حمایت از فعالیت در حوزه دیجیتال از اهداف نمایشگاه مجازی کتاب است/ رونمایی از پوستر | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۱
در نشست دومین نمایشگاه مجازی کتاب مطرح شد؛

حمایت از فعالیت در حوزه دیجیتال از اهداف نمایشگاه مجازی کتاب است/ رونمایی از پوستر

نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران یکشنبه ۲۶ دی ماه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران یکشنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حجت‌اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات ایران و رمضانعلی سبحانی فر معاون وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ابتدای این نشست عنوان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب به وسعت کل ایران است و در این رویداد هر فردی در هر نقطه از ایران که اراده کند، می تواند کتابی خریداری کند. مساله دسترسی به منابع اطلاعاتی و منشورات کشور همواره دغدغه ناشران و مخاطبان کتاب است و نمایشگاه مجازی با حذف مسافت زمانی و محدودیت های نمایشگاه حضوری توانست خدمت قابل توجهی به ناشران و کتاب‌خوانان ارایه کند.

او ادامه داد: در ایران نقاط مختلفی وجود دارد که در آنجا افراد به کتاب دسترسی ندارند. در اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۳ هزار نقطه روستایی و ۱ هزار نقطه شهری کتاب خریدند و از طرفی برای ناشران کشور فرصتی برابر برای عرضه آثارشان ایجاد شد.

رییس دومین‌ نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار کرد: حرکت از نشر سنتی به سمت کسب و کارهای نوین کاری‌ست که نمایشگاه مجازی کتاب درحال اطلاع‌رسانی آن است.

او خاطرنشان کرد: مجموع تعداد ناشرانی که در دومین نمایشگاه کتاب تهران ثبت‌نام کردند ۲ هزار و ۱۴ ناشر تاکنون است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. همچنین ناشران خارجی از ۱۵ کشور مختلف غریب به ۲۰ هزار عنوان کتاب در این‌ نمایشگاه عرضه خواهند کرد.

رمضانی بیان کرد: با سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در حوزه اطلاع رسانی نمایشگاه و بن خرید کتاب مکاتبه و گفتگو شد به طور مثال با بانک صادرات، شرکت ملی پست ایران و وزارت فناوری و اطلاعات درباره سایت نمایشگاه و احتمالا اختصاص ترافیک رایگان برای استفاده از سایت گفتگو شد.

او درباره اقدامات زیرساختی این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب تهران توضیح داد: زیرساخت‌های برگزاری این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب نسبت به دوره اول توسعه پیدا کرده و منابع پشتیبان افزایش پیدا کرده است. حدود ۸۰ نواقص دوره قبلی با هماهنگی با سازمان‌ها رفع و سامانه‌های این‌ نمایشگاه آزمایش شدند. همچنین فرایند ثبت‌نام ناشران در سایت تسریع شد و بن خرید کتاب در مبلغ و تعداد اختصاص آن افزایش پیدا کرد و تاکنون خرید و اختصاص بن برای ۱۱۵ هزار و ۲۷۷ نفر قطعی شده است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کرد: در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران سرای اهل قلم نیز به وسعت کل ایران پراکنده خواهد شد و برنامه‌های جنبی نمایشگاه در کتابفروشی‌ها، کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی به صورت نشست‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش مجازی برگزار خواهد شد. همچنین نشست‌های بین‌المللی آنلاینی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

رمضانی در پایان درباره ارسال بسته‌ها تصریح کرد: تعاملاتی با ناشران انجام شد و آن‌ها آموزش‌های لازم را برای این دوره دیدند. ما نیز تلاش داریم تا زمان ارسال بسته‌ها به دست مخاطبان کاهش پیدا کند.

یاسر احمدوند عنوان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران، این اتفاق بزرگ‌ فرهنگی نویدبخش یک مهمانی بانشاط فرهنگی‌ست که میزبانان آن اهالی فرهنگ و نشر کشور هستند. امیدوارم استقبال و بهره‌مندی از این نمایشگاه همچون سال گذشته ادامه پیدا کند.

