخصوص تکنیک کروماکی استفاده کند.

تکنیک کروماکی معمولا با استفاده از یک پرده‌ سبز رنگ به تصویربرداری کمک می‌کند، به‌طوری که در پس‌زمینه‌ی تصویر تجهیزات و افرادی که مسئولیت صحنه را بر عهده دارند، در کنار سوژه قرار می‌گیرند و بعدا هنگام تدوین و ویرایش می‌توان آن‌ها را به سادگی از تصویر حذف کرد.

چه کارهای خارق‌العاده‌ای با کروماکی ممکن است؟

کسانی که در زمینه‌ی موسیقی فعالیت دارند، برای تثبیت کار خود به ساخت موزیک ویدئوهای مختلف نیاز پیدا می‌کنند. گاهی پیدا کردن یک مکان یا لوکیشن مناسب برای این کار ساده نیست و افراد برای فیلمبرداری در امکان خاص باید متحمل هزینه‌های بسیار زیادی شوند. اما این موضوع یک کلید بسیار ساده دارد! شما با استفاده از تکنیک کروماکی می‌توانید مقابل دوربین قرار بگیرید، آهنگ خود را بخوانید و در پس زمینه تصویری را بگنجانید که با موضوع اهنگ شما مرتبط باشد و به دیده شدن آهنگ کمک کند

پرده کروماکی سبز بیشتر در چه صحنه‌هایی به کار می‌رود؟

به طور کلی شاید نتوان قاعده‌ی خاصی برای استفاده از پرده‌ی کروماکی تعریف کرد اما بیشترین

کاربرد این پرده را می‌توان در فیلم‌های سینمایی و تلوزیونی و همچنین اخبار هواشناسی مشاهده کرد.

چرا بیشتر از رنگ سبز استفاده می‌شود؟

موج نوری خاصی که از رنگ سبز ساطع می‌شود، اثر کمتری بر سوژه خواهد گذاشت و بنابراین ساده‌تر می‌توان آن را ویرایش و جایگزین کرد. بنابراین علاوه بر ویژگی مهم رنگ سبز، زمانی که پس زمینه از یک رنگ ثابت تشکیل شده است و تنها یک طول موج را به چشم بازتاب می‌دهد، راحت‌تر می‌توان پس زمینه را حذف و و بر سوژه تاکید کرد.

علاوه بر این سبز روشنی که در تکنیک کروماکی استفاده می‌شود، تناسب بسیار کمتری با صحنه‌های مختلف دارد. یعنی تصور کنید که اگر رنگ پرده‌ها خاکستری، قهوه‌ای یا سیاه بود، ویرایش تصویر به چه کار سختی تبدیل می‌شد. بنابراین چون اکثر صحنه‌های سینمایی و ویدئویی فاقد رنگ سبز روشن هستند، انتخاب این رنگ بهترین انتخاب برای فضایی است که قرار است در ویرایش نهایی حذف کنید.

به چه مواردی باید دقت کرد؟

شاید با تعاریفی که تا اینجا خوانده‌اید، گمان کنید استفاده از تکنیک کروماکی بر روی پرده سبز کار ساده‌ای است و فقط به مهارت ویرایش بعد از پایان فیلمبرداری بستگی دارد. اما با این وجود نباید از یاد ببرید که اگر پرده‌ی شما به قدر کافی بزرگ نباشد، سوژه در آن جا نخواهد شد و حاشیه‌هی تصویر در مرحله‌ی ویرایش و ادیت بسیار شما را اذیت خواهد کرد.

علاوه بر این در نورپردازی پرده‌ی کروماکی در تکنیک کروماکی نباید ناشیانه عمل کرد چراکه یک نورپردازی نامناسب می‌تواند روی پرده‌ سایه‌هایی به وجود آورد که بعدا در مرحله‌ی ویرایش حذف کردنش بسیار سخت باشد.

چرا استفاده از تکنیک کروماکی محبوب است؟

فرض کنید بازیگر یک سکانس اکشن یا یک فیلم علمی – تخیلی مثل هری پاتر، اگر بخواهد سکانس‌های این فیلم را به صورت واقعی بازی کند، چقدر دشواری خواهد کشید. علاوه بر مسئله‌ی دشواری امکانات و ابزار لازم برای فیلمبرداری چنین صحنه‌هایی وجود ندارد که بتوان به وسیله‌ی آن‌ها فیلمبرداری کرد.

فارغ از این دو موضوع، فیلمبرداری چنین صحنه‌هایی احتمال آسیب دیدن بازیگران و سایر اعضا را افزایش می‌دهد و ممکن است پس از پایان فیلمبرداری یک سکانس طوری آسیب ببینند که دیگر قادر به فیلمبرداری سایر سکانس‌ها نباشند.

رویاها را واقعی کنید

بسیاری از افراد وقتی در کودکی به تماشای فیلم‌هایی مثل مرد عنکبوتی یا هری پاتر می‌نشسته‌اند، همیشه حسرت پرواز بر فراز شهر و پریدن از این ساختمان به آن ساختمان را در سر پرورانده‌اند. رویایی که به سادگی نمی‌توان آن را به واقعیت تبدیل کرد. اما جالب است بدانید با استفاده از کروماکی، رویای قهرمان بودن و پرواز بر فراز شهرها و کوه‌ها، حداقل در عالم تصویر و سینما ممکن شده است. شما با یک صحنه‌پردازی دقیق و استفاده از تکنیک کروماکی به راحتی می‌توانید تصویر افسانه‌ای خود را بسازید و رویایتان را در عالم فیلم زندگی کنید.

استودیو فردا به رویاهای شما معنا می‌بخشد

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ایران هم استفاده از استودیو کروماکی رونق دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت بله، استودیو فردا با بیش از یک دهه سابقه در تهیه و تولید فیلم‌ها و عکس‌های مختلف توانسته اعتماد بسیاری از فیلمسازان و عکاسان را جلب کند.

اهمیت استفاده از امکاناتی مثل استودیو کروماکی، وایت روم و بلک باکس سبب شده تا استودیو فردا بتواند با فراهم کردن این امکانات برای فیلمسازان و عکاسان، به این رویا واقعیت ببخشد تا بتوانید تمام تصاویری را که دوست دارید به راحتی و با کمترین زحمت ضبط کنید

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000