«نمور» بر پایه تعلیق شکل می گیرد/ برای یک دکمه کت نمی دوزیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۵
داوود بیدل در گفتگو با صبا:

«نمور» بر پایه تعلیق شکل می گیرد/ برای یک دکمه کت نمی دوزیم

داوود بیدل کارگردان فیلم سینمایی «نمور» از روند تولید این اثر سخن گفت.

داوود بیدل کارگردان فیلم سینمایی «نمور» که در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا گفت: فیلمنامه این اثر که نوشته نوشین معراجی است برای کار به من پیشنهاد شد. بعد از اینکه آن را خواندم با توجه به نکته جذابی که در متن وجود داشت روی آن متمرکز شدیم و با یکی دو بار بازنویسی متن جذابیت کار را تقویت کردیم تا به این فیلمنامه ای که اکنون ساخته شده، رسیدیم.

کارگردان سریال «راه و بیراه» با اشاره به پیش تولید این فیلم اظهار کرد: من قائل به پیش تولید برنامه ریزی شده هستم و به قول خودم گاهی برای فیلم پیشِ پیش تولید دارم و برای فیلم سینمایی «نمور» نیز  دقیقا از زمانی که بازنویسی های متن شروع شد پیش تولید را نیز آغاز کردم.

کارگردان سریال «بیم و امید» عنوان کرد: شروع پیش تولید از ابتدای کار تاثیر مثبتی روی بازنویسی اثر داشت چون به این صورت از ابتدا می‌دانستیم قرار است چه کاری انجام دهیم.  با اینکه پیش تولید کمی طولانی شد اما در تولید فیلم  تقریبا بدون مشکل و طبق برنامه‌ریزی پیش رفتیم.

کارگردان سریال «تن ها» با اشاره به داشتن استوری برد سر صحنه فیلمبرداری مطرح کرد: استوری برد برای تفهیم ایماژ کارگردان به عوامل فیلم است تا بتواند ارتباط بهتری با بازیگران و عوامل برای اجرا کردن صحنه مورد نظر داشته باشد البته که استوری برد برای صحنه های شامل پلان های مختلف و فیلم های دارای شرایط خاص صد در صد لازم است تا دقیقا همه بدانند قرار است چه کاری انجام دهند اما درباره فیلم سینمایی «نمور»  من سر صحنه استوری بردم را طراحی می کردم.

او ادامه داد:  فیلم «نمور» ساختار فرمی پیچیده ای ندارد و یکی از ویژگی های مهم اثر پاک شدن رد پای کارگردان از فیلم است تا مخاطب با داستان ارتباط برقرار کند و این یک تجربه جدید برای من بود تا به ساده ترین شکل ممکن قصه را تعریف کنم.

این کارگردان سینما اظهار کرد: «نمور» بر پایه تعلیق شکل می گیرد و یک اثر جهان شمول است. هر فردی از هر قومیت، زبان و  فرهنگ جغرافیایی می تواند با این اثر ارتباط برقرار کند و این یکی دیگر از ویژگی ها و نقاط قوت فیلم است.

به شدت قائل به استفاده از ترکیب بازیگر هستم

کارگردان «روزگاری عشق و خیانت» با اشاره به انتخاب بازیگران فیلم اظهار کرد: به شدت قائل به استفاده  از ترکیب بازیگران هستم و در اصل ذوق زده همکاری با یک بازیگر خاص نیستم.

او ادامه داد: براساس کاراکتری که در فیلم وجود دارد بازیگر را انتخاب می کنم و بازیگران را براساس ترکیبی که مدنظر دارم کنار هم می چینم.

کارگردان سریال «در قصه ها زندگی می کنند» درباره انتخاب باربد بابایی مجری صدا و سیما به عنوان بازیگر برای بازی در این فیلم مطرح کرد: اگر باربد بابایی را هم از فیلم کنار بگذاریم و بازیگر دیگری را جایگزین کنیم من به عنوان کارگردان همین بازی را که خواهید دید از بازیگر بعدی به عنوان خروجی انتظار دارم.