او افزود: اکنون نشانه های عبور از دوران رخوت و رکود دوران کرونا را در حوزه فرهنگ مشاهده می‌کنیم. در سال ۱۴۰۰ تعداد عناوین کتاب‌های منتشرشده نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است و این‌ها نشانه‌های خوبی‌ست.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: در این دوره از نمایشگاه تلاش های ارزشمندی صورت گرفته است تا با پیش‌بینی‌های انجام شده نمایشگاه بهتری برگزار شود.

احمدوند در پایان اظهار کرد: از تمام نهادهای دولتی دعوت می‌کنم که سهمی برای همکاران خود برای خرید کتاب از نمایشگاه مجازی در نظر بگیرند. درواقع نمایشگاه مجازی کتاب تلاشی‌ست برای بهبود ترویج کالاهای فرهنگی به خصوص کتاب.

داده‌های نمایشگاه مجازی کتاب فرصتی مناسب برای پژوهش

رمضانعلی سبحانی‌فر در ادامه این نشست عنوان کرد: با توجه به برگزاری مناسب نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال گذشته، امسال استقبال از نمایشگاه مجازی بیشتر شد. در این دوره پیش‌بینی می‌شود که حتی فروش کتاب هم از سال گذشته افزایش بیشتری داشته باشد.

او ادامه داد: از ویژگی‌های نمایشگاه مجازی کتاب این است که هزینه‌های غرفه‌داران ما به شدت کاهش پیدا کرد و از طرفی بعد از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، اطلاعاتی در خدمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد که بتواند درباره ذائقه و سلیقه فرهنگی در منطقه پژوهش کند.

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران توضیح داد: امروزه شرکت ملی پست ایران با ۷ هزار نیرو در سراسر کشور در حال خدمت‌رسانی است و باتوجه به تراکم کم‌تر شهرستان‌ها و استان‌ها شعبه‌های ثابتی در این مناطق ایجاد کردیم تا بسته‌ها را از ناشران جمع‌آوری کنند.

او در پایان درباره فرایند ارسال بسته ها در زمان نمایشگاه تشریح کرد: زمانی که بسته‌ها تحویل پست می شود پیامکی به مخاطب ارسال می‌شود و زمان تحویل بسته نیز پیامک‌ می‌رود که «بسته شما تحویل داده شد». همچنین مخاطبان می توانند ازطریق سامانه پست، بسته خود را رهگیری کنند. تعدادی باکس فلزی پست نیز خریداری شده است تا بسته‌ها در آن قرار بگیرند و بدون آسیب‌دیدگی به دست مخاطبان برسد.

تخصیص بودجه سه‌برابری

حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات ایران به عنوان آخرین سخنران این نشست گفت: بحث اقتصاد و فرهنگ بحث دیرینه‌ای‌ست و نقش هرکدام در نشاط جامعه نکته مهمی‌ست اما تاکنون ثابت شده است که آنچه نشاط را در جامعه بالا می برد، فرهنگ است و البته که با اقتصاد رابطه دوسویه نیز دارند.

او ادامه داد: مهم‌ترین ابزار شناخته شده در حوزه فرهنگ، کتاب است زیرا تاثیر عمیق و بلندمدت روی افراد دارد درحالی که برخی ابزارهای فرهنگی و هنری در اوج زیبایی تاثیر بلندمدت ندارند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران درباره حمایت از نمایشگاه مجازی کتاب تهران توضیح داد: سال گذشته حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تجربه بسیار خوبی بود و به شحخصه تمام سیر برگزاری نمایشگاه را با وسواس دنبال می‌کردم. امسال نیز با تخصیص بودجه و یارانه سه برابر بیشتر نسبت به سال گذشته در کنار نمایشگاه مجازی کتاب هستیم زیرا دیدیم که سال گذشته کتاب به دست کسانی رسید که به آن دسترسی نداشتند.

او در پایان اظهار کرد: اگر در آینده این نمایشگاه مجازی دائمی شد همکاران ما آمادگی دارند که در طول سال به طور شبانه‌روزی این پرداخت‌های مالی را انجام دهند. امیدوارم بازار کتاب و کتاب‌خوانی همواره پویا باشد و ما هم در این زمینه کمک کنیم.

همچنین در پایان این نشست از پوستر دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران رونمایی شد.

 

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است