این کارگردان با اشاره به جمله ای از سایت چیت رای کارگردان هندوستان که می گوید: «همه آدم های دنیا از نظر من بازیگرند و حداقل اتفاقی که ممکن است بیافتد این است که نقش خودشان را بازی کنند» اظهار کرد: درباره اینکه چرا یک مجری یا فوتبالیست و… جای بازیگر قرار می‌گیرد این نکته را در نظر بگیرید که ما برای یک دکمه کت نمی دوزیم یعنی قرار نیست خواننده یا فوتبالیست و .. به ما اعلام حضور کند و ما براساس شخصیت و یا حضور این شخص درباره او فیلم بسازیم بلکه با او هم مثل دیگران برای پیشبرد داستان فیلم همکاری می‌کنیم.

کارگردان فیلم تلویزیونی «هپش» ادامه داد: نقل است که زنده یاد عباس کیارستمی نیز همایون ارشادی را در خیابان دید و برای فیلم «طعم گیلاس» انتخاب کرد، اصلا کاری به این ندارم که ارشادی بعدا در حرفه خود موفق بود یا نه ولی او در فیلم «طعم گیلاس» به بهترین شکل بازی کرد، پس  نکته این است که ببینیم برای یک فیلم چه کسی می‌تواند کاراکتر مورد نظر را به بهترین شکل بازی کند.

نویسنده «روزگاری عشق و خیانت» بیان کرد: شاید بعدها من اصلا با باربد بابایی کار نکنم شاید هم ده‌ها فیلم دیگر با او کار کنم و این همکاری صرفا به دلیل این نیست که او بازیگر است یا می خواهد بازیگر باشد، بلکه من در آن زمان حس کردم این شخص برای فیلم و کاراکتر مدنظر من خوب است ولی ممکن است دیگران به عنوان بیننده بگویند این نقش با بازی او خوب نشده یا اینکه خیلی هم عالی شده است، ولی در اصل کلیت و ترکیب او در کنار دیگر بازیگران در راستای القای مفهوم کار برای من مهم بوده است.

کارگردان سریال «بیم و امید» با مثالی برای توضیح دادن حضور افراد در جایگاه های مختلف عنوان کرد: به طور مثال ممکن است بازیگری در یک شرکت به حسابداری بپردازد حالا باید دیگر حسابدار شرکت حسادت کند که چرا یک بازیگر جای ما را گرفته است؟! همکاری با فوتبالیست، خواننده یا مجری به این معنی نیست که او جای دیگر بازیگران را گرفته است بلکه شاید او گزینه مناسبی برای بازی در نقش مورد نظر بوده است.

تهیه کننده سریال«قاب خاطره» با اشاره به انتخاب بازیگر در آثارش ادامه داد: برای انتخاب بازیگر و ساخت فیلم قاعدتا ابتدا به سراغ بازیگران سینما و تئاتر می روم و جستجو می‌کنم که البته این به خود فیلم هم بستگی دارد گاهی با توجه به اثری که تولید می کنی باید آدم های خاصی را برایش پیدا کنی تا فیلم به قول معروف دربیاید.

کارگردان فیلم سینمایی «نمور» اظهار کرد: فیلم «نمور» می طلبید که من کمی ماجرا را متفاوت نگاه کنم. هم در جشنواره های فیلم و هم در شبکه های سیما شاهد حضور چند بازیگر به صورت همیشگی هستیم و بسیار دیده ایم که سریال یا فیلمی از یک بازیگر از شبکه ای در حال پخش است و فقط با تغییر شبکه شاهد حضور  او در نقشی دیگر با گریم متفاوت در یک سریال دیگر هستیم و متاسفانه حضور آنها در همه آثار در حال تکرار است. این خجالت آور است که ما با وجود تعداد زیادی بازیگر فقط شاهد فعالیت ۵۰ نفر هستیم.

کارگردان فیلم تلویزیونی «گرداب سکندر» درباره تاثیر بازی بازیگر در باورپذیری نقش توضیح داد: مخاطب حرفه ای همیشه از خود می پرسد چرا این بازیگر بازی خوبی ارایه کرد؟! باید ببینیم بازیگر چقدر توانسته نقش را درست و در ساختار اصلی فیلم شکل دهد یعنی اگر در مورد یک شخصیت منفی حرف می‌زنیم باید ببینیم بازیگر چقدر توان این را داشته که شخصیت منفی را به عنوان عنصری جدایی ناپذیر از ساختار و مفهوم فیلم نشان دهد تا مخاطب را به سمت قصه هدایت کند و البته چقدر در رسیدن به این هدف باورپذیر عمل کرده است تا بازی اش طبیعی باشد و از ساختار بیرون نزد.

جغرافیا و آب و هوا می تواند جزو ویژگی های یک فیلم باشد

داوود بیدل با اشاره به فیلمبرداری فیلم سینمایی «نمور» در بندر انزلی گفت: جغرافیا و آب و هوا می تواند جزو ویژگی های یک فیلم باشد و براساس قصه و ارتباط تماتیک با فیلم پیش رود از آنجاکه هدف نهایی، فیلم است، تمامی اجزا باید در راستای اینکه اثر به بهترین شکل مفهوم خود را انتقال دهد، پیش رود.

این کارگردان سینما درباره ساختن  فیلم در شهرستان اظهار کرد: در شهرستان فیلم های زیادی کارگردانی کرده ام و واقعیت این است که فرهنگ تمام مردم ایران به شدت به هم نزدیک شده است. وقتی به شهرستان ها می رویم، می‌بینیم که ویژگی های مشترک زیادی با اهالی پایتخت دارند و این از بین رفتن فاصله ها به دلیل ارتباطات است ولی هنوز یک شاخصه در شهرستان ها پررنگ است و آن هم رنگ آمیزی های متفاوت اقلیمی و بومی در هر شهرستان است که قطعا کمک کننده است.

کارگردان فیلم سینمایی «نمور» عنوان کرد: یکی از اشتباهات ما این است که تا نام شهرستان می آید سریع به روستاها فکر می‌کنیم، شاید قصه ای بطلبد در روستاهای یک شهرستان فیلمبرداری شود، ولی شهرستان فقط روستا ندارد و فضای شهرستان تنها در روستاها خلاصه نشده است، کاملا با تصویری که در برخی از آثار از آنها ارایه می شود فرق دارد و وقتی فیلمی قرار است در لوکیشن های شهری فیلمبرداری شود نیز می توان در شهرستان کار شود.

کارگردان فیلم تلویزیونی «آلواتان» بیان کرد: تراز فرهنگی در شهرهای مختلف ایران تقریبا یکی است و خیلی از آثار را می توان در شهرستان ها کار کرد. تولید فیلم سینمایی «نمور» با توجه به متمرکز بودن ما در لوکیشن های بندر انزلی بسیار مناسب بود و البته که هر شهری ویژگی های خاصی دارد که حیف است از آنها استفاده نکنیم.

او ادامه داد: من به لحاظ جغرافیا و آب و هوا بندر انزلی را انتخاب کردم و اگر این موارد تاثیری نداشت، می‌توانستم این فیلم را در تهران هم بسازم.

کارگردان سریال «تن ها» با اشاره به روند فیلمبرداری در دوران کرونا توضیح داد: کرونا تغییری در شرایط فیلمبرداری ایجاد نکرد، زیرا ما در زمان پیش تولید هم درگیر کرونا بودیم و به همه جوانب فکر کردیم. پروتکل ها کاملا رعایت شد و خوشبختانه  شرایط لوکیشن ها و رفت و آمدها نیز به گونه ای بود که مشکلی برای هیچ یک از افراد گروه پیش نیامد.

نویسنده «روزگاری عشق و خیانت»  بیان کرد: همه عوامل و همکاران فیلم سینمایی «نمور» در بخش های مختلف سعی کردند تا به برانگیختگی احساس مخاطب در تماشای اثر توجه داشته باشند تا مخاطب موضوع و مفهوم اصلی فیلم را بفهمد.

این کارگردان و نویسنده سینما درباره داوری آثار در جشنواره ها بیان کرد: ساختار هر فیلمی منطبق با مفهومی است که بیان می کند و در داوری آن باید در نظر گرفت که چقدر در این راستا موفق عمل کرده است.

کارگردان سریال «در قصه ها زندگی می کنند» در پایان با توجه به حضور فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: «نمور» در خیلی از بخش ها از جمله بازیگری، فیلمبرداری، موسیقی، صداگذاری، تدوین حرفی برای گفتن دارد و اگر در چهلمین جشنواره فیلم فجر انصاف در داوری رعایت شود قطعا دیده خواهد شد.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